Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til fiskeutstyr for langturi den norske fjellheimen


valle

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har plan om en tre-fire måneders lang fjelltur til sommeren. Jeg har fisket endel i diverse fjellvann, så litt erfaring har jeg fra tidligere men jeg er langt ifra noen ekspert på området, derfor trenger jeg noen gode råd:)

Jeg har kjøpt meg en helt enkel teleskopstang, og har fra før av to sneller. En Abu Garcia Cardinal S10 og en Shimano Nexave 1000RB. Hvilken av de to vil dere anbefale? Hvilken gøtt?
Og hvilke sluker og annet fiskeutstyr bør jeg ha med meg på en langtur (typisk NPL). Tenker også det kan være interessant å fiske med makk og dupp iblant.

Jeg har lagt ved et bilde av no av det jeg har liggende av utstyr.

 

 

IMG_20190408_182833.jpg

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt shimanosnella.

Utover dette ville jeg tatt med møresild i 10 gr kobber og sølv, sølvkrokroken spesial og et par søkker. Da kan du legge ut mark og søkke f.eks over natta.

god tur, og husk salt og pepper😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jofa19 skrev:

 Da kan du legge ut mark og søkke f.eks over natta.

Da bør man sjekke VELDIG om det er lovlig å bruke redskap alà ståsnøre der man fisker.
Vanlig at regelverket sier at man hele tiden skal ha oppsyn med fiskeutstyret :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tubbs skrev:

Da bør man sjekke VELDIG om det er lovlig å bruke redskap alà ståsnøre der man fisker.
Vanlig at regelverket sier at man hele tiden skal ha oppsyn med fiskeutstyret :)

Ta med en liten bjelle og fest på stanga så er det problemet løst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Ta med en liten bjelle og fest på stanga så er det problemet løst. 

Da kan vel like gjerne ta med en elektronisk nappvarsler og bruke en liten baitrunnersnelle og kjøre glidende takkel?
Jeg har fiska MYE og er man trøtt så vokner man ikke av en liten bjelle :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha med nok fiskesene! også en liten ting jeg alltid har med meg er en sånn mini multitool, den ligger i slukeska og veldig fin når jeg er kald på fingrene og må gjøre dillearbeid.

eller så tror jeg det sikkert er flere som har bedre peiling angående sluker og div enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

I tillegg til det du har,

25 gram sild for de lange kastene der storfisken står. Farge, blank, og en med litt mørkere farge.

Sildekn gjør lite ut av seg i vannet og du må aktivt fiske med stangen, rykk og napp med stangen, forskjellig fart, noen stopp osv.

Møresilda og sølvkroken spesial, rød/blank og en med kobber.

Har mer bevegelse enn sild, fiskes med litt stopp og smånapping.

 

Spinner: Blanke, kobber og kanskje noen med rød/blank.

Jeg syns det er veldig stor forskjell på hvordan de forskjellige typer spinnere beveger seg og ikke minst hvordan det føles å fiske med spinner. Syns sølvkroken har gode spinnere som passer min fiskestil. Andre spinnere føles som gir veldig stor motstand

Spinner beveger seg aktivt i vannet og du behøver ikke trylle mye med fiskestangen. Men du kan prøve med litt stopp innimellom og rask/treg innsveiving.

 

Man får fisk med nesten alle slags fiskekroker, og derfor har folk forskjellige preferanser. Men tror det kan være lurt å lære seg hvordan de forskjellige krokene oppfører seg i vannet og at det er fiskeren som faktisk lurer fisken.

 

Lyd/bråk: Har lite tro på at fisken bryr seg om lyd/bevegelse. Tror jeg har fått mer fisk de gangene det har vært bråk rundt meg enn gangene det har vært helt stille. Men noen fisk kan være mer var enn andre.

 

Når det gjelder fiske med mark over natta har jeg aldri lest at det ikke er lovlig. Må gjelde på noen sære plasser.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel er lyse sluker om dagen, mørke om natta (fordi at når man ser vannflata nedenfra fremstår den mørk om dagen og lys ut om natta, og slukene vil derfor vises i kontrast).

Et par ulike sluker i litt ulike størrelser og i lys/mørk. (f.eks Sølvkroken spesial, Møresilda). Ha gjerne et par slengere i neonfarger. Det samme med spinnere. En med bredt blad som lager mye lyd i vannet (Vibrax, Mepps), og en med smalere blad som kaster litt lenger (Panter Martin f.eks). I litt ymse tyngder og farger.

Nok svivler og nok sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

 

Når det gjelder fiske med mark over natta har jeg aldri lest at det ikke er lovlig. Må gjelde på noen sære plasser.

