Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago x-trem = jeg frøys ved -10


Nusk

Anbefalte innlegg

Noen fler her som har testet ut Rago x-trem og frøys ?

Vi var på vidda og overnattet i lavvo, ute blei det -10/-12, og jeg lå på iso matte og dobbelt lag reinskinn. På natta blei det -10 og jeg frøys i min nye Rago pose, selv om jeg sov i ull klær.. ..  Der rumpa hadde vært forsvant duna i løpet av natta og det var bare stoffet igjen.. Er dette normalt ? Hvor mye klær er det meningen man skal ha på seg inne i en dunsovepose ? :-)

Jeg synes og at posen er litt tynn og virker som om det er lite dun i den.. Andre folks dun poser jeg har testet har være deilige å sove i og jeg har ikke frøsset, ikke opplevde jeg at duna forsvant der jeg lå på posen heller.. 

Posen henger inne når den ikke er i bruk, og var kun komprimert de 4-5 timene det tok å komme seg på fjellet og få opp lavvoen..

Flere som har dette problemet med Rago posen ?

 

Helsport sa bare at " Det er ikke alle som dun pose passer til , og du er tydeligvis ikke en av dem"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det et ekte sitat fra Helsport? Det er ganske latterlig. Er da ganske spent på hva som gjør at dunposene deres ikke passer alle...

Det er mange årsaker til at posen kan oppleves kaldere enn ratingen. Erfaringsmessig er det trekk, energinivå/allmenntilstand og at posen ikke er snurpa igjen ordentlig som har hatt mest og si for meg. Dunfordeling kan være et problem, hvis det er et designproblem med posen, eller produksjonsfeil. Har aldri opplevd at posen blir merkbart dunløs på ett punkt -- hvertfall ikke over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på radioen i dag om en veldig gammel sak fra Tv2 hjelper deg: En som fikk klage sa at «Vi er fornøyd hvis 90% av kundene våre er fornøyde». Høres ut som han du snakket med på Helsport er i samme familie :D

At folk har forskjellig passform er jo riktig. Føles soveposen komfortabel?

Er den for stor/for liten? Det kan ha innvirkning.

Å ha på for mye klær kan virke mot sin hensikt. Da blir det kanskje så trangt at det ikke blir varm luft. Soveposen skal holde på varmen i luftlommer.

Rago X-trem har Tcomf på -16.

Fryser du lett må du kan du ha enda høyere margin enn -16. For noen kan komfort minus 12 være nok. I tillegg kan overnevnte redusere Tcomf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en pose (Marmot Ouray) som har en comfort temp på -16, men den holder ikke for meg på minus 10. Brukte den i minus 7 i januar og selv om jeg ikke frøys veldig så følte jeg meg ikke varm nok. Så som @Friluftsnoob sier så er jo ikke alltid disse temp-grensene helt realistiske. 

Men det Helsport-svaret var jo uansett ikke masse å skryte av. Litt rart, de er jo kjent for så god kundeservice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært individuelt hvordan man opplever en sovepose, i tillegg spiller også dagsformen inn. Jeg har sovet godt og varmt under t-lim til soveposen og jeg har vært kald godt over t-comfort. Har du litt "naturlig padding" på kroppen hjelper det også mye. På slutten av NPL i fjor høst veide jeg 10kg mindre enn normalt og frøs desto mer, selv i en pose beregnet for kaldere temperatur. Hvor vant man er med å sove i sovepose har også mye å si og kan tilvennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nusk skrev:

..  Der rumpa hadde vært forsvant duna i løpet av natta og det var bare stoffet igjen.. Er dette normalt ? Hvor mye klær er det meningen man skal ha på seg inne i en dunsovepose ? :-)

 

