Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikk bot på 8000 kroner på skitur pga. løse hunder i løypa


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

Poenget med bot er for å avskrekke og for at synderen ikke skal glemme seg bort igjen. To bøter, en for hver hund synes jeg er drøyt! Blir ikke noe mer læring av den grunn. Det er fortsatt en overtredelse. Blir litt som å gi 4 fartsbøter. En for hvert hjul...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan en del folk tar seg til rette så er det for meg helt uforståelig at en kvinne med to visstnok dresserte retrievere utenfor skiløypa skal utgjøre en så stor ulempe at det forsvarer en slik bot. 

Det er helt innafor at folk må sette seg inn i lovverk for aktuell plass, men at en person på skitur en plass ikke har satt seg inn i en fryktbasert båndtvang vinterstid første jeg godt. Dessverre finnes det noen idioter med hund som ikke har kontroll på disse som ødelegger for resten, og enkelte kondomdrakter i skiløypene som ikke skjønner at alle ånder for Birken og tilsvarende. Det gjelder å finne gode områder med likesinnede og kose seg med naturopplevelsene der😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En del kommuner har båndtvang i skiløypene om vinteren eller i høysesong ferier: Jul, vinterferie, påske. De bør da skilte det tydeligt! Og man jo orientere sig om det, særlig hvis man har hytte der selv og ikke er tilfeldig dagsturist.

MEN en kraftig påtale hadde vel holdt her!?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsbot for å ha kjørt for fort både før og etter ett visst punkt? 

Jeg hadde klaget på botens størrelse, men ikke boten i seg selv. Damen i artikkelen er hytteeier i området, og har vært det i 40 år (i følge artikkelen). Da burde hun kjenne til bestemmelsene. Hvis hun kan vise at kommunen bare har skiltet ved typiske turistutfartssteder og ikke der hytteeierne holder til - ja da kan hun kanskje klage på boten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, turthomas skrev:

Helt på sin plass. Alt for mange som mener de har kontroll på hunden sin.

Jeg er hundeeier selv og helt enig med deg. Altfor mange som overhode ikke har kontroll på bikkja, men unnskylder det med at «han et veeeerdens snilleste».

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært denne dama hadde jeg nok «vært uheldig og gått ifra all ID hjemme i byen, som jeg heller ikke husket navnet på!» og gått min vei. Kontrollfreaknorge som gir ut en slik hinsides bot altså.. hadde holdt leenge med én.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han berre vorte like kraftig bøtelagt han som slapp bikkja si, MED sender, i løypa mellom Ustaoset og Tuva i vinterferien.

Ein ting at mine stod oppstalla på wire utanfor Tuva, og slik var "sårbare" for laus og framand hund, men ein fireåring på langrenn har heller ikkje mykje å stille med. 

Bikkja blei holdt på koppel til omlag 100 m frå Tuva, så blei ho slept fri. Returnerte sjølsagt straka vegen attende til mine. Eg kleppa nedi sendaren og bikkja (som forøvrig var veldig grei), og marsjerte, passe irritert, opp til eigaren med den att. Han var sjølsagt lett sjokkert over bikkja si som aaaaldri gjorde slik. 

Vel. Det er bandtvang der heile året. Sender er og rekna som jaktutstyr.

Eg sku verkeleg ønske at SNO som var der dagen etter, hadde vore der då. Eigarane gav tydeleg FAEN, noko som provoserer meg så langt inni gamperaua at eg ikkje har ord. 

Viltliv, kids, redde folk og andre bikkjer er stikkord. Toskestell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra @Tessatroll 💪🏻 

Tok tak i en løshund selv her om dagen. Ingen stor greie. Den var løs og fant en gjeng med folk med nistepakker på tur. Men hund med så dårlig «hørsel» burde ikke løpe løs under båndtvang 🤪 Spesielt ikke der hvor det også var et veldig rikt dyreliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men hund med så dårlig «hørsel» burde ikke løpe løs under båndtvang 🤪 Spesielt ikke der hvor det også var et veldig rikt dyreliv. 

Hunder bør ikke løpe løs når det er båndtvang, punktum. God hørsel eller ei

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Heriks skrev:

Hunder bør ikke løpe løs når det er båndtvang, punktum. God hørsel eller ei

Så klart. Kom kanskje ikke så godt frem men båndtvang er for en god grunn. Jeg har huka tak i mer enn en hund under båndtvang. Eller sagt ifra til eier. Min hund var aldri løs under båndtvang heller (unntatt innenfor gjerder). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heriks skrev:

Hunder bør ikke løpe løs når det er båndtvang, punktum. God hørsel eller ei

Og folk burde holde fartsgrensen og alltid bruke blinklys. ;)

9 timer siden, Gittiamo skrev:

Så lenge folk ikke eier respekt for andre og naturen så må man faktisk oppdra folk. Når det er så mange slappe egosentriske nek så må man gi bøter. Hadde folk bare tatt ansvar for egne handlinger og ikke hatt den gi-faen holdningen så hadde vi sluppet alle slike bøter og overformynderi. 

Kan være denne damen har kontroll og er flink til å passe på sine hunder. Men da er hun offer for at alt for mange er respektløse. Folk har slutta å tenke på at andre blir straffa om man selv gir faen. 

Noen lenker fra lokalblekka fra en tid siden:

Nå ja...

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HannKatta skrev:

Og folk burde holde fartsgrensen og alltid bruke blinklys. ;)

Noen lenker fra lokalblekka fra en tid siden:
https://www.vikebladet.no/nyhende/article9940163.ece
https://www.vikebladet.no/nyhende/article514673.ece
https://www.vikebladet.no/nyhende/article301319.ece

Nå ja...

Det er samme artikkel med forskjellig dato. Har dere en løshund i bygda som skremmer den samme dama hele tiden? 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HannKatta skrev:

Og folk burde holde fartsgrensen og alltid bruke blinklys. ;)

ja? Det burde man jo .. og bare betale bota uten noe om og men når man får den .. pleier vel ikke å funke med "men jeg har alltid kontroll bak rattet jeg så det spiller ingen rolle om det går litt fort" 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er samme artikkel med forskjellig dato. Har dere en løshund i bygda som skremmer den samme dama hele tiden? 😂 

Har fikset linkene nå. :)
Kankje du kunne fikset siteringen din?

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.