Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltema Telt


tællekællen

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har erfaringer med iglotelta til biltema? Er lite villig til å betale 4000,- for et nytt telt av "proffkvalitet" Skal ikke ut på langturer, max 2-3 dagers småturer rundt i fjellheimen, Men teltet bør jo holde vannet ute 8)

Ser også at xxl har noen billige iglotelt med 1500mmVS. Hvor tett holder egentlig det :roll:

synspunkter og erfaringer mottas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte iglotelt på xxl for 399 kroner,

jeg er heller ikke typen som trenger profftelt ettersom det skal brukes til helgeturer.

For noen helger siden ble det regn hele helgen og telte holdt regne ute.

Så jeg er godt fornøyd med dette telte

Kissa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at Biltema-teltene holder til enklere bruk, men jeg ville kanskje ikke satset på at det tåler en vindfull helgetur i høljeregn på høyfjellet...

Men det er jo ikke verre enn at du prøver! Og gi gjerne rapport på om det virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjöpte et Biltema-telt för somerferien.

For noe dritt.

Kjöpte det for at ungene skulle ha noe å sove for seg selv i.

Det var et 2-manns tunnel telt uten fortelt. Det kostet 250 kr,

og det var helt klart 250 kr for mye.

Etter å ha reist og revet teltet en 3-4 ganger röyk barduner, teltstengene (buene)

er av rotten kvalitet som knekker i skjötehylsene + at de beholder böyen etter bruk (böyen etter teltets profil). Altså, de retter seg ikke ordentlig ut etter bruk.

Det virker som de mest er laget for festivalbruk, typ kjöp et telt til roskilde - og dropp det når du reiser hjem.

Anbefales IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var vel ingen bombe akkurat.

Det var bare ment som en advarsel om noen hadde tenkt seg et nylonbolig å ta med på fjellet.

Bil Tema er vel ikke akkurat det förste stedet jeg tenker på når nytt telt skal innhandles, og det gjelder vel for de fleste. Men vil man holde budgettet nede på alle sett og vis, så kan man jo gå den veien. Ville bare fortelle om egen erfaring med slike telt.

Selv kjöpte jeg teltet til barna, som jo gjerne vil sette opp og plukke ned telt i tide og utide ute i hagen osv, og da syntes jeg at dette var et bra alternativ uten å sette dyre Hillebergduker i fare.

Jeg hadde ingen illusion om at teltet skulle overleve sommeren og det var helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle billig telt er noe dritt :!:

Er enig med at det er laget for festivel bruk!!

Jeg unner ikke barna mine et slik telt til lek en gang.

Tenk så trist for de små når hele dritten er ødelagt etter første gangs bruk da :D

Det unner ikke jeg mine barn.

Da er det bedre med en gapahuk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje være heldig med billige telt også men dersom du ikke er det, ja så hadde du det heller ikke noe morro når du hadde det så....

Dersom du skal bruke teltet på vidda vinterstid så holder det ikke med Biltema teltet, det er helt sikkert. Vær og vind krever en helt annen kvalitet.

Jeg har 4 forskjellige telt liggende hjemme som er i forskjellige størrelser og kvalitet. Det eldste er et iglo-telt kjøpt hos Ellos for 15 år siden, det fungerer helt greit ennå, barna pleier å ha det med seg når de skal på tur med venner, bedre at de evt ødelegger det enn det andre favoritt-teltet mitt til 4500 kr... Men poenget er at de ennå ikke har klart å ødelegge Ellos-teltet. Det er kun glidelåsen i telt-posen som har røket. Har ikke tenkt så mye over det selv, ikke før jeg leste innlegget ditt :wink:

Så joda, du kan være heldig også. Men jeg skjønner at gamle Ellos-telt er av bedre kvalitet enn Kina-dritten som Biltema produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir en del tullete svar. Det er veldig mange som ikke klarer å fatte og begripe at det er mange som ikke kan eller vil bruke 3000++ på hver eneste utstyrsdel. Man må se hensikten og bruken.

Det iglo-teltet fra Biltema derimot er en katastrofe. Den inngangen brekker en ryggen på.

Kjøpte et rimelig 3-manns hos XXL (300 ca) og det virker veldig kjekt. Men jeg bruker det selvfølgelig ikke på vidda en stormfull vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må være at det er noe til enhver bruk

hvis en er ivrig Frilufts entusiast så er det verdt og legge litt penger i det

hvis ikke kan en alltids kjøpe et litt billigere telt men Biltema er ikke noe

en bør bruke penger på..

kjøp heller et telt hos en forhandler som ikke koster skjorten men som holder mål til

"ditt" bruk... hos seriøse forhandlere får en god hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skal vistnok være seriøse.

