Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette opp kuppeltelt i storm


akselsen

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut mitt hilleberg nammatj 2 til et hilleberg staika. Jeg vil ha et telt som kan stå i det verste naturen har og by på. Grunnen til at jeg ønsker å bytte er hovedsakelig på grunn av selvstående, takhøyde og muligheten til gjennomtrekk om sommeren når det er på det varmeste. Det eneste jeg er veldig usikker på er hvordan det er å sette opp et telt som staika i storm. Hvorfor bruker de fleste som drar på ekspedisjon i polare strøk tunneltelt? Er det noen andre store fordeler med tunneltelt annet en at det går fortere å sette de opp og at de har større fortelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutes ago, akselsen said:

 Hvorfor bruker de fleste som drar på ekspedisjon i polare strøk tunneltelt?

Børge Ousland foretrekker tunneltelt hovedsakelig fordi de tåler mye vind, og er enkle å sette opp. Det er neppe tilfeldig at han valgte tunneltelt da han fikk designe et ekspedisjonstelt for Helsport.
Jeg har brukt både kuppel- og tunneltelt, og i uvær er tunnelteltet helt klart enklere å få opp. Det finnes en del gode kuppeltelt som tåler sterk vind, men hvis det gjelder liv eller død ville jeg stolt mest på et tunneltelt med doble stenger. Og jeg synes et tunneltelt med rette endevegger gir større romfølelse enn mange kuppeltelt.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er vel kuppeltelt sterkere i forhold til vind? Kuppeltelt ha jo kryssende stenger og konstruksjonen i seg selv støtter jo barduneringa. Det er vel en grunn til at innerteltet i saitaris og saivo og så og si alle andre basecamp telt er kuppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppel tåler nok vind fra alle kanter bedre enn tunell, men er man på tur så setter man opp teltet stort sett hver  dag slik at man kan sette det opp etter vindretningen. Tunnellteltet er ofte mye mer aerodynamisk når man setter s opp rett i forhold til vinden enn ett kuppel.

Nå er tunnelltelt ett nordisk fenomen, hva som brukes i ymse basecamps har sikkert like mye med vaner og sponsorer, som hva som funker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal sette opp Staika kan du plugge alle fester på teltet før du trer stenger og reiser det. Måten Hilleberg har løyst dette med lukka kanal nederst og klips i toppen gjer at ikkje ein først spenner opp eit stort vindfang som ein skal stå å plugge. Det gjer det ok å sette opp i vind, i forhold til ein del andre kuppeltelt. 

Fordel med kuppel ellers er at det toler større snøbelastning enn tunelltelt. Det er og mindre sårbart for endring i vindretning. 

Tunnelteltets overlegne representasjon i polområda skuldast vel nett behovet for raskt oppsett. Modell utan særleg stort fortelt ofte brukt i nord ser eg, pga mindre fotavtrykk i isen. Altså treng ikkje like stor tomt. 

I Syd/antarktis har ein jo ofte veldig dominerende vindretninger og føreseielege forhold akkurat kva gjeld det. 

I camp i høge fjell vil jo nett det med mellom anna snøbelastning vere ein føremun, samt at ein har andre vindtilhøver, og generelt skiftande forhold. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen telt kan stå i det verste naturen har å by på.  

Er man flere får man jo opp teltene relativt greit i sterk vind, men det er særlig når man er alene at det er viktig. Jeg har selv satt opp tunneltelt alene i kuling, og det ble veldig mye tøffere enn i rolig vind. Hvordan det hadde vært i full storm er skummelt å tenke på. Skal man være flere på tur et vel vindargumentet relativt sett mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne videoen viser godt hvor vanskelig det kan være å sette opp telt i sterk vind. Enda verre blir det hvis vindretningen ikke er konstant, eller det er kastevinder i stedet for et jevnt vindtrykk. Jeg er ganske overbevist om at et kuppeltelt hadde vært mer utfordrende å få opp i tilsvarende forhold (husk forøvrig på at mange av teltene vi gjerne omtaler som kuppeltelt egentlig er tunneltelt med en kryssende stang i tillegg).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått et Hilleberg Soulo og har bare testet vindstille. Men tviler på at det er større problemer å sette opp det enn tunnellteltet på videoen.

Fester først hele teltet til bakken.

Sett deretter i stengene (vinden vil ikke ta tak i disse. (for øvrig enklere enn tunnelteltet da man ikke skal tre gjennom hele duken.

Deretter kan man lagvis bygge opp teltet ved å knipse det på stengene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Friluftsnoob skrev:

Har akkurat fått et Hilleberg Soulo og har bare testet vindstille. Men tviler på at det er større problemer å sette opp det enn tunnellteltet på videoen.

Fester først hele teltet til bakken.

Sett deretter i stengene (vinden vil ikke ta tak i disse. (for øvrig enklere enn tunnelteltet da man ikke skal tre gjennom hele duken.

Deretter kan man lagvis bygge opp teltet ved å knipse det på stengene.

Eg er samd med deg. Eg harprøvd ulike telt i vind.

Så lenge kuppelteltet har dei løysingane med klipsing på, er det faktisk kanskje ein av dei tryggare variantane mtp vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Odin1 said:

Her vises Soulo oppsatt i vind. 

