Gå til innhold
  • Bli medlem

14 dager på Hardangervidden - fjols til fjells


Sondre.S

Anbefalte innlegg

Hei,

I løpet av sommeren har jeg planlagt å ta to uker sammenhengende i telt på Hardangervidden, helt alene. Det blir min første ordentlig langtur, så jeg vil gjerne ha noen tips, og tilbakemeldinger på planene mine.

Planen er å pakke minst mulig mat, og leve mest mulig av naturen. Fiske blir derfor viktig. Jeg har også sett at det er mulig å koke mose dersom man ikke har andre alternativer, og det er noe jeg synes høres artig ut. Hva annet kan man leve av på vidden? I utgangspunktet har jeg tenkt å ta med meg 8-10 feltrasjoner, og satse på at jeg klarer å skaffe meg mat de resterende dagene.

Jeg har spekulert i en rute som tar meg fra Gaustatoppen til Dyranut, men er veldig åpen for andre forslag. Jeg ønsker å få med meg de råeste og vakreste stedene nasjonalparken har å by på.

Under følger utkastet jeg har skrevet til pakkelisten min. Punktene som er markert med stjerner, er ting jeg må gå til innkjøp av. Her vil jeg veldig gjerne ha gode produktanbefalinger.

Mesteparten av utstyret mitt er veldig light-weight. Teltet, for eksempel, er ikke mer enn 2,3 kg. Tursekken jeg har nå, rommer ikke mer enn 45 liter, så jeg må ha en ny. Hvor stor sekk trenger jeg?

 

Telt/camp
Telt
Sovepose
Liggeunderlag
Chair kit

Bekledning
Ullundertøy, 2 sett
Turjakke
Turbukse
Shorts
T-skjorte, merino*
Lett regnbukse
Poncho

Mat
Fiskestang + sluker*
Sløyekniv*
Primus (gass eller rødsprit?)*
Flytende margarin
Aluminiumsfolie
Feltrasjoner, 8-10
Feltbestikk
Foldacup
Life-straw, flaske*
Energigele
Chorizo-pølser

Annet
Multitool*
Gnagsårplaster
Førstehjelpsutstyr*
Magnesiumtenner*
Led-pære til teltet
Sitteunderlag
Kompresjonspose
Zalo
Svamp
Anti-bac
Solkrem
Tannkrem
Tannbørste
Powerbank(er)

Kart
Kompass

 

Tips til pakkelisten ønskes også velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
41 minutter siden, Sondre.S skrev:

Hei,

I løpet av sommeren har jeg planlagt å ta to uker sammenhengende i telt på Hardangervidden, helt alene. Det blir min første ordentlig langtur, så jeg vil gjerne ha noen tips, og tilbakemeldinger på planene mine.

Planen er å pakke minst mulig mat, og leve mest mulig av naturen. Fiske blir derfor viktig. Jeg har også sett at det er mulig å koke mose dersom man ikke har andre alternativer, og det er noe jeg synes høres artig ut. Hva annet kan man leve av på vidden? I utgangspunktet har jeg tenkt å ta med meg 8-10 feltrasjoner, og satse på at jeg klarer å skaffe meg mat de resterende dagene.

Jeg har spekulert i en rute som tar meg fra Gaustatoppen til Dyranut, men er veldig åpen for andre forslag. Jeg ønsker å få med meg de råeste og vakreste stedene nasjonalparken har å by på.

Under følger utkastet jeg har skrevet til pakkelisten min. Punktene som er markert med stjerner, er ting jeg må gå til innkjøp av. Her vil jeg veldig gjerne ha gode produktanbefalinger.

Mesteparten av utstyret mitt er veldig light-weight. Teltet, for eksempel, er ikke mer enn 2,3 kg. Tursekken jeg har nå, rommer ikke mer enn 45 liter, så jeg må ha en ny. Hvor stor sekk trenger jeg?

