Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til "førstegangskjøkken"/brenner


Bokhylla

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Fomle skrev:

Takket være tipset her så har jeg nå fått meg varm selvkokt kaffe på tur i dag. Jeg kjøpte en Biltemabrenner og vindskjerm. Da jeg var på tur i fjor høst og det blåste litt så var det helt umulig å få varmet meg vann (hadde brenner plassert på toppen av boksen uten vindskjerm). Vindskjermen løste saken.

Har et spørsmål som også er brennersystemrelatert, men ikke verdt å lage egen tråd for: Hva gjør man med tomme bokser? Er de bare å kaste i metallavfallcontainere? Jeg spurte på Clas Ohlsson, for jeg trodde kanskje de måtte leveres inn som spesialavfall eller noe, men ingen visste. 

Det er spesialavfall så lenge boksen er intakt, men det finnes et billig 

Så ble jeg ninja'et av @Omnilite mens jeg var på telefonen med mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Omnilite skrev:

Jeg bruker en Jetboil Chrunchlt.

Den skrus på boksen, så kan den stå litt for å slippe ut eventuelle gassrester, deretter punkteres boksen.

Den lukter litt gass uansett etter den er pungtert. (Kan fylles med vann)

Den skal så kunne slenges i metallemballasje. Har du også mulighet til å dunke den flat, kan du gjøre det. Da ser lettere de som skal håndtete den senere at den er uskadeliggjort. 

640586894_WEB_ImageJetboilCrunchItcrunchit202198469.Jpeg.jpg.e54ffd00d5968dbd0e4b1092a39a66fd.jpg

Smart dings. Tenkte kanskje det holdt å "brenne ut" de siste restene av boksen med fyr på brenner og full åpning på gassventilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fomle skrev:

Smart dings. Tenkte kanskje det holdt å "brenne ut" de siste restene av boksen med fyr på brenner og full åpning på gassventilen. 

Det vil nok holde i praksis. De som er tøffe knuser boksen med en stor stein når den er tom, mens de mer forsiktige (eller utstyrskåte) kjøper en Crunchit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg synes at det er godt med en slik tråd som viser at man kan klare seg godt med løsninger som ikke koster skjorta. Gassbokser punkterer jeg med det har for hånden, tollekniv, boksåpner ...
Biltemaversjonen av stormkjøkken er lettere og tynnere enn Trangia, men helt grei. Skal du bygge om slik at den passer til en eller annen brenner du allerede har så er det greit å teste med en rimelig løsning først i fall du gjør noe galt. (Fin måte å lære på.)  Hurtigste oppkok jeg har fått til var med Soto Muka i trangia klone: 53858075_2022-04-2211_00_54.thumb.jpg.6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at kvaliteten til Trangia settet er høyere enn Biltema sitt, så er spørsmålene:
1) Hvor lenge skal det vare?  (Noen få år...resten av et langt og godt liv?)
2) Vil det overleve hvis jeg faller litt stygt med stormkjøkkenet i sekken? Er Trangia så mye sterkere?
3) Spiller det noen rolle at jeg kan få kjøpt nye deler til Trangia, men ikke til Biltema?
4) Folk med Biltema-greier blir sett ned på av en del av de med Trangia etc. Betyr det noe?
5) Hvis jeg tester en modifisering av settet for å bruke det med mitt (type) kokeapparat og det går i stykker. Spiller det da noen rolle?

Mine litt ullene svar:
Til 1 og 2: Jeg satser på høyere kvalitet med lang levetid, og kjøpte en dyrere versjon med non-stick.  (Har også duosan, og synes at alt brenner seg fast)
og jeg satser på ikke å tryne så sormkjøkkenet ryker mer enn jeg kan rette ut selv.
Til 3: Bare litt, men non-stick kjeler og panner lever ikke evig, men faktisk veldig lenge.
Til 4: "Det driter jeg i"
Til 5: Jeg har modifisert i stykker en Biltema i et forsøk på å tilpasse Optimus 111 til bedre vindskjerming...  Ja det virket, men var ekstremt upraktisk å frakte. 
Jeg har modifisert Trangia med et ekstra hull for luftinntaksrøret til Soto Muka Stove, følte meg trygg på at dette ikke medført kasting ved feil, og det stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.