Hvis du var kald nedenfra var det nok heller underlaget som hadde skylda. Dunet på undersiden komprimeres og isolerer veldig lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dunpose isolerer nok minimalt nedover da dunen under kroppen presses helt flat og isolerer svært lite. Hvis det var hovedsaklig der du frøs så prøv et oppblåsbart dun-underlag med høy r-verdi. Type Exped Downmat for eksempel. Ta også ut posen i god tid slik at duna får god tid til å utvide seg/ bygge loft før du legger deg. Spis deg god og mett og legg deg varm. Og som flere sier så er det veldig individuelt hvor varm pose man trenger. Ved 5 minus og nedover så bruker jeg en en romslig tresesongs syntetpose med en dunpose inni. På vinteren er det greit å ha gode marginer for å sove godt. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde godt underlag, isomatte og 2 lags reinskinn pleier holde på vinteren... Det var ikke under jeg primært frøs, men rumpe og mage og midtpartiet, jeg sover på siden, og det var der duna var borte på morgenen.. Rago x-trem for kvinner har jo comfort temp på -21 så trudde jo det skulle være drømmeposen til vinterbruk.. Jeg hadde spist godt, jeg var god og varm da jeg la meg , og posen er perfekt i størrelsen . Jeg er 172 , posen er 175 cm. Jeg er middels på vektskalaen,  så nok egen isolasjon har jeg også, selv om jeg ikke er direkte rund. Hadde nok plass selv om jeg hadde klær på , det var ikke trangt, og ikke så luftig at det ble kuldelommer. Posen føles perfekt i størrelsen :-) Unntatt at duna forsvant enkelte steder da jeg hadde sovet i den ..  Jeg hadde den også kun komprimert i 5 timer, og den hadde to timer på seg å dekomprimere før jeg la meg.. 

Ja svaret var det jeg fikk fra Helsport.. Jeg har bare opplevd fantastisk kundeservice  der før, så jeg tenkte at kanskje jeg rett og slett gjorde noe galt siden de i tillegg mente at hvis jeg er såpass misfornøyd så burde jeg å gå å levere den tilbake der jeg kjøpte den for 5 uker siden.. Men jeg kan og sende den inn slik at de "kan se om posen er slik vi mener den skal være". Ja ja .. Da får jeg vel sende den inn da.. blir nye 180 kroner å betale på en pose som allerede i utgangspunktet koster 6000,- .. hmmm 

Siste gang jeg kjøper Helsport , selv om jeg har vært superfornøyd med alle mine telt og andre 3 soveposer derfra .. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Nusk said:

Jeg hadde godt underlag, isomatte og 2 lags reinskinn pleier holde på vinteren... Det var ikke under jeg primært frøs, men rumpe og mage og midtpartiet, jeg sover på siden, og det var der duna var borte på morgenen.. Rago x-trem for kvinner har jo comfort temp på -21 så trudde jo det skulle være drømmeposen til vinterbruk.. Jeg hadde spist godt, jeg var god og varm da jeg la meg , og posen er perfekt i størrelsen . Jeg er 172 , posen er 175 cm. Jeg er middels på vektskalaen,  så nok egen isolasjon har jeg også, selv om jeg ikke er direkte rund. Hadde nok plass selv om jeg hadde klær på , det var ikke trangt, og ikke så luftig at det ble kuldelommer. Posen føles perfekt i størrelsen :-) Unntatt at duna forsvant enkelte steder da jeg hadde sovet i den ..  Jeg hadde den også kun komprimert i 5 timer, og den hadde to timer på seg å dekomprimere før jeg la meg.. 

Ja svaret var det jeg fikk fra Helsport.. Jeg har bare opplevd fantastisk kundeservice  der før, så jeg tenkte at kanskje jeg rett og slett gjorde noe galt siden de i tillegg mente at hvis jeg er såpass misfornøyd så burde jeg å gå å levere den tilbake der jeg kjøpte den for 5 uker siden.. Men jeg kan og sende den inn slik at de "kan se om posen er slik vi mener den skal være". Ja ja .. Da får jeg vel sende den inn da.. blir nye 180 kroner å betale på en pose som allerede i utgangspunktet koster 6000,- .. hmmm 

Siste gang jeg kjøper Helsport , selv om jeg har vært superfornøyd med alle mine telt og andre 3 soveposer derfra .. 