 

Telt/camp
Telt
Sovepose
Liggeunderlag
Chair kit

Bekledning
Ullundertøy, 2 sett
Turjakke
Turbukse
Shorts
T-skjorte, merino*
Lett regnbukse
Poncho

Mat
Fiskestang + sluker*
Sløyekniv*
Primus (gass eller rødsprit?)*
Flytende margarin
Aluminiumsfolie
Feltrasjoner, 8-10
Feltbestikk
Foldacup
Life-straw, flaske*
Energigele
Chorizo-pølser

Annet
Multitool*
Gnagsårplaster
Førstehjelpsutstyr*
Magnesiumtenner*
Led-pære til teltet
Sitteunderlag
Kompresjonspose
Zalo
Svamp
Anti-bac
Solkrem
Tannkrem
Tannbørste
Powerbank(er)

Kart
Kompass

 

Tips til pakkelisten ønskes også velkommen!

Sitat:  Mesteparten av utstyret mitt er veldig light-weight. Teltet, for eksempel, er ikke mer enn 2,3 kg. 

Jeg vil heller si det tilhører "heavy-weight"  Skal du satse på light weight bør du nok ned minst 800 gram, selv om de letteste ofte de de som tåler minst, særlig bunnduken.

Multitool?  Hva skal du med en slik på HV?

Svamp?  Mose er mer enn bra nok

Feltrasjoner?  Forsvarets eller Real?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg burde kanskje ha presisert at det er et tomannstelt. Optimalt sett skulle jeg nok hatt et énmannstelt, men det blir litt mange lapper for å spare inn 800g.

Multitool er alltid greit å ha. Du vet aldri når du får bruk for et av redskapene. Mest sannsynlig får jeg ikke bruk for det, men det er veldig kjedelig å sitte der og ikke ha det hvis man faktisk trenger det.

Å bruke mose til oppvasken har jeg aldri tenkt på før, men det høres ut som et veldig bra tips!

Hvilke feltrasjoner jeg skal ha med, har jeg egentlig ikke tatt stilling til. Min erfaring er at de er veldig like. Hvorfor spør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sondre.S skrev:

Takk for svar!

Jeg burde kanskje ha presisert at det er et tomannstelt. Optimalt sett skulle jeg nok hatt et énmannstelt, men det blir litt mange lapper for å spare inn 800g.

Multitool er alltid greit å ha. Du vet aldri når du får bruk for et av redskapene. Mest sannsynlig får jeg ikke bruk for det, men det er veldig kjedelig å sitte der og ikke ha det hvis man faktisk trenger det.

Å bruke mose til oppvasken har jeg aldri tenkt på før, men det høres ut som et veldig bra tips!

Hvilke feltrasjoner jeg skal ha med, har jeg egentlig ikke tatt stilling til. Min erfaring er at de er veldig like. Hvorfor spør du?

1,3 kilo å spare på dette amerikansk teltet fra Big Agnes! Har et lingnede telt fra MSR som jeg er fornøy med som veier hakket mindre.

https://www.addnature.no/977414.html

skulle jeg kjøpt merinoull t-skjorte hadde jeg kjøpt en fra Icebreaker som er litt men andvendlige i andre sammenhenger en kun skog, da de har mange flotte motiver på mange av t-skjortene sine! Mener fjellsport har dem ned mot 500kr på tilbud, å da havner de på samme pris som Devold! Et fantastisk behagelig stoff som jeg bruker mye ellers også, et must på flyturer f.eks.! Hva skal du ha med deg av kokeutstyr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! T-skjortene deres så veldig bra ut.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal gå for rødsprit- eller gassbrenner. Hva tar mest plass/vekt til en fjorten dagers tur? Gass er jo åpenbart mer effektivt, men jeg kommer jo ikke akkurat til å ha dårlig tid, så her blir vekten avgjørende. Ellers kommer jeg til å ha med meg et kokekar og en panne til å steke fisk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet ditt å gå langt eller fiske mye?

Fisket kan være lunefullt. Det er ikke særlig kjekt å ha fortært 80% av den medbrakte maten når du er halvveis på turen. 

