Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk for jente på 150 cm


Anbefalte innlegg

Hei folk!

Jeg ser etter en god ryggsekk til dama.

Hun er 150 høy, og en del sekker hun har prøvd er for lange i ryggen, selv på korteste innstilling.
I tillegg er hun relativt muskuløs, og opplever at en del sekker er for smale i utspringet til skulderreimene, og dermed "gnager" inn i nedre del av nakken.

Sekken skal brukes til alt fra dagsturer til turer med et par overnattinger, men jeg blir uansett å bære mesteparten med min (mye) større sekk.
Tenker at rundt 35-40 L er en grei størrelse for hennes bruk.

Jeg har sett litt på nett, og virker som Osprey Kyte 36 kan være noe. Hittil har jeg ikke lykkes å finne denne i butikk slik at den kan prøves.

Noen som har erfaring (egen eller annenhåndserfaring) med liknende case, og eventuelle forslag til ryggsekker som kan passe?

Eneste sekken hun har erfaring med er Osprey Tempest 16, som har veldig fin passform for henne. Men denne blir selvfølgelig alt for liten til lengre turer.

Setter stor pris på alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får Tempest i 30 liter. Men det er kanskje for lite det også? 

Jeg er 162 og kort rygg og har min Tempest 30 l innstilt på ca midten. Så det er mer å gå på for å korte inn. 

Har Variant også som er på ca 35 l tror jeg (størrelse Small). Denne har bedre bærekomfort og jeg kan fint bære 20 kg i den. Men jeg er usikker på hvor mye jeg har å gå på for å korte den inn men noe mer går. Det er en veldig god og solid sekk som tåler mye vekt. Kyte er mer retta mot tur mens Variant er for klatring mm. Så den er feil sånn sett. Men antar at Small generelt vil kunne passe siden de har gode justeringer.

Har dere testa Osprey sin størrelsesguide? 

https://www.ospreyeurope.com/no_nb/pack-sizer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Gregory wander 70 til meg sjøl, det er sekk ment for ungdom. Kanskje det kan passe for ei så lita dame også? (Jeg er 161 så litt større. Men ikke så lang i ryggen.) Den står skal fungere for opp til 18 kilo i sekken, det visste ikke jeg så det gikk heldigvis fint også med godt over 20. Nå er jo 70 mer enn du ser etter, men jeg tror den kommer i en mindre utgave også, 50? Den er dessuten lettere enn sekken jeg har som er betydelig mindre, det er vel heller ingen ulempe.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i utganspunktet for barn / junior, men er knallfine sekker som liksågodt kan brukes av kjæresten din. Vi har begge versjonene som vist nedenfor, for henholdsvis de to eldste barna.

Jeg har brukt/bært begge med opptil 10 kg. (Høyde 170) synes de satt behagelig på og det istemmer med det barna sier, for de er veldig fornøyde.  Det er gode justeringsmuligheter på sekkene. 

 

https://www.fjellsport.no/osprey-ace-38-paprika-red.html?q=Osprey ace05D9354D-058B-416C-BED0-D8A54FAC374F.thumb.jpeg.48567a216666d75e0b5562cba655727d.jpeg

 

 

https://www.fjellsport.no/osprey-ace-50-night-sky-blue.html?q=Osprey 50BFE38DC4-DCF7-4179-80E4-0A3FB15F02F9.thumb.jpeg.8c9225c4cdc11adaa9e16a88bd195956.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd denne selv, men har erfaring med at Gregory sine damesekker passer til veldig korte rygger. Jeg er 163 og med litt kort rygg i forhold til totallengden, og deres S har vært super til meg. Damesekkene finnes ned til XS, så det er veldig verdt å finne en å prøve. Dette er deres relativt nye lettvektssekk - større enn du foreslo, men lettere enn veldig mange mindre sekker. Jeg har sett på herreutgaven og synes bæresystem og forskjellige løsninger ser bra ut.

https://www.gregorypacks.com/packs-bags/backpacking-packs/octal-55-7892OCT55.html?dwvar_7892OCT55_color=Frost Grey&cgidmaster=packs-backpacking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.