Ja, det var laber behandling. Jeg ville gått reklamasjonsruta. Du skal ikke betale noe for frakt hvis du har handla i butikk. Feilplassert/for lite dun slik at det oppleves så kaldt høres ikke riktig ut. For du skreiv også til dem at det virka som det var områder uten dun? Jeg hadde også sendt en melding til Helsport og hørt om det var slik de ønska å møte kundene. Det virker veldig useriøst i møte med en kunde som kan forklare omstendighetene på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk ta Helsport litt i forsvar her. Dunposer har sin store fordel i form av pakkvolum og vekt, det er lett å glemme at det finnes, om ikke ulemper så i hvertfall enkelte forholdsregler man bør ta. At dunene ikke er helt jevnt fordelt i posen til enhver tid er helt normalt og noe man selv må kontrollere med ujevne mellomrom. Det man ligger på av dun vil bli komprimert og derfor miste evnen til å holde luften stillestående, derav vil også isolasjonsevnen være tilnærmet lik null.

Jeg synes også du går vel hardt ut etter å ha hatt èn dårlig natt i posen. Jeg har, som flere over meg også har nevnt, hatt kalde netter langt over mine soveposers comfort-temperaturer og jeg har også sovet godt, tett på limit-grensen. Det er mange faktorer som spiller inn her og jeg synes at èn natt hvor man fryser er for lite data til å trekke en så bastant konklusjon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser også lett i soveposer og sover derfor alltid med klær på (ikke alle selvfølgelig). På vinteren ville jeg uansett anbefalt å ha noe klær på i soveposen slik at du slipper å kle deg så mye om du må ut. Dunposer får dessverre lett kuldebroer. Er du allerede kald før du legger deg i posen så tar det lengre tid å bli varm. 

I tillegg anbefaler jeg å bruke varmeflaske når det er kaldt. Jeg bruker av og til 2. En for beina, og en for magen.

Nå sier faktisk Helsport at deres Rago X-trem (lady) er spesifikt designet for å unngå kuldebroer. T-comf på -21 og T-limit på -30 med en pose med under 1kg dun er optimistisk. Nå kjenner jeg ikke til posen eller stoffet spesifikt, men jeg tipper dette må være med klær på. For en mann. 

Jeg ville prøvd flere netter før jeg trakk konklusjonene. Kald rumpe pleier å være et tegn på at underlaget slipper for mye kulde igjennom. Ingen soveposer jeg har vært borti isolerer noe særlig nedover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 14.30, Nusk skrev:

Der rumpa hadde vært forsvant duna i løpet av natta og det var bare stoffet igjen.. Er dette normalt ?

 

Nei, det er ikkje normalt. I ein sommerpose med bare 2-300 gr dun kan det skje fordi det er så lite dun men i rago xtrem er 1 kg dun. Då skal posen vera ganske spenstig og luftig. Det skal ikkje vera mulig at duna forsvinn til eine sida i ein slik pose, eg har vinterposem med 700 gr dun og aldri opplevd dette, sjølv etter.mange netter ute, heller ikkje mine meir lettfryste vener. Høyres nesten ut som ei produksjonsfeil. Du får oppdatera kva som skjer.

Endret av josteink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun gode erfaringer med min☺️ Kjenner at det er litt kaldt mot underlaget før det får reflektert varmen, men etter noen minutter må sokkene av:-) Brukt min med litt forskjellige underlag, så lurte på er skinnene tørket? Jeg merker forskjell på butikkskinn og tørket..  Min er og brukt med suksess av ungen på to ganske så kalde netter og barn regulerer jo temperatur annerledes enn voksne, så håper erfaringene endrer seg med flere netter eller så må det vel være feilproduksjon:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sevl på tur nå i første del av påsken, sov i en Helsport pose som har syntetisk fyll.

