Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang som alltid kan være med i sekken.


Kjelli256

Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker meg en fiskestang som er veldig sammenleggbar, til bruk på dagsturer.

Finnes det noe som man lett kan ta med seg, alltid ha liggende i en dagstursekk på 20 liter??

Hovedfiske blir vel ørret rundt Oslo. 

Trenger ikke være dyrt. :-).

Noen som har noen tips og anbefalinger?

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal det pakkes i sekken, står vel valget mellom teleskopstenger og firedelte (eller flere) stenger.

Personlig ville jeg skygget unna teleskopstenger, da disse fiskemessig ofte ikke er noen stor opplevelse. 

Denne firedelte stanga er for eksempel en drøy halvmeter når den er slått sammen: https://www.skittfiske.no/lawson/188623/lawson-explorer-g3-7-3-15g-4-delt

En fordel med teleskop, er at den kan slås sammen ferdig montert med snelle og sluk, og derfor kunne gjøres klar til fiske på få sekunder. Men det kommer jo litt an på hva du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, TOT skrev:

Personlig ville jeg skygget unna teleskopstenger, da disse fiskemessig ofte ikke er noen stor opplevelse. 

Shimano sine teleskopstenger gjør jobben helt greit. Jeg er kjempe fornøyd med mine to Shimano Exage BX S.T.C. Selv om jeg har bedre stenger er det disse som oftest blir med på tur, nettopp på grunn av pakkvennligheten.

5 minutter siden, tubbs skrev:

Konstruksjonen gjør at man aldri vil få like jevn aksjon som på f.eks en 2-delt stang !

Dette er sant, men en 2-delt stang vil aldri kunne ligge klar i en sekk til enhver tid. Teleskopstang vil være et utmerket valg i denne sammenhengen.

Skal jeg på tur pakker jeg teleskop, skal jeg på fisketur pakker jeg vanlige stenger som kan deles.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Shimano Exage tidligere. Likte den stanga godt men greide knekke den. Har en annen liten teleskop jeg har med på slkke turer nå. Skal jeg på overnatting med større sekk så bruker jeg som regel en 4 delt stang. Har også en Daiwa 6 delt som pakker lite og lett. Den kaster ikke like langt som den 4 delte men den er også for lettere slukvekt og fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teleskopstang har det ene leddet tredd inni det neste, slik at den blir gradvis tynnere for hver del. Det betyr at den ytterste delen blir svært tynn, og tar uforholdsmessig mye av flexen når man spenner opp stanga. De innerste leddene blir tilsvarende stive. Jeg har selv en sånn Shimano Exage, og den går jo greit å fiske med, men den er langt dårligere enn de nevnte 5-delte over her. Der kan aksjonen (spennet) fordeles langs hele klingen, slik at stanga kan spennes opp helt til snellefestet. Det betyr mye når man kjører fisk, og kanskje enda mer når man skal kaste med sluk opp mot øvre vektgrense for redskapen. Når tuppen tar uforholdsmessig mye av bøyen ved kast, så blir det veldig stor belastning. Skulle gjerne sett statistikk på hvor mange teleskopstenger som er knekt i ytterste ledd..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2019 at 2:03 PM, Friluftsnoob said:

Shimano Exage BX S.T.C

imageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93cTror jeg fikk min teleskopstang for 10 år siden. Fortsatt favoritt, og ekstremt liten.

Støtter denne! Disse kommer i et fint futteral som beskytter stangen og har plass til snelle, ekstra spole og en boks eller to med fiskeutstyr. Kjempegenialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid med meg min lille "Eagle Claw Trailmaster Spin/Flyrod 7' på fisketur.