Jeg hadde tatt med havregryn og kokt grøt til frokost.

Gassbrenner er greit.

Vet ikke hvilket telt du har, men 2,3kg er da ikke noe problem.

Jeg hadde nok også byttet ut zalo og antibac med en liten bit av et såpestykke.

Vent med sekken til du har alt utstyret på plass, så ser du hvor mye du trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 @Sondre.S :Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal gå for rødsprit- eller gassbrenner. Hva tar mest plass/vekt til en fjorten dagers tur?

Og da kan jeg ikke denne gange heller dy meg:  

Denne duger for turen din.  170 gram.  En veteran på Hardangervidda.

549929848_2Kopitt.jpg.7fa92ffa134402374bf39dfcb955c978.jpg

Ved finner du over alt selv i stor høyde, men kanskje ikke på Gaustadtoppen.  Men på resten av turen din, antar at du tar båt til Mogen og går derfra til Dyranut, er det ikke noe problem å finne ved.  Ei heller om det høljer ned.  Tørr einer er alltid tørr.

379545888_10-14bEnnevevedkk.jpg.1b0b195c519fcf2c09ff26b55e1b9637.jpg

Med denne gassbrenneren fra Trangias stormkjøkken, har du nok back up

8.jpg.fe77b8818c8453743fb2c413e81496b6.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenneren til @Tom42 er super på Hardangervidda om du ønsker å bære lite gass/annet brennbart ift antall dager på tur.

Selv hadde jeg tenkt at teltet også er en del av sikkerheten på tur og skal tåle en del vind og være levbart å bo værfast i med mye vind eller regn over flere dager. Lettvektspakking er et mål i seg selv for enkelte, men "lett nok" til å ivareta litt komfort og sikkerhet på turer over mange dager i fjellheimen.

Les deg opp på spiselige planter, røtter osv. i fjellheimen, og også hva som ikke er spiselig eller lov å høste. 

20190416_092606.jpg.d587b64f937cea6c2d4be006825e624d.jpg

Ved to uker på tur med lite næring så orker de fleste ikke mye bæring eller gåing etterhvert. (Ha oversikt over hytter hvor du eventuelt kan kjøpe litt proviant underveis om det trengs. )

 

Størrelsen på sekken avhenger volum på det DU skal gå med, ikke hva andre bruker, og om du vil ha allt i sekken eller kjøre "amerikansk bushwacking" med halvparten på utsiden av sekken. godt bæresystem på sekken er også verdt noen eksta gram om du skal bære den mange timer hver dag i 14 dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er formålet med turen å teste hva kroppen er i stand til å tåle eller hva er målet med turen?

Så sant du ikke planlegger å gå over til et ketogent kosthold ville jeg tatt med ris som kan spises med fisken – gjerne også olje. Hvis du skal spare penger kan du spare de 8-10 real turmatene og heller ta med ris + olje + havregryn. Havregryn og ris koster deg vel 50kroner, 8-10 real turmat koster 800ish.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 mai 2017 skrev jeg en artikkel om tørking av mat:  "Å - det smakte bra".  Kikk litt på den og se at du kan komme både lett og billig avgårde med mat du tørker selv.  "Tørkeskapet" kan være så enkelt som mors stekeovn.  Still inn termostaten på 50 grader og ha døren litt på gløtt.  Vær klar over at løk lukter ganske "godt" i tørkeprosessen".  Det eneste jeg ikke har fått til å tørke er poteter, men hva gjør det når vi har potetmos.