Første natten ble det litt kaldt, dels fordi jeg ikke lukket igjen åpningen nok, det var litt liten plass der jeg sov, men jeg sov med bukse og noe ekstra klær

langs siden på posen. Soveposen har en Comf på -17. det var vel bare -7 nå i helgen på Blefjell hvor vi sov.

natt nr 2 la jeg bukse og klær i en egen pakksekk, da sov jeg bare i en ulltrøye og ble veldig god og varm. (underlaget jeg brukte var et exped downmat winter lite 9lw)

Et annet tips, noe jeg bruker hele tiden på tur er en skikkelig ull bokser, den kan jeg ikke reise i fra :)

Så er det vel litt som det står her at flere døgn og soverutiner bør prøves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 10.4.2019 den 16.59, Nusk skrev:

Har avtalt med dem at jeg sender den inn etter påske, da har jeg flere netter i posen , og så sjekker de den om alt er ok etter det :-)

Hei! Jeg lurte på om du har gjort deg noen flere erfaringer med denne soveposen? Hva endte det opp med? Jeg har selv kjøpt Rago xtrem lady nå på tilbud og fått den hjem i posten. Synes den ser / føles litt tynn ut. Vurderer å sende tilbake. Får jo ikke testet den på en god stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 8 døgn i posen :)  testet ut med forskjellige underlag, men dessverre ikke kaldere enn -10. 

Det er et sted duna forsvinner litt og kommer ikke tilbake av seg selv, samme sted. Men det kan jo være jeg ligger likt og sover, og at posen derfor får trykk bare der? 

Posen er glovarm ved -1 , og inne i telt der temp er rundt 10 pluss når man legger seg. Men under åpen himmel med -7 på balkongen var det litt kjølig, men ikke iskaldt annet enn det stedet der duna blir tynn, venstre side ved hoftene, men da kan det jo være at tykt liggeunderlag , madrass og 2 skinn ikke var nok som underlag ? Ekspert er jeg ikke på vintersoving 😊

For morroskyld sov jeg i senga hjemme i posen, med vinduet oppe ved -12, og da var den varm der duna forsvinner. Hadde på flanellpysj og ullsokker i posen da. 

Har og funnet ut at varmeflasker hjelper godt , en ved hofta og en ved føttene. 

 

Sendte posen til Helsport og de skrev mail tilbake at det de ser på er vekta.. de har veid posen og den har rett vekt og derfor ser de ingen feil. De anbefaler meg å kjøpe en innerpose , det vil øke temperaturen og posen vil ikke bli skitten så man slipper vaske posen. 

Synes fremdeles den er for kald til å være en ekstrem pose, og irriterer at duna forsvinn samme stedet,  men som noen her inne har sagt, og helsport selv , så er temperaturer individuelt , og kan være at jeg ligger likt å sover så duna forsvinner på samme sted. Skal riste og se etter noen ganger .. og skal teste videre neste vinter Rett og slett 😄 

I tillegg har jeg kjøpt innerpose så får vi se om det hjelper og har to varmeflasker :)  

Posen er nå i posten på vei til meg så får den henge til lufting i boden fram til neste vinter. 

Og helt i nød så kjøper jeg bare en tynn dunpose som jeg kan ha inni ekstremposen på veldig kalde dager 🤗 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Nusk skrev:

Fikk 8 døgn i posen :)  testet ut med forskjellige underlag, men dessverre ikke kaldere enn -10. 

Det er et sted duna forsvinner litt og kommer ikke tilbake av seg selv, samme sted. Men det kan jo være jeg ligger likt og sover, og at posen derfor får trykk bare der? 

Posen er glovarm ved -1 , og inne i telt der temp er rundt 10 pluss når man legger seg. Men under åpen himmel med -7 på balkongen var det litt kjølig, men ikke iskaldt annet enn det stedet der duna blir tynn, venstre side ved hoftene, men da kan det jo være at tykt liggeunderlag , madrass og 2 skinn ikke var nok som underlag ? Ekspert er jeg ikke på vintersoving 😊

For morroskyld sov jeg i senga hjemme i posen, med vinduet oppe ved -12, og da var den varm der duna forsvinner. Hadde på flanellpysj og ullsokker i posen da. 

Har og funnet ut at varmeflasker hjelper godt , en ved hofta og en ved føttene. 