Kjøpte min hos produsenten og har derfor livslang garanti på stangen. Har brukt den i 7-8 år nå og den er perfekt til "reservestang". Transportlengden er på 35cm og kan enkelt brukes både som vanlig spinn-/flue-stang, bare ved å snu håndtaket. Ser de nå selges på eBay. (https://www.ebay.com/itm/EAGLE-CLAW-Pack-Rod-Spin-Fly-76-4Pc-Medium-PK601-76-FREE-USA-SHIPPING-/332432328651?ef_id=Cj0KCQjwtMvlBRDmARIsAEoQ8zTwDrkHceqWH-EP5Bvh5GVUw3k8sX1NBvIfW1FWQHnFuyECOfj7g9IaAv1XEALw_wcB:G:s)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mini tele stanga mange har nevnt tidligere her. Hvis man ikke er en veldig garva fisker, så tror jeg de fleste vil nyte en slik stang. Og jeg sliter å se hvordan man kan sammenligne en 2-delt stang med en minitele. Da har man ikke satt seg inn i hva trådstarter ber om. 

Her er mitt oppsett:

 

9F04351B-5B57-4D57-BDE5-5AA53038AB7E.jpeg

72208D3E-F423-4EE6-874E-49F2436198BA.jpeg

E0BC803C-4AE8-4EB6-94A0-5E92A173A079.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tronn skrev:

Og jeg sliter å se hvordan man kan sammenligne en 2-delt stang med en minitele. Da har man ikke satt seg inn i hva trådstarter ber om.
 :)

9F04351B-5B57-4D57-BDE5-5AA53038AB7E.jpeg

72208D3E-F423-4EE6-874E-49F2436198BA.jpeg

E0BC803C-4AE8-4EB6-94A0-5E92A173A079.jpeg


Det ble stilt spørsmål om hva som er negativt med en teleskop
Og det ble besvart saklig og utfyllende av @Lompa .
Men om man vil stille med flere handikap med en teleskop kontra en flerdelt haspelstang så er det jo ikkeno i veien for det

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler.

Jeg hadde kjøpt en 4/5-delt stang og en liten snelle i størrelse 500 eller 1000.

Hvis man har en liten sekk er jo størrelsen på snelle/etui av minst like stor betydning som stangens transportlengde. Etuiene til teleskopstenger er alt annet enn kompakte slik jeg ser det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er like lidenskapelige fiskere, ja en femdelt stang vil sikkert gi en bedre aksjon og følelse en en teleskop men det spørs jo helt på fiskeren? Shimano sin BTC serie er rimelig bra til å være teleskop og gir både lange kast med rett snelle og en fin følelse. 

Spørsmålet blir om man drar på tur for å bare fiske eller om man drar på tur for å fiske litt i tillegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er ikke alle som er like lidenskapelige fiskere, ja en femdelt stang vil sikkert gi en bedre aksjon og følelse en en teleskop men det spørs jo helt på fiskeren? Shimano sin BTC serie er rimelig bra til å være teleskop og gir både lange kast med rett snelle og en fin følelse. 

Spørsmålet blir om man drar på tur for å bare fiske eller om man drar på tur for å fiske litt i tillegg. 

Jeg fisker mange timer hver sommer med denne teleskopstanga og har "lurt" kilosfisk med denne. Jeg synes det kompakte oppsettet og den relativt gode "ryggen" sammen med en følsom tupp gjør det til ei god nok stang for meg. Men, det er jo det det handler om: Hvilken stang vil trådstarter være fornøyd med? Ikke lett å gi et ensidig svar på det. Er du i overkant ihuga fisker, reiser du som regel ikke avgårde med ei stang og ei snelle. Mange bruker dette BTC- settet til backup, men , som sagt med ei snerten snelle i 1000 klassen, synes jeg det gjør jobben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trådstarer er tilfeldigvis innom.

Har vært å sett på disse Shimano settene med teleskop. Kostet vel fort 1800 kroner.

Syntes det er litt mye, da jeg ikke er så ihuga fisker, mest på tur. Men de virket fine de.

Lurte litt på denne, med en billig snelle:

https://www.xxl.no/berkley-rod-phazer-pro-ii-704-l-3-15-spin-gul/p/1124243_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.