Gå til innhold
  • Bli medlem

Melkesyre i randonee lår


Anbefalte innlegg

Jeg har en utfordring som gjør siste del av toppturen til en plage; For ca. hver 50ende høydemeter ned må jeg stoppe for å la lårene komme seg igjen. Jeg får utrolig fort melkesyre i forsiden av lårene og ingen av tiltakene jeg har forsøkt så langt hjelper; trening i anlegg (ikke mye men dog), styrketrening, justering av kjøreteknikk… Å stramme skoene til de maksimale medfører store trykksmerter i beina.

Jeg kjører med Dynafit TLT6, Dynafit tlt speed turn og Fischer Hannibal 95 ski.

Noen som har forslag på tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, guffen2015 skrev:

 ingen av tiltakene jeg har forsøkt så langt hjelper; trening i anlegg (ikke mye men dog), styrketrening, justering av kjøreteknikk…

Noen som har forslag på tiltak?

Du skriver ikke hva du har gjort innenfor disse tiltaksområdene, dersom du er litt mer konkret så er det enklere å komme med forslag

F. eks. feil posisjon av kroppen ift skia vil gi ekstra belastning i enkelte muskelgrupper, for lite erfaring/trygghet gjør at man fort blir mer statisk i kroppen som igjen gjør at man jobber tyngre med skia, for lite mengde/lange run uten stopp på aktuelt underlag gjør at man mangler utholdenhet og får fort "pump". Osv..

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.wildsnow.com/10733/get-up-rise-up-stand-up-for-your-ramp/

Kan høydeforskjell i bindingen være grunnen? Atså vinkelen som oppstår pga at bakbindingen er høyere enn forbindingen. Vinkelen blir brattere om du har små støvler.

Jeg kjører med TLT6 performance + Superlite 2.0 som er temmelig "flat". Har ingen problemer med at lårene streiker nedover.

Dog har jeg en bekjent som også har speed turn (og små Scarpa F1 støvler) som også klager over at lårene er "oppbrukt" etter en stund. Vedkommende er godt gjennomtrent, så det er ikke et tema.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite kan være inne på noe.

Speed turn bindingene har omtrent dobbelt så stor delta mellom bakbinding og forbinding som Superlite, som bidrar til meg fremovervinklet skaft på skoen.

TLT6 skoen har vel også forward lean som stilles inn på 15° eller 18° (mens Scarpa F1 har 20° og 22°).

Om du kjører med andre ski/bindinger og sko ellers i bakke så kan dette være merkbart ift skiteknikk og muskelbelastning når utstyr byttes på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med randonee, men når jeg kjøpte nye ski for 3 år siden begynte jeg å eksperimentere med stilling av vinkel på mine eldre Dalbello støvler. De kan stilles til relativt skarp vinkel framover, noe som gir god kontroll ved tette svinger hvor man ligger langt ned mot bakken, men det var et herk å kjøre med mer enn et par turer ned bakken, lårene kjentes ut som om de holdt 200 grader. Etter at jeg stilte vinkelen så langt mot loddrett som jeg fikk den kunne jeg kjøre en hel dag før jeg ble sliten i lårene.

Jeg er ikke godt trent men har stått på alpin ski siden jeg var pjokk og har nok innarbeidet en relativt god grunnteknikk etter hvert, selv om det blir lengre og lengre mellom øktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Terka skrev:

Du skriver ikke hva du har gjort innenfor disse tiltaksområdene, dersom du er litt mer konkret så er det enklere å komme med forslag

F. eks. feil posisjon av kroppen ift skia vil gi ekstra belastning i enkelte muskelgrupper, for lite erfaring/trygghet gjør at man fort blir mer statisk i kroppen som igjen gjør at man jobber tyngre med skia, for lite mengde/lange run uten stopp på aktuelt underlag gjør at man mangler utholdenhet og får fort "pump". Osv..

Jeg har kjørt randonee i bare ca 4 år og hadde før det 0 erfaring fra alpinbakke. Har nå kjørt noen timer i bakke og har på langt nær, men noe, av de samme problemene med låra der. Så antar at det har med teknikk å gjøre og at uforutsigbarhet i underlaget i fjellet medfører mer anspenthet... Har lært meg noe teknikk fra erfarne kjørere så er ikke helt håpløs. 

9 timer siden, Terka skrev:

TLT6 skoen har vel også forward lean som stilles inn på 15° eller 18° (mens Scarpa F1 har 20° og 22°).