 

Sendte posen til Helsport og de skrev mail tilbake at det de ser på er vekta.. de har veid posen og den har rett vekt og derfor ser de ingen feil. De anbefaler meg å kjøpe en innerpose , det vil øke temperaturen og posen vil ikke bli skitten så man slipper vaske posen. 

Synes fremdeles den er for kald til å være en ekstrem pose, og irriterer at duna forsvinn samme stedet,  men som noen her inne har sagt, og helsport selv , så er temperaturer individuelt , og kan være at jeg ligger likt å sover så duna forsvinner på samme sted. Skal riste og se etter noen ganger .. og skal teste videre neste vinter Rett og slett 😄 

I tillegg har jeg kjøpt innerpose så får vi se om det hjelper og har to varmeflasker :)  

Posen er nå i posten på vei til meg så får den henge til lufting i boden fram til neste vinter. 

Og helt i nød så kjøper jeg bare en tynn dunpose som jeg kan ha inni ekstremposen på veldig kalde dager 🤗 

Ok, tusen takk for fin informasjon. Høres litt rart ut at man skal trenge innerpose i en pose som har comfort -21 når temp er mye høyere enn det. Og det virker som om du har hatt godt med underlag! Testet grundig har du gjort og! Jeg er forts litt usikker. Men men.. vanskelig med vinterpose altså! Hmm. Beholde eller sende tilbake månn tro.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, malinmej skrev:

Ok, tusen takk for fin informasjon. Høres litt rart ut at man skal trenge innerpose i en pose som har comfort -21 når temp er mye høyere enn det. Og det virker som om du har hatt godt med underlag! Testet grundig har du gjort og! Jeg er forts litt usikker. Men men.. vanskelig med vinterpose altså! Hmm. Beholde eller sende tilbake månn tro.. 

Kan jo hende jeg rett og slett ikke er egnet til dunpose som Helsport sa. Alle har vi forskjellige opplevelser av temperatur 😊 

Jeg har ikke testet den inni lite lukket telt heller , det må jeg til vinteren :) 

kanskje du må dra til en butikk og prøveligge flere poser, kjenne på de ..? :)  Størrelsen og utforminga er i alle fall god synes jeg , det ska de ha 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som Helsport gjør for lite for å finne ut årsaken her. De burde ta inn posen å prøve å finne ut av hvorfor du blir kald på samme sted. -11 er langt fra -21, og vekta kan være lik til tross for andre produksjonsfeil på posen. Informasjonsbeskrivelsen av posen er så selvsikker at "ikke alle passer til dunposer"-forklaringen er mildt sagt litt pinlig synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

La nå merke til det du sier om at duna "forsvinner" på enkelte flekker. I fjor kjøpte jeg North Face Blue Kazoo på salg, ettersom jeg har oppdaget at mitt tidligere soveposekjøp var a) for varm og b) så diger at den ikke var mulig å få i sekken på normalt vis.

Nå har jeg nettopp brukt Kazoo for første gang og jeg la straks merke til et par felter som var dunløse rett etter jeg la meg. Skjønte heller ikke hvorfor for posen har ligget pent og fluffy i oppbevaringsposen sin inntil jeg skulle på tur og da lå den bare komprimert et halvt døgn eller så (en natt + en arbeidsdag + en 4 timers biltur), skjønt komprimert er vel ikke riktig. Den lå i kompresjonstrekket, men hadde bare snørt det igjen, ikke komprimert det skikkelig.

Måtte til slutt stå opp og riste duna på plass igjen.

På den positive siden så frøs jeg ikke verken på "flekkene" eller ellers den natta, men jeg trodde ikke det skulle være mulig at de fikk flekker som er helt fri for dun. Tynnere ja, men ikke sånn at man kan se gjennom posen. Det er altså ikke bare i Rago at dun "forsvinner". 

Endret av Fomle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Fomle said:

jeg trodde ikke det skulle være mulig at de fikk flekker som er helt fri for dun. Tynnere ja, men ikke sånn at man kan se gjennom posen.

Har opplevd dette med en splitter ny Rab Andes 800 også, så dette later til å være et problem med flere dunposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.