Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindskjerm til primus/Vanntette bager


knug

Anbefalte innlegg

Jeg har en himalaya multifuel fra primus. Jeg er på utkikk etter en form for vindskjerm som kan øke effekten. Jeg har sett på forskjellige løsninger men ingen som er gode nok. Håper Noen vet om gode produkter her.

Jeg er også ute etter gode vanntette bager med ventil for utsuging av luft. Så kan jeg pakke alt utstyret i sekken i små poser(og noen store).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormkjøkken fungerer, du må enten ta beina av primussen, eller klippe i stormkjøkkenet for å tilpasse.

Ellers finnes det en løs vindskjerm som passer de fleste primusser. den er ca 30*15 sammenlagt, og i 4-5 seksjoner.

Den har teltplugger som holder den fast. Lett, billig og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortlieb lager meget gode vanntette bager. Har diverse forskjellige typer av dem. Mye brukt. Men ikke den komprimerbare som de også har.

Men er kvaliteten å ligne med det de ellers har av vanntette bager, så er sikkert også den blant det ypperste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindskjerm

Trangia er meget god, men du mister noe fleksibilitet.

Det finnes mange løsninger, og du må nok prøve å feile litt.

Jeg har endt opp med å bruke enten Trangia med gassbrenner, eller mitt Optimus Nova med hjemmelaget vindskjerm. Vindskjermen veier mindre enn Trangia vindskjermen, koster mindre og kan rulles rundt drivstoff-flaska under transport.

Bilder og tegninger finner du her, tilpasset Trangiakjelene og Nova brenner, det kan hende at du må justere på plasseringen for drivstoffslangen. De noe romslige åpningene har også funksjon med å slippe til forbrenningsluft.

http://home.no.net/dsk/Side%202.htm

http://home.no/dsk/vindskjermnor.PDF

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 sekker med ventil type Mountain Equipment Pneumo stuffsack 25L , kjøpt på sportsnett.

De veier lite, og virker slitesterke i stoffet.

Det går greit å tømme for luft via ventilen. Men det er vanskelig å holde dem "deflated", når det er undertrykk i pakkposen siver det (relativt) fort inn luft via rullelukkinga.

Har også et par http://www.lifeventure.co.uk/htm/adventure-trail/packdown-compressors.htm , som nesten blir som en heavy-duty zip-lock pose med enveis utventil.

Disse holder bedre på undertrykket, men passer bedre til koffertbruk enn sekk/kayakkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindskjerm:

Kjøpte en slags vindskjerm i alminium som bare brettes sammen, i en intersport butikk, noe alla primus`sin, bare at den kan brettes rundt hele brenneren med to liters gtyte på.

Vantett bag:

G-sport har en sekk som heter Hagløfs Watatait. Den har en ventil som funker greit, samt et langsgående vindu. Tror de har flere størelser. Jeg har en 20 liter, og i den får jeg plass til soveposen. Funker mye bedre enn den originale komprimerings posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.