Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken binding til rando?


Per Ivar Bless

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Annonse

Hei,

Det kommer veldig an på bruksområdet og formålet med skiene dine. De bindingene du nevner er kjøresterke bindinger, som gjerne veier noe mer. Passer godt med litt breiere ski og kraftigere støvler. Er derimot resten av utstryet ditt av den lettere sorten, ville eg kanskje godt for noen enda lettere bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk over til rando for noen år siden så gikk jeg for det som da var den mest brukte, nemlig Dynafit TLT etellerannet. Har den nå på to par ski og har vært godt fornøyd, men i de siste sesongene har flere turkompiser fått seg nytt utstyr med andre bindinger hvor det er mye lettere å stille fra gå- til kjøremodus. Dette har stor praktisk betydning på mange turer, og jeg ville valgt en binding hvor man kan skifte modus uten å måtte ta av seg skiene eller gjøre seriøs akrobatikk.

Har sett på Fritchi/Diamir og Kingpin for eksempel. Fins sikkert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor enkel bindingen har med å gjøre har mye å si. Hadde Fritschi sin Diamir Vipec (gammel modell) før, og den hadde en tendens til å gå i kjøremodus for lett på vei opp. Slik at skistopperne løste seg ut i tide og utide. Fryktelig irriterende.

Nye lette bindinger er vesentlig mer kjøresterke enn de var for et par år siden, men det virkelig store forbedringen er ikke hvor mye trykk de tåler før de løser ut, men heller motsatt. Hvor lett de løser ut når de bør. Her er det også mye bra selv i lettvektsmarkedet. Pris er en tredje faktor.

Selv har jeg SkiTrab titan vario et eller annet. Veldig lette, veldig enkle, og løser ut akkurat passe for meg. Jeg kjører ikke utfor, men jeg kan trykke til hvis jeg må. Det bør nevnes at disse bindingene er laget for å gå fort og slakt, slik at de ikke har hælløftere. Det trenger man strengt tatt ikke da det er anbefalt å gå i maks 15-20 graders stigning. (Da må man sikksakke m/lappekast i brattere terreng).

Jeg vil tippe, med mindre du er på veldig høyt nivå, at alle (nye) bindinger på markedet er grei nok mtp kjørestyrke. Det er i hvert fall min erfaring ut i fra mitt bruk. Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har kjørt alt mulig i stor utstrekning, men jeg har prøvd et par forskjellige demoski på ulike festivaler osv. Dynafit, G3, Fritschi, Salomon, Atomic, etc er alle navn som lager gode bindinger.

Om jeg skulle funnet meg en binding i dag hadde jeg sett på hvor enkel/praktisk den er å bruke, samt vekt. Men det er mine prioriteringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Låner tråden her litt. 😊

Etter hvert som kiloene siger på, formen stuper, og selvinsikten øker bittelitt, så erkjennes det at "dra på" dagene mer eller mindre er forduftet mens gramsyken øker proporsjonalt med kiloene. 🤪

På go'skia mine (Vølkl Nunataq - 186 cm, 139/107/123 mm, 1954g) sitter det Dynafit Beast 16 bindinger som veier 940 g pr binding. Totalt veier ski+binding nærmere 3 kg. Skia skal beholdes, men med overnenvte selvinsikt, hva vil funke av binding på disse skiene? Lettere oppover, men samtidig litt solid nedover om man mot bedre vitende skulle bli inpirert til litt fart og sporadisk hucking? 

Vil Marker Alpinist 12 duge? (Har samme bredde på innfesting til ski som Kingpin). Er ATK Freeraider 14 2.0 løsningen? G3/Dynafit bindinger? Hvilke nyere bindinger duger på litt brede ski når det går litt krefter i skia? (Jeg er garantert ikke oppdatert på hva som finnes nå.) Eller er løsningen rett og slett klare det kunsstykket og komme i bedre form og gå med de gode gamle Beast bindingene med sine små sære egenskaper siden de er bunnsolide nedover (Selv om selvinnsikten sier at dette er en lang vei å gå 🙈😄)?

1572567213_20200131_1053461.thumb.jpg.e525f1aa821a69f57af694643d5db927.jpg

Bruker forøvrig følgende sko: FischerTravers Carbon med ca 100 flex på de minste/letteste skia, og Tecnica Zero G Tour Pro med ca 130 i flex på Nunataq'ene.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alle bindinger som ikke klemmer ned hælen er diskvalifisert til "trøkke på-ski". Jeg stoler ikke et sekund på pin-binding bak. 

Et par av dem jeg kjører med har brukt salomon switsch, men den er ikke lettere enn det du har. Den kan man kjøre med vanlig alpinstøvel i, men når man skal gå bruker man tech inserts/pin. Noe knotete å switche, og man må ha støvel med tunge foran. Det har jo du. Investerte selv i zero g støvlene for å kunne kjøre litt hardere. Foreløpig veldig fornøyd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Prebb skrev:

Jeg tenker at alle bindinger som ikke klemmer ned hælen er diskvalifisert til "trøkke på-ski". Jeg stoler ikke et sekund på pin-binding bak. 

Jeg skjønner hva du mener og har flere venner i den "skolegangen". For meg så kommer det an på hvordan ting er bygget opp. Kraftoverføring fra sko til binding, og fra binding til ski, elastistitet i binding, osv.