Fiske med stående redskap er forbudt veldig mange steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lompa skrev:

Fiske med stående redskap er forbudt veldig mange steder.

Hvis det er dette du sikter til kan jeg love at jeg aldri hadde drømt tanken engang om at ståkrok gjaldt fiske med mark og dupp. For meg er dupp fiske med stang :P

https://www.inatur.no/fiske/50ec304ae4b092f33faf5082/fellesskortet-stongfiske-hardangervidda-vest

2. Det er ikkje lov å nytta annan fiskereiskap enn stong eller handsnøre. Line og ståkrok er forbode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Hvis det er dette du sikter til kan jeg love at jeg aldri hadde drømt tanken engang om at ståkrok gjaldt fiske med mark og dupp. For meg er dupp fiske med stang :P

https://www.inatur.no/fiske/50ec304ae4b092f33faf5082/fellesskortet-stongfiske-hardangervidda-vest

2. Det er ikkje lov å nytta annan fiskereiskap enn stong eller handsnøre. Line og ståkrok er forbode.

Jepp. Det er vel ulike formuleringer her og der, men det å sette fra seg redskap som fisker, og så forlate den (eller gå og legge seg), er ofte ikke tillatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Jepp. Det er vel ulike formuleringer her og der, men det å sette fra seg redskap som fisker, og så forlate den (eller gå og legge seg), er ofte ikke tillatt.

 

Ref linken over til kort på Hardangervidda, fiske i Børgefjell, Lierne, Meråker, og mange andre steder jeg har fisket, så ser ikke jeg noe forbud mot å fiske med mark og søkke så lenge det skjer med stang med eller uten tilsyn. "Ståsnører" er vel mest brukt på vinteren.

Er man ute i 3-4 mnd som TS ønsker, så er det naturlig med perioder hvor fisken er vanskelig. Da er det klart at mark og søkke kan være det som skal til.

iom at jeg skrev "over natta" forutsetter jeg at eventuelle lokale regler følges, men jeg skriver heller ikke at man automatisk skal sove på natta😉 og at utstyret ikke skal ha tilsyn. Og vil man diskutere, så kan man gjerne diskutere hva tilsyn er🙂. Å sitte ved et bål i nattemørket med fyr på primusen og marken liggende i påvente av napp er jo en fin syssel ute på tur. Å sjekke stangen ved jevne mellomrom er jo "tilsyn".

Når vinden ødelegger for tørrflue og lett nymfesfiske kan jeg gjerne ta frem sluken eller marken for å sikre et måltid med fisk.

Det jeg derimot er opptatt av er måtehold i enkelte vann. Kommer man over små og gode fjellvann med godt bitt, så ta fisk til et måltid eller to👍

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett lite prosjekt i fjor om å kun fiske med en sluk i fjor. Og holdt det ganske bra utenom jeg fisket litt ørret med Popper(siden det er hysterisk morsomt) .

Men sluken jeg brukte var Salty 18 gram, i grønn(uv). Satt på enkeltkrok .

Og landet både Ørret , Laks og Sjørøye på den i løpet av en 10 ukers peride jeg hadde i fjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om  at det lages flere sluker for fiskeren enn hva som er mest effektivt for fiske :)
MEN, å ha litt forskjellige sluker der bevegelsen i sluken er litt anderledes enn andre er vel ingen tvil :)
Jeg blir alltid overasket når jeg ser hvor få fiskere som har svarte sluk/spinnere eller jigger i skrinet.
Sort kan være en veldig bra farge på de fleste arter. Spesielt når det er overskyet eller utover kvelden!

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lillauren i kobber/rød/grønn er min absolutte favoritt og helt klart den jeg har fått mest fisk på, bare veldig synd den ikke er å få i 4 gram. Iløpet av fjordåret ble den nesten utdanket av den grønne Aura Flake, som virker for å være spesielt bra på klare solfylte dager. Har også med ett par Tasmanian Devil, Rogerdraget, den svarte sebrastripete Toby'n, og Møresilda i ørretfarger. Som nevnt over så er det skuffende dårlig utvalg her i norge av små sluker for ultralett fiske. Spesial og Møreungen er vel bortimot de eneste som er å få tak i i 4 grams vekt, og det virker nesten som 4g Møreungen nå er utgått av produksjon 😢

Biter ikke fisken på noe av det der så tas Panther Martin og Vibrax spinnere frem, ikke like morsomt å fiske som skjesluker men fisken liker dem 😊

På 10.4.2019 den 17.57, lars p skrev:

Og holdt det ganske bra utenom jeg fisket litt ørret med Popper(siden det er hysterisk morsomt) . 

Hva slags poppere bruker du til ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.