1329357473_1(2).jpg.2985e66a2684776b1a3b539ca326ada4.jpg

271069665_2(2).JPG.3e7ad45e50eb66e0a8d93ce0bab29606.JPG

1319160054_3(2).JPG.50e3086a3f10b3d65f30f01321a30747.JPG

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite mat er ikke særlig ålreit. Min erfaring er ihvertfall at er jeg sulten klarer jeg ikke fokusere på så mye annet. Når det er sagt er det maks en dagsmars mellom DNT hytter stort sett hele Hardangervidda, så blir det skrint i matposen er det muligheter for å kjøpe mat på hyttene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville pakket for lite mat og satset på å skaffe resten underveis, jeg ville heller pakket akkurat nok til å klare meg (ikke luksus) og heller forsøkt å la det være så mye til overs som mulig når turen var over, for sikkerhets skyld. Det er skikkelig nedtur å være sulten. Pakker alltid med nok mat for hver dag selv om jeg vet at det blir noen fiskemiddager på turen. Multitool har jeg hatt med i mange år men sluttet å ta med da jeg aldri har hatt behov for den. Om du har med et liggeunderlag som tåler litt kan du sikkert droppe chair-kit og heller bruke underlaget når du sitter ute. 

Jeg er tilhenger av poncho, men vet ikke om jeg hadde satset på det på høyfjellet der det kan blåse en del, da burde du kanskje hatt med et belte el. å ha rundt magen utenpå, ellers flagrer det ofte noe voldsomt. Jeg er stort sett på tur der det er en del skog, og der fungerer poncho veldig godt, og så er den praktisk i kano som jeg bruker mye på tur.

Siden du skal på tur helt alene er det bare dine egen bakterier du blir utsatt for, så det er ikke sikkert antibac en nødvendig. Jeg har funnet god nytte i små tuber med hudskrubb med skuremiddel til håndvask, da får man ut all skitten selv med bare kaldt vann. Varm vann til håndvask har ingen betydning for bakterier, til det trenger man så varmt vann at man ikke tåler å vaske hendene i det, det varme vannet hjelper bare til å løse opp fett.

Paul Kirtley har en fin video om pakking av mat på lavt volum, denne er om matpakking for en uke;

 

Endret av Truant76
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass. Enkelt, lett og påliteleg.

Skal du satse på fiske og finne maten skal du vera ganske god på å fiske og finne mat. Og på vidda er det veldig lite anna enn fisk. Tundra er ikkje fyrstevalget mitt dersom eg skulle velge eit økosystem for å finne mat i :-) . Som det er sagt over så ta med mat til heile turen og heller ver nøgd om du kan spare litt visst du får fisk. For på vidda er det ikkje sikkert du får fisk. Evt så tek du med ris, smør og brød og når du ikkje får fisk så besøket du nærmaste dnt hytte. God tur!

Endret av josteink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Truant76 skrev:

Siden du skal på tur helt alene er det bare dine egen bakterier du blir utsatt for, så det er ikke sikkert antibac en nødvendig.

Et fint naturprodukt er den mosen som vokser på fuktige steder, den med lange tråder.  Såvidt jeg vet inneholder den også antibakterielle virkestoffer.  

Den bruker jeg som et "all over produkt".  Jeg har brukt denne mosen i mange år både til oppvask (sammen med Zalo), til håndvask og som "toalettpapir".  Tørr og ren i en operasjon.  Og når jeg skal gå mer alvorlig til verks har jeg med disse løvtynne såpeflakene som jeg kjøper for en femtilapp.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det utrolig mange gode svar - tusen takk, dere! Jeg trodde at tråden min hadde dødd litt ut, siden jeg ikke har fått varsling på e-post om svar, men den gang ei.

Friluftsnoob/Bsv: En del av målet med turen er å teste hvor mye kroppen tåler, ja. Jeg planlegger også å gå langt, så derfor er jeg opptatt av å ha med meg minst mulig, inkludert minst mulig mat. Så takk også til dere som påpeker unødvendige ting i pakkelisten min! Chair-kit er omtrent det eneste jeg vil unne meg av "luksus".  Hovedmålet er en vanvittig fin turopplevelse, og da er led-pære, chair-kit og en god bok viktig for meg på kvelden.