På en gressplen med jevn vind, ja. Prøv det samme på høyfjellet en mørkere vinterkveld, i løssnø med dårlig pluggfeste, masse fokk og snøkov, kastevinder, votter på hendene, iskalde minusgrader. Det er nok ikke like enkelt da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjørn J skrev:

På en gressplen med jevn vind, ja. Prøv det samme på høyfjellet en mørkere vinterkveld, i løssnø med dårlig pluggfeste, masse fokk og snøkov, kastevinder, votter på hendene, iskalde minusgrader. Det er nok ikke like enkelt da....

Soulo har veldig store klipser som er enkle å bruke, selv med votter.

Som jeg skrev, før var nok kuppeltelt utelukket pga. kvaliteten på produktene, men ikke i dag.

Alt det andre du skrev gjelder jo også for tunneltelt. Og de brukte 7,47 minutter på tunnelteltet og 5,51 på Soulo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bjørn J skrev:

På en gressplen med jevn vind, ja. Prøv det samme på høyfjellet en mørkere vinterkveld, i løssnø med dårlig pluggfeste, masse fokk og snøkov, kastevinder, votter på hendene, iskalde minusgrader. Det er nok ikke like enkelt da....

 

I løssnø med dårlig pluggfeste, så er jeg fullstendig enig med deg!! -Og slik er det jo ofte! 

Ett tunneltelt kan du binde fast i pulken/sekken og la det flagre mens en trer stenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tutogkjør skrev:

 

I løssnø med dårlig pluggfeste, så er jeg fullstendig enig med deg!! -Og slik er det jo ofte! 

Ett tunneltelt kan du binde fast i pulken/sekken og la det flagre mens en trer stenger. 

 

Ingen problem å feste kuppel i pulk/sekk. 

  • Liker 4
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2019 den 15.08, Friluftsnoob skrev:

Og de brukte 7,47 minutter på tunnelteltet og 5,51 på Soulo.

Det var ikke helt sammenlignbart.   Tunnelteltet hadde mer areal mot vinden, mens Soulo har nesten ikke noe areal, og dermed lettere å håndtere.   Men tror ikke det ville tatt så mye lengre tid å sette opp f.eks et Staika enn et Soulo i den vinden.  Slappfisken som satte opp Soulo sparte endel tid på å ikke feste/surre de øverste bardunene rundt stengene, det burde han ha gjort, spesielt i den vinden.  Makan...! 😱

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Luesveis skrev:

Det var ikke helt sammenlignbart.   Tunnelteltet hadde mer areal mot vinden, mens Soulo har nesten ikke noe areal, og dermed lettere å håndtere.   Men tror ikke det ville tatt så mye lengre tid å sette opp f.eks et Staika enn et Soulo i den vinden.  Slappfisken som satte opp Soulo sparte endel tid på å ikke feste/surre de øverste bardunene rundt stengene, det burde han ha gjort, spesielt i den vinden.  Makan...! 😱

Da sier vi det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode og innøvde rutiner er vel en tingene som hjelper i forhold til å sette opp et telt under ulike/utfordrende forhold?

Jeg begynner alltid med å feste ende opp mot vind (eventuelt fast i sekk/pulk først dersom det vurderes nødvendig), motsatt ende/grunnriss plugges ved behov (avhengig av type telt),  trer i alle stenger mens teltet fortsatt ligget flatt, spenner etterpå opp stengene i teltende mot vind først osv., bardunerer underveis mens jeg spenner opp stengene om nødvendig. Juster barduner og plugger til slutt.

Andre har sikkert andre rutiner.

Jeg har kuppeltelt med utvendige hemper hele veien, kanaler nederst og hemper øverst, kanaler øverst og hemper nederst, tunneltelt med utvendige kanaler, mix med tunell og kuppel. Har aldri tenkt at jeg skulle brukt et annet telt for at det skulle vær enklere å sette opp, men har noen ganger tenkt at et annet telt hadde vært mer optimalt å bo i ift værtypen eller underlaget hvor teltet settes opp på. 😄

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som la merke til at Soulo-videoen er klippet bittelitt kortere altså?

(Spoiler for de som ikke gidder å sjekke: Ved skifte av kameravinkel ved 4:17, går stanga på tvers av teltet fra å være uten klips til å være ferdig klipset, og han står plutselig på motsatt side av teltet, på hjørmet og setter på klipsene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aida! Hva er det jeg har satt i gang? 😱

Videoen var på ingen måte ment som en fasit på hva som er enklere eller vanskeligere å sette opp. Under slike forhold er det uansett krevende å få opp teltet, uavhengig av konstruksjonstype.

Jeg er overbevist om at Hilleberg sin løsning, hvor man bardunerer teltet først, dernest setter i stengene og klipser teltet fast i stengene til slutt fungerer like godt som et tunnelltelt. Uansett så er det aller viktigste å kjenne sitt eget telt, og gjerne ha trent på å både sette det opp og ta det ned i utfordrende værforhold.

Forøvrig så er ikke videoene direkte sammenlignbare heller. Vindhastigheten på video av Soulo er høyere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.