Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel pulktur for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Vi vil på tur! Men langrennski og pulk! Neste helg, kjører fra Oslo torsdag ettermiddag og må være tilbake i Oslo søndag kveld... Hvor bør vi dra? Tenker Hardangervidda? Ønsker et «flatt» terreng! Har telt og godt utstyr med oss! Vanskelig å Google seg til gode tips -så prøver her :) Takker for alle gode ideer!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med langrennsski? Hvis det da er tynne pinner for løype i Marka, så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg la ut på Hardangervidda i råtten påskesnø.. Er det fjellski du mener, så er Dyranut et fint alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lompa skrev:

Hva mener du med langrennsski? Hvis det da er tynne pinner for løype i Marka, så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg la ut på Hardangervidda i råtten påskesnø.. Er det fjellski du mener, så er Dyranut et fint alternativ.

Godt poeng, @Lompa. Jeg overså detaljen om langrennski..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skisporet.no er et godt tips. 

Se for eksempel løypene fra Beitostølen og sørover. Når man kommer bort fra hyttebyen er det mye fint fjellterreng med skispor. Så kan man bare gå relativt kort fra løype til teltplass. Ikke vanskelig å finne fredelige og fine teltplasser kort fra løypenettet. 

Endret av Lompa
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Sjusjøen kan være noe. Relativt sett kort avstand fra Oslo. Parkering på Sjusjøtunet hytter og caravan. Fine lettgåtte løyper i åpent flatt landskap. Skulle vinden bygge seg opp er det mange lune plasser mellom små fjellgraner. Har ikke vært der på et par uker, men ser på webkamera at det er mer enn nok snø enda.

Det er riktignok mye folk i løypene særlig i påsken, men et par steinkast vekk fra løypa er du alene.

Fint og trygt område for å bygge erfaring i vintercamping.👍

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mettelangnes skrev:

Oi, ja... Ganske uerfaren og tenkte faktisk tynne pinner 🙈 Hmmmm 🙈🤔

Tynne pinner kan fungere om du går i løyper, skal du gå utenfor dette kan det funke hvis det er hardt, er det mykt, not so good. Men stavene er nesten viktigere om du skal utenfor løyper, langrennsstaver for løype "synker helt ned i lyngen" om det er mykt. Så en teleskopstav med god trinse er en fordel. Med teleskop kan du også justete lengden litt i forhold til hva som passer til terrenget du går i. Teleskopstaver har stort sett enten 145cm eller 155cm max lengde, 2 delt er det beste.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.