Når det kommer til det å ha lite mat, er tanken min å legge inn en hviledag her og der, hvor hovedfokuset er å fiske. Dersom det ikke blir fisk, og jeg etter hvert går tom for medbragt mat, kommer jeg nok til å holde meg innen skapelig avstand til diverse hytter, som flere av dere anbefaler.

Tom42: Den brenneren likte jeg! Hvordan er det med bålforbud og en slik brenner?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg har forstått reglene riktig.  Pr nå er det et generelt bålforbud som også rammer blikkboksovnen.  Men dette forbudet er ikke absolutt.  Det gjelder bare å bruke "hue", finne plasser som f eks i strandkanten.  Ellers kan det fyres opp etter regn som opplagt har gjort grunnen våt.  men innføres det et absolutt bålforbud betyr det at all bruk av åpen ild er forbudt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbodet gjeld all ild i eller i nærleiken av skogsmark og anna utmark

"Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs under slike forhold eller på en slik måte at det kan føre til brann."

. Dvs primus, stormkjøken med meir dersom det kan føre til brann. Forbodet gjeld ikkje høgfjell.

https://lovdata.no/artikkel/kan_jeg_tenne_bal/2187

 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig kategorisk tolkning av brannforskiften du kommer med her @josteink. Legg merke til at linken du bruker fra Lovdata ikke tolker så detaljert som du gjør. Og det er en grunn til det.Skulle forbudet generelt tolkes så kategorisk ville også røyking utendørs være forbudt. Og siden røyking stort sett er forbudt innendørs overalt nå , unntatt i ditt eget hjem , ville din tolkning innebært ett forbud mot røyking. Nå røyker ikke jeg , og har aldri gjort det, så jeg hadde ikke grått meg i søvn om det var slik. Men slik er det ikke.  Når de nevner bålfyring og grilling som eksempler i veiledningen , er det fordi de her ser den største risikoen. 

Jeg har studert brannstatistikk en del , siden det er brannforebygging og  beregning av brannrisiko som  er yrket mitt. Brannstatistikk er lett tilgjengelig fra DSB , og ganske deltaljert og analysemessig laget. For bygninger. Jeg er litt irritert over at jeg ikke kan finne like grundige statistikker for årsak til skog, gress&lyngbrann. For det opptar jo oss alle. Men for å ta de siste her i mitt distrikt, sør-vestlandet , så har brannårsakene som er nevnt i media vært bråtebrann som har kommet ut av kontroll. 

Storbrannen på Vårlivarden for noen årt siden var en sigarett kastet i lyngen , der han som gjorde det modig nok stod fram , og tok straffen for det. Storbrannen på Li rett over fjorden for meg , var barns lek med fyrverkeri. Jeg kan ikke komme på en eneste brann de siste årene der det er blitt opplyst at ett kaffebål startet en brann. Den virkelig store på Ombo i fjor sommer fant de egentlig aldri ut årsaken til. Så hvem vet ? Riktignok stod det en morroklump fram på Facebook og lurte på om noen hadde funnet en bålkjele på Ombo  som han savnet . 

Hvorfor finner vi ikke bålfyring som brannårsak på brannstatistikken i noen særlig grad ?  ( Jeg har ikke funnet. De kan være der likevel) En grunn er nok at folk flest ikke fyrer bål når de er i marka uansett , de har jo engangsgrillen. Mens de ikke  tenker over at sneipen de kaster fra seg er farligere. Likevel jeg vet jo at det blir fyrt opp mange bål i mark og hei mellom 15. april og 15.september. Hvorfor hører vi ikke i media om disse som brannstiftere oftere? Her er min tolkning. Føl dere fri til å være uenige: Jeg tror at de som fyrer bål ute nå er klar over hva de gjør og også vet hva som må til for ikke å havne i statistikken. DVS, akkurat nå , med det ekstraordinære bål&grill forbudet som gjelder , vil de også måtte være svært risikovillige. Så risikovillige at de måtte kunne kalles uaktsomme. Men under normale forhold mener jeg at de ikke det. Det tror jeg er grunnen til at vi ikke finner kaffebålene i brannstatitikken.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 19.39, Sondre.S skrev:

Hei,

I løpet av sommeren har jeg planlagt å ta to uker sammenhengende i telt på Hardangervidden, helt alene. Det blir min første ordentlig langtur, så jeg vil gjerne ha noen tips, og tilbakemeldinger på planene mine.

