Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan en forvente av en thermos?


ArveS

Anbefalte innlegg

Sov ute et par netter i palmehelgen, og ble litt skuffet over thermosen min. Kokte vann i syvtiden og fylte opp i allerede varm thermos. En liter. 

Da jeg våknet 12 t senere var det bare litt lunkent - dvs holdt til en kopp kaffe som strengt tatt var for kald til å kalles kaffe. 

Er dette så bra det blir? Det var kaldt - minus ti på det kaldeste. Og thermosen rommer en liter. 

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig avhengig av thermos, men jeg hadde ikke vært fornøyd da. En god termos skal i mine øyne holde kokende vann varmt (såpass at en real kan varmes ferdig) i ett døgn. Har selv brukt en primustermos (helt gjennomsnittlig sak) i -40 og da må man forvente litt kuldetap. Men var fortsatt langt bedre enn du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv negativt overrasket over en thermos jeg kjøpte nylig og som ble med på min første skitur. Kjøpte en Stanley Master 0,7liter.

Første test: Kokte vann på morgenen og rundt 12 timer senere skulle jeg bruke den til Real turmat. Det ble ikke kokt real for å si det slik. Halvkokt spagetti

Andre test: Kokte vann på kvelden og skulle ha kaffe om morgenen. Var kanskje -10 om natten. Var middels lunkent (kanskje 40-50 grader).

Dette holder ikke for en thermos som veier over 1kg og som rommer 0,7liter, og som koster 800. Skal holde varmen i 27 timer iht. markedsføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Rast 0.7L som holder til mitt bruk, som dog ikke inkluderer overnatting ute om vinteren. Jeg har heller ikke krav om at den skal holde mer enn 8-9 timer, som er en god natts søvn. Koker alltid opp på kvelden før jeg går i teltet og bruker den stort sett bare hvis jeg våkner til dårlig vær. Er været fint er det koseligere å stå opp og koke nytt vann på kvistbrenneren.

La du termosen rett på bakken? Kan jo prøve å pakke den inn i en ullgenser el. og se om det utgjør noen forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på thermosen avhenger en del for hvor godt de holder på varmen, jo større, jo bedre holder den på varmen. Den medfølgende koppen må også være på, den er normalt en del av isolasjonen. Thermosen må også være helt full for å holde best på varmen, jeg fyller alltid på bittelitt ekstra vann slik at det renner litt ut når korken settes på.

Jeg synes Thermos Light&Compact serien funger bra. Jeg har 0.35l og 1l.

Den minste på 0.35l er en super dagsturtermos når en bare skal ha noe varmt i en kopp, og er mye lettere enn en å dra på en stor thermos full av vann. Jeg har testet den i -6, da holdt den 72° etter 5 timer. Så for å ha noe varmt å drikke i løpet av en dag holder den fint også på vinteren.

Har ikke utført målinger på 1l versjonen, men jeg hvis jeg av en eller annen grunn ikke bruker vannet i det hele tatt på en dag, og skal fylle igjen samme tid neste dag, kjenner jeg på vannet som jeg heller ut. Dette vurderer jeg som regel til å være fortsatt tilstrekkelig varmt til å bruke til kaffe (pulver). 

Altså 1l holder betydelig bedre på varmen enn 0.35l. Hele Light&Compact serien er bra Thermoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forventninger var nok høyere enn hva som kan forventes. Ser av testen at Stanley Classic gjorde det bra, og min Stanley Master skal være mer ekstrem enn den som hadde 78° etter 8 timer i 2grader.

Hadde jeg skulle valgt på nytt ville jeg nok valgt en som var lettere / pr. liter vann ettersom vannet mister en del temperatur uansett.

Men termos på tur er viktig. Koke opp på kvelden og neste dag et lite oppkok så koker vannet igjen. Istedenfor å måtte smelte snø på morran.

I tillegg blandet jeg varmt vann med snø og fikk mye drikkevann underveis på turen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at en literstermos holder temperaturen godt i løpet av dagen og gjennom natta. Med godt så mener jeg anvendelig: hvis jeg koker vann om morgenen bør det være varmt nok til å gi meg et rykende varmt måltid ved lunsj. Det samme vannet må i det minste hjelpe til et raskt oppkok på slutten av dagen hvis det er noe igjen. Vannet jeg koker før posen må være varmt nok til å gi en god, varm kopp med noe digg om morran og kunne kokes raskt opp for kaffen og grøten.

Når det er sagt er termosene vel så mye med på turen for å forhindre at vannet fryser som å holde det nær koketemp 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.