Har sett Pro Trekker i praktisk bruk, av ei svensk sykkelbærte vi traff på i sommer.

http://www.friluftsvaror.se/varor/lattviktstalt.htm

protrekker.jpg

Dette er noe av det mest lettvinte og gjennomtenkte 2 mannsteltet jeg har sett.

Nå har ikke jeg sett dette telt, men den er sikkert lettvint og gjennomtenkt - og også et bra telt for sykkelturer og lette fjellturer.

Det jeg reagerer på er markedsføringen. En 3 kilos telt til 1-2 personer, uten fortelt, uten noe særlig ståhøyde og uten å være en 4-sesongstelt er ikke en lettvektstelt. Derimot har de en 3-manns 4-sesongstelt, med god plass til lange folk, stor fortelt men som kun veier 3,8 kilo. (Cambridge 3P). Prisen på kun kr. 2.495,- svenske kroner er for godt til å være sant for en 4-sesongstelt. Tilsvarende telt fra Helsport koster 5-6000 norske kroner og veier 4-4,5 kg, mens tilsvarende fra Hilleberg veier 3,5-4 kilo men koster over 6000 norske kroner.

Når det gjelder et annet telt, Akka, så er ikke den "unik". Den er nesten helt lik Hilleberg Akto, som veier 0,4 kg mindre. Jeg tviler sterkt på at dette designet tåler noe særlig vind. Hilleberg markedsfører ikke Akto som en 4-sesongstelt slik Akka blir markedsført. Jeg har prøvd Akto i 4-sesongsforhold (mot produsentens råd) og selvfølgelig feilet teltet.

Her er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at ProTrekker er verdens beste telt, det jeg liker er:

Plass til 2 voksne ( jeg er ingen smågutt og er 187 lang)

1 bue, gjør oppsettinga kjempegrei.

RipStopNylon (hvorfor lages telt uten??)

Et gulv som går så høyt at problemet med flom blir å finne plugger som holder teltet forankra.

Jeg liker prisen.

Vekta kunne sikkert vært mindre, men lav vekt koster kroner.

Som vintertelt er dette sikkert ubrukelig, men jeg måtte bare ta det med sammenlikna med Biltema.

Desverre sender ikke firmaet til Norge, men litt svenske venner, eller poste restante, og en biltur løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok endre holdningen fra "lite villig til å betale 4000 kr for et telt" til "jeg er villig til å betale det det koster for å få meg et bra telt jeg kan bruke på fjellet.....noen som har noen forslag?" :wink:

Biltema kort oppsummert: Tungt, lekker, ikke egnet til høyfjellsbruk !!!

Men det burde jeg vel ha fatta når mange fortalte meg akkurat det, både her og hjemme!!! stabukk som jeg er :)

Takker for synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp telt av et annerkjent merke, vurdèr komfort opp mot vekt (størrelse på inner- og yttertelt).

Bit i det sure eplet og legg 3-4' i teltet.

Masse tilbud iblant på gode telt

Tørk det etter hver tur, og du har telt i 20 år.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

Virker som mange tenker enten eller her. Jeg arbeider selv i en sportsbutikk, og det finnes flere telt som er prismessig tilpasset den ikke overivrige fjellfant. Har ikke hatt gleden av å prøve disse rimelige teltene selv, iom at man kanskje blir litt utstyrsfiksert av å jobb et slikt sted :) , men når sant skal sies har vi ikke nevneverdig mange reklamasjoner på dem.

Prispunktet jeg snakker om er mellom 500-1500kr. Sjekk for eksempel http://www.basecamp.no. Man skal ikke stikke under en stol at man får det man betaler for. Skal man på en skikkelig langtur i høyfjellet ville jeg nok investert litt i den sikkerheten et godt telt gir eller lånt meg et bra telt. Skal du derimot ha et telt for sommerhalvåret, kan disse være bra nok. De kommer stort sett alltid med tapede sømmer og med en vannsøylestyrke på godt over 1800mm (def på vanntett). I tillegg er det en grei helt vanntett bunn og rip-stop nylonduk. De er lette å sette opp og veier rundt 3-4kg. Flere har kommet til meg og antydet at de har vært svært fornøyd. Bruksområde: lette turer og camping.

Det sier seg vel selv at et Biltema-telt som koster ca det samme som en CD + en pølsemeny på Shell ikke akkurat er noe å drasse med seg opp i fjellheimen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

når vi er innne på telt generelt her. jeg og noen kompisser har tenkt å gå 7-10 dager på hardangervidda i vinter, er det da slik at man må ha et helsport svalbard telt til 6000 eller klarer man seg med et velbrukt fjellsport-telt som i sin tid kostet 500-1000kr? skjønner jo at dette selvfølgelig avhenger av vær og vind. mulig vi får med et telt av denne typen HER vil dette være noe å satse på, å hvilke kriterier ville dere satt til et telt som skal brukes til en ukes-tur vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.