Planen er å pakke minst mulig mat, og leve mest mulig av naturen. Fiske blir derfor viktig. Jeg har også sett at det er mulig å koke mose dersom man ikke har andre alternativer, og det er noe jeg synes høres artig ut. Hva annet kan man leve av på vidden? I utgangspunktet har jeg tenkt å ta med meg 8-10 feltrasjoner, og satse på at jeg klarer å skaffe meg mat de resterende dagene.

Jeg har spekulert i en rute som tar meg fra Gaustatoppen til Dyranut, men er veldig åpen for andre forslag. Jeg ønsker å få med meg de råeste og vakreste stedene nasjonalparken har å by på.

Under følger utkastet jeg har skrevet til pakkelisten min. Punktene som er markert med stjerner, er ting jeg må gå til innkjøp av. Her vil jeg veldig gjerne ha gode produktanbefalinger.

Mesteparten av utstyret mitt er veldig light-weight. Teltet, for eksempel, er ikke mer enn 2,3 kg. Tursekken jeg har nå, rommer ikke mer enn 45 liter, så jeg må ha en ny. Hvor stor sekk trenger jeg?

 

Telt/camp
Telt
Sovepose
Liggeunderlag
Chair kit

Bekledning
Ullundertøy, 2 sett
Turjakke
Turbukse
Shorts
T-skjorte, merino*
Lett regnbukse
Poncho

Mat
Fiskestang + sluker*
Sløyekniv*
Primus (gass eller rødsprit?)*
Flytende margarin
Aluminiumsfolie
Feltrasjoner, 8-10
Feltbestikk
Foldacup
Life-straw, flaske*
Energigele
Chorizo-pølser

Annet
Multitool*
Gnagsårplaster
Førstehjelpsutstyr*
Magnesiumtenner*
Led-pære til teltet
Sitteunderlag
Kompresjonspose
Zalo
Svamp
Anti-bac
Solkrem
Tannkrem
Tannbørste
Powerbank(er)

Kart
Kompass

 

Tips til pakkelisten ønskes også velkommen!

Hei! 

Eg har som du planer om ein lengre tur til sommeren, men har ikkje helt bestemt rute enda. Har ikkje ferie før i veke 30 🙈 i forhold til pakklista di; 

Lifestraw flaske --> veit mange har opplevd lekkasje på denne. Ville heller kjøpt ei 1 liters nalgeneflaske og heller kun Lifestraw røret som du da kan bruke nedi nalgeneflaska. 

Chair kit --> Eg har det sjølv og kjem aldri til å legge det igjen heime. 

Vil legge til enten myggspray eller myggnetting. Myggen sleppe du ikkje unna på vidda...og den er stor😛

Gass eller rødsprit? GASS! Uten tvil! 

Zalo --> har sjølv med ei lita flaske (sånne småflasker du kan kjøpe når du skal på flytur osv) og ein liten firkanta svamp med grovskrubb på eine sida. Tar minimalt med plass og hygienen er absolutt viktig på sommeren mtp varmen og bakterier.

Telt --> sjølv bruker eg Helsport Fjellheimen superlight 3 camp til rundt 2 kg i sekken. For meg er det lettvekt....da eg drasser rundt på 4,5 kg telt utenom barmarksesongen...😎 Halleluja for superlight!

Størrelse på sekk -> blir veldig opp til kvar enkelt egentlig. Sjølv bruker eg ein Norønna Para ranger 120 + liter til mine turer. Da får eg med alt av mat, utstyr, fiskeutstyr og klede som eg trenger. Sekken ender på 20 - 23 kg. Da bruker eg ikkje sidelommene, som er avtagbare. Eg valgte ein så stor sekk fordi eg vart lei av å pakke i ein for liten og fordi eg alltid hadde plassmangel. Så eg kjøre heller ein stor sekk, med mange muligheter for å komprimere (maaange reimer på denne, digg!) viss den ikkje er smekkfull. 