For et par år siden justerte jeg skoa fra 15 til 18 etter forslag fra en erfaren. Merket ikke forskjell. I dag tar jeg de tilbake til 15 og tar meg en fjelltur; Rapporterer i ettermiddag/kveld om resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, guffen2015 skrev:

Jeg har en utfordring som gjør siste del av toppturen til en plage; For ca. hver 50ende høydemeter ned må jeg stoppe for å la lårene komme seg igjen. Jeg får utrolig fort melkesyre i forsiden av lårene

Er lite sidespor, men noe å tenke på når ‘syra’ kommer neste gang

https://forskning.no/sport-celler-kjemi/det-er-ikke-melkesyre-som-gjor-at-beina-stivner/402129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tonymakkaroni skrev:

Er lite sidespor, men noe å tenke på når ‘syra’ kommer neste gang

Vel mye hvisogomogkanskjeB) i den artikkelen. Det er nok den statiske stillinga låra mine ikke liker å stå i som gjør at de stivner. Av melkesyre, fosfat eller hva det nå måtte være. Men takk likevel for sidesporet.

10 timer siden, guffen2015 skrev:

For et par år siden justerte jeg skoa fra 15 til 18 etter forslag fra en erfaren. Merket ikke forskjell. I dag tar jeg de tilbake til 15 og tar meg en fjelltur; Rapporterer i ettermiddag/kveld om resultatet.

Det har skjedd noe i løpet av disse to årene: Med skoene i 15 grader følte jeg at jeg kjørte som en gud! Og ikke minst; Relativt leeenge før jeg begynte å kjenne antydning i lårene. Plutselig var nedoverturen morsom:hyper:

Antar endringa er resultat av bedre teknikk og mye intervalltrening (kjør og stopp) på nedturene i vinter. Takk for tipset om endring av vinkel. At det fungerte sparte meg kanskje for nye bindinger (hadde trolig blitt Marker Alpinist) og nye sko (Dynafit Speedfit?). Måtte nok kjøpt nye ski også til bindingene (Volkl BMT 90?). Potensielt mye penger spart; Bruke dem på tur til Østerrike, Haute Route...

Endret av guffen2015
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag og. Mye vil ha mer;  Noen tips på hva som må til for å holde ut enda lengre ned fjellsida?

Kjøreteknikk er nok vanskelig å lære uten direkte veiledning men finnes det effektive øvelser som går direkte på relevant utholdenhet i lårene? (Helst uten apparater)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinister trener mye knebøy. Jeg mener at landslaget også kjører en test for utholdende styrke hvor de gjør så mange repetisjoner knebøy med 100kg som de klarer.

Så knebøy, knebøy og knebøy.

Det finnes teknikk-kurs for skikjørere på høyere nivåer enn nybegynner. Det finnes garantert i tilknytning til de største skisentrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjører jeg randonne, men jeg vil påstå  at jeg kjører mye nedover i terreng mange bruker randonne-utstyr. Jeg har vært turleder i mange år og har erfart at sure lår i lange utforkjøringer ikke er uvanlig. Sannsynligvis gjør følgende faktorer seg gjeldende; lite trening i tilsvarende situasjoner og anspenthet. Jeg  "hviler" i utforbakker og sliter mer med å holde følge med deltagerne mine i flatt terreng, rådet blir derfor å kjøre så mye at du blir helt avslappet i utforbakker

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet til støvel med spissere vinkel fordi de er gøyere å kjøre litt aggressivt med (Scarpa Maestrale). Dette medfører litt mer "kokte lår" når jeg står ned slakke sammenhengede bakker hvor man bare står rett ned. Måten jeg løser det på er å legge inn litt sving eller hopp der jeg kan, slik at jeg får løst ut det statiske. Er underlaget godt, kan man løfte en ski av gangen til 90 grader innnimellom. Der jeg kan få kjørt skikkelige svinger så tar det mye lengre tid før problemene kommer.

Utfordelen av randoturene er som regel over alt for fort, så det gjør ikke noe om man må stoppe litt her og der og nyte utsikt eller se på de andre man kjører med. :) Jeg går aldri tilbake til rettere leggvinkel igjen, selv om det kunne spare lårene litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får MYM mindre sure lår av å kjører telemark med Falketind og Scarpa T4 støvel enn med K2 Coombak og Scarpa Maestrale.

Jeg synes styrketrening hjelper til en viss grad, men etter å ha trent korrekt knebøyteknikk i 8 år sa det plutselig PANG i ryggen og jeg har sluttet med det. Jeg trener i stedet ettbeinsøvelser, like god trening for bena, men mye mindre sjangse for å skade ryggen. Utfall og bulgarsk utfall er jo identisk bevegelse til telemarkkjøring, så de passer meg jo helt perfekt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.