Gå til innhold
  • Bli medlem

Sluk, bytte til enkeltkrok?


Lompa

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha min årlige gjennomgang av slukboksene, og skifte ut de splittringer og kroker som trengs. Jeg ser her og der at folk bytter treblekroken til enkeltkrok. Jeg fisker aktivt og kjører fisk med høy stang og stramt snøre, så det burde ikke ha noe å si i forhold til å miste fisk under kjøring. Hvis man skal sette fisk ut igjen så må dette være en stor fordel, men jeg lurer på om de kroker like godt? Jeg driver ikke fiske for kun å sette ut igjen, men det hender jo ofte at jeg får fisk jeg vil sette tilbake, og da er kanskje en enkeltkrok å foretrekke?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, tubbs skrev:

Går du opp til 1/0 på litt bredere sluker alà Sølvkroken Spesial i 12 gram ? :)

Nei, jeg bruker samme på alle mine sluker (7-10-12g, men også 18g), men ser meg om etter noe mindre til 4g sluk, da blir denne for stor. Kunne sikkert gått en størrelse opp på 18-20g sluker. Kan være lurt med en ekstra splittring mellom sluk og krok. Det blir likevel litt voldsomt på de minste slukene.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som skifter på spinnere også? Her må kroken kappes og det må settes inn en splittring, men det er fullt mulig.

En annen bonus vil vel sikkert være mindre kaos i slukboksen? Er litt lei av sammenfiltrede treblekroker.. Jeg bruker små bokser mens jeg fisker, men det blir allikevel ofte 2-3 sluker/spinnere i hvert "rom".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lompa skrev:

Noen som skifter på spinnere også? Her må kroken kappes og det må settes inn en splittring, men det er fullt mulig.

En annen bonus vil vel sikkert være mindre kaos i slukboksen? Er litt lei av sammenfiltrede treblekroker.. Jeg bruker små bokser mens jeg fisker, men det blir allikevel ofte 2-3 sluker/spinnere i hvert "rom".

Jeg har ikke byttet til enkeltkrok, men jeg har byttet til mindre treblekroker på noen av mine Vibrax Blue Fox. Der har jeg klippet kroken og satt på splittring. Fungerer helt strålende. :)

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hmm, etter et par ganske intensive fiskehelger med enkeltkroker så er jeg enig i at man mister færre sluker, men jeg synes klart jeg mister flere fisk, dvs de som henger på i ett sekund eller mindre. Er de først kroka så sitter de. Dette gjelder særlig i elv. Jeg fisker mye spinnere i strøm og små evjer, og da kommer hoggene ofte hardt og fort. Synes jeg mister flere av disse enn før.

Noen andre som har samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.