 

God tur 🏕😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 13.10, TonePåTur skrev:

 Lifestraw flaske --> veit mange har opplevd lekkasje på denne. Ville heller kjøpt ei 1 liters nalgeneflaske og heller kun Lifestraw røret som du da kan bruke nedi nalgeneflaska. 

 

Zalo --> har sjølv med ei lita flaske (sånne småflasker du kan kjøpe når du skal på flytur osv) og ein liten firkanta svamp med grovskrubb på eine sida. Tar minimalt med plass og hygienen er absolutt viktig på sommeren mtp varmen og bakterier.

Hva skal du med lifestraw? En skal lete lenge for å finne bedre/renere vann enn på Hardangervidda. Så lenge du ikke drikker fra småpytter i smågnagerår er du nok rimelig trygg. Det er også så mange vannkilder at du klarer deg lenge med en foldekopp.

Jeg har aldri brukt såpe/zalo til oppvask på vidda, og har tilgode å oppleve magetrøbbel på tur. Vann, mose og reinlav gjør susen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ein først nytte såpe er etter mitt syn biologisk nedbrytbar såpe å foretrekke. Sist eg las noko om såpe/kjemi så var Zalo eit av dei hushaldningsprodukta i bruk til dagleg som lettast tas opp i blodbanen og verkar hormonforstyrrende (har diverre ikkje link).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Skal ein først nytte såpe er etter mitt syn biologisk nedbrytbar såpe å foretrekke. Sist eg las noko om såpe/kjemi så var Zalo eit av dei hushaldningsprodukta i bruk til dagleg som lettast tas opp i blodbanen og verkar hormonforstyrrende (har diverre ikkje link).

 

Interessent.  Hvis jeg ikke husker altfor feil var du en tilhenger av at den maten du spiser skal ha smak av den forrige?  Så nå skjønner jeg hvorfor.

Men på tur er det vel lite man blir eksponert for Zalo

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 13.10, TonePåTur skrev:

Hei! 

Eg har som du planer om ein lengre tur til sommeren, men har ikkje helt bestemt rute enda. Har ikkje ferie før i veke 30 🙈 i forhold til pakklista di; 

Lifestraw flaske --> veit mange har opplevd lekkasje på denne. Ville heller kjøpt ei 1 liters nalgeneflaske og heller kun Lifestraw røret som du da kan bruke nedi nalgeneflaska. 

 

Lifestraw?  Er det et vannrensesystem?  Sjekket prisen og da må du ut med mange hundrelapper.  Huff, om det hadde vært nødvendig hadde jeg vært dau for mange år siden.  F eks har jeg vært så tørst at jeg har klemt ut vann av myr og drukket - men kanskje det er derfor jeg har blitt som jeg er.

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bsv skrev:

Hva skal du med lifestraw? En skal lete lenge for å finne bedre/renere vann enn på Hardangervidda. Så lenge du ikke drikker fra småpytter i smågnagerår er du nok rimelig trygg. Det er også så mange vannkilder at du klarer deg lenge med en foldekopp.

Jeg har aldri brukt såpe/zalo til oppvask på vidda, og har tilgode å oppleve magetrøbbel på tur. Vann, mose og reinlav gjør susen!

Vi hadde en tråd for en tid siden om det var o.k. å drikke brevann og hva fargen kom av. Fargen er små stein partikler som slipes av når breen beveger seg. Vann som kommer ut av bre porten bør kokes det er sterk forurenset fra dyrekadaver som ligger og råtner i breen. Tok dette opp med DNT og de koplet meg til universitetet i Bergen. Rådet derfra var at hvis en må hente vann i nærheten av breen så bør det kokes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.