Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til fiskeutstyr for langturi den norske fjellheimen


valle

Anbefalte innlegg

Hvilket utstyr som er å anbefale er jo som oftest basert på egne preferanser og erfaringer. Når det er snakk om en såpass lang tur som 3-4 mnd ville eg nok hatt med litt utstyr der ein kan variere. Forskjellige skjesluker ala spesial,møresilda,lilleauren,aura flake i vekter 7-15 g, og forskjellige fargevariasjoner. Noen lyse/blanke, noen i rødt/kobber,  Og selfølgelig aura flake i grønn, som er som regel den eg ender opp med til det meste av mitt fjellfiske i klart fjellvan. Eg har stort sett alltid dobbelt opp av visse sluker. Å overdrive med mengder sluker er nok ikkje nødvending, med eit lite kobbel i ulike farger og vekter så kommer ein langt. Ei stingsild med litt kastevekt er også greit å ha med på de vindfulle dagene, og der ein må kaste langt og dypt. Ellers har eg alltid med meg noen spinnere,noen våtfluer/streamere og evt.mark/dupp. I slukskrinet er det også alltid ekstra splittringer,svivler,kroker.

Nexave 1000 har eg selv, og er fornøgd med den. bruker den sammen med ei 3-15 gr stang som fungerer ypperlig til fjellfisket mitt. Om du bruker multifilament eller mono er litt smak og behag. jeg har to sneller till fjellfiske, der ene har 0,12 fireline, med ein god meter fluorcarbonfortom, dette for å redusere slitasje på multiene fra steiner osv. På den andre bruker eg 0,20 mono. For min del er det litt smak og behag hvilken eg velger, men skal eg måtte kaste veldig langt er jo selvsagt multi å foretrekke. På en så lang tur ville eg uansett hatt med ekstra sene(mono) i tilfelle. Ellers er det viktig å variere fisket, fiske over eit større område, og ha snøret i vannet. Eg trur nok at i de fleste tilfeller så bryr ikkje fisken seg om sluken er grønn eller rød, men det hjelper så klart på tryggheten vår å ha med eit kobbel av variasjoner.😃

Dette er basert på mine erfaringer og tanker, og absolutt ingen fasit. Ønsker deg hvertfall ein flott tur og skitt fiske 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.