F.eks. så har Beast bindingne både sideveis elastisitet i tåbinding og helbinding, samt "forovertrykk" i bakbinding (den flytter seg i lengereting etter hvor mye skia bøyes.) F.eks. Marker Alpinist ikke samme sideves vandning i frembiniding, men den også har forovertrykk i bakbinidng (dog bare 4 mm vandring) og hus på bakbinding for begge disse skal da monteres plant med hel på sko ("papirtykkelse" i avstand mellom sko og binding), mens f.eks mer tradisjonelle AT bindinger skal ha 4-6 mm rom mellom hus på bakbinding og sko for å ta opp vandring der. En del pin bindinger kan nå justeres ift utløserkraft forrover og oppover.

https://skimo.co/tech-binding-heel-gaps

Litt enkel teori om bevegelser i sko og (alpin)bindinger: http://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings.html

Og for bedre kraftoverføring direkte ned i ski har f.eks. ATK Freerider 14 2.0 en spacer forran bakbindingen som settes opp slik at krefter fra skoen går direkte ned i ski (via spacer) og ikke bare via pin'ene bak. Denne bindingen har dog ingen vanding i bakbinding, og er mye mindre "damper", ujenvheter og slag fra underlag går direkte opp i sko (på godt og vondt.)

image.png.8cb2bff02739679a26b33c9a4c46551a.png

 

Skal slutte å bable teori og teknologi her nå.. 😄 Jeg er enig om at det i stor grad er konsensus om at "alpinhel" som klemmer ned skoen er det beste per nå for frikjøring. Men det er også verdt å reflektere litt over de ulike løsningene som rene tech/pin bindinger kommer med. 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 9.26, Lompa skrev:

lettere å stille fra gå- til kjøremodus. Dette har stor praktisk betydning på mange turer, og jeg ville valgt en binding hvor man kan skifte modus uten å måtte ta av seg skiene eller gjøre seriøs akrobatikk.

Veldig enig! Men problemer med dynafit er størst når man skal fra kjøremodus til gåmodus, for da må man av med hele skien. I noen typer terreng, der man bare går rett opp og rett ned betyr det kanskje ikke så mye.

Jeg gikk «all-in», og skiftet til Voile Switchback og telemarkstøvler (selv om jeg aldri hadde kjørt telemark før). Da skifter man moduser med staven, og med åsnes sine kortfeller/tilkomstfeller i lommen kan man ta fellene av OG PÅ uten å ta av skiene (men det krever litt øvelse). Helfeller med racefeste eller bakfeste kan man lett ta av uten å ta av skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg gikk «all-in», og skiftet til Voile Switchback og telemarkstøvler (selv om jeg aldri hadde kjørt telemark før). Da skifter man moduser med staven, og med åsnes sine kortfeller/tilkomstfeller i lommen kan man ta fellene av OG PÅ uten å ta av skiene (men det krever litt øvelse). Helfeller med racefeste eller bakfeste kan man lett ta av uten å ta av skiene.

Og jeg gikk "all-in" våren 2001 og byttet til alpint/rando etter 3 måneder på telemark i Engelberg (Sveits), hvor knærene verka av å gå 4 etasjer i trapp etter oppholdet. 🙂 (Tanken var at alpint var mye bedre for knærne, slik at jeg kunne forstette å kjøre utover våren.)

Beast bindingen flipper du fra gå til kjøremodus med stavene (ref.det @Lompa skriver), ikke at jeg synes det er så vanskelig på de andre heller med skoen fast i tåbindingen på de andre bindingene heller. Fra kjøre til gå-modus er et annet kapittel, som garantert er enklere med "alpin" hel. Dog er jeg ikke myk nok til å få satt helfeller på disse skiene med skoen i bindingne slik @Marius Engelsen nevner mtp kortfeller. 😉

Mulig det beste for min del er å vente med å bytte bindinger, og se hva som kommer av tilbud utpå våren. Og heller prioritere laps opp og ned det lokale skianlegget for å bygge grunnform til tur. 🤔 Er bare det å redusere vekta litt fra 3 kg pr ski som frister, bindingen i seg selv er jeg ganske fornøyd med.😄

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka, jeg blir faktisk mindre gåen i knærne etter dager med telemark enn dager i alpintstilling. Blir rett og slett mindre statisk og stiv følelse. Jukser jo også en del med paralellsvinger.

Men jeg har aldri stått på ski i 3 måneder i strekk heller! (Wow!). Det blir bare noen dager i slengen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Men jeg har aldri stått på ski i 3 måneder i strekk heller! (Wow!). Det blir bare noen dager i slengen.

Det ble jo ikke hver dag/fulle dager i 3 måneder.. Vi hadde en 4 dagers periode hvor vi gikk og venta da anlegget ble stengt pga det snødde veldig mye (og blåste), og bråvåkna den femte dagen av at de drev og sprengte ut skavler/skredfarlige sider. (Kø i bunnheisen en halvtime før annlegget åpna den dagen). Og vi hadde dager hvor vi gav oss på ski etter en halv dag og deretter øvde på skredsøk.

Det var en fantastisk fin følelse å kunne legge seg på kvelden og vite at du skulle på ski dagen etter, og uka etter, og uka etter det igjen. Det at horisonten på når man skulle hjem igjen på en måte ble borte gav en fantastisk ro ift å rekke ting og utforske området.  (Men nå sporer jeg av ift. randobindinger her...)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.