Gå til innhold
Fjellfilmeren

NVEs langsiktige vinkraftplan for Norge - Urørt natur skal bli vindparker!

Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Kjell Iver said:

Vi må ta inn over oss at det er et enormt kraftoverskudd i Norge i dag. Det er lett å glemme. Det er absolutt ingen grunn til denne enorme veksten med kabler til utlandet, men det toget er nok gått nå

Det er ikke helt riktig om jeg forstår hva jeg har lest meg opp på så langt. Vi har topper her i landet som gjør at vi i perioder må importere strøm fra utlandet. Samtidig kommer energi forbruket til å øke i fremtiden. 

Missforstå meg rett, det betyr ikke at jeg er for vindmøller i naturen men viktig å nyansere litt.

Jeg prøver å forstå hele det sammensatte bildet men det er ikke veldig enkelt så langt. Mange faktorer å ta hensyn til.

Men jeg kommer også til å engasjere meg om noen av disse vindmølle utredningene skulle bli politisk virkelighet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å påpeke at rapporten som ble fremlagt i dag er en utredning og ikke en politisk plan. Det er altså ikke gjort noen konkrete tiltak og det skal nå senere ut på en bred høringsrunde så det er en lang vei frem uansett. Men satser på å involvere meg i høringsrunden som etterhvert vil komme 👍🏼

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutes ago, Jajodasaaneida said:

Her er en oppklarende sak fra Harvest med harde tall og fakta angående temaet.

Trenger Norge vind?: Skjult lenke - logg inn for å se den

Sitat fra artikkelen: "Hvert år bruker vi ca. 130-135 terrawatt-timer (TWh) elektrisitet i Norge. (En terrawatt-time er en milliard kilowatt-timer.) Vi produserer ca. 145-150 TWh."

Innen 2035 vil dette overskuddet dobles: "Med andre ord kan kraftoverskuddet dobles fra dagens 15 TWh til 30 TWh, selv om ikke et eneste nytt vindkraftverk skulle få konsesjon.". Det som legges til grunn for økningen er prosjekter som allerede er under utbygning eller har fått tillatelse, økt produksjon i vannkraft på grunn av klimaendringer, solcellepaneler m.m. Vi trenger altså ikke mer kraft med det første. Punktum.

Et argument for å rasere mer norsk natur må i tilfelle være for å hjelpe til med å kutte Europas klimagassutslipp, men det er ikke sikkert at engang det vil ha en effekt (på grunn av usikkerhet i forhold til hvordan kvotesystemet vil utvikle seg). Det dekkes i denne artikkelen: Skjult lenke - logg inn for å se den

Hva med å heller bruke SSB sin objektive statistikk f.eks fra 2016:

Skjult lenke - logg inn for å se den

I 2016 er tallet 132 000 GWh bruttoforbruk. Samme år ble det eksportert 22 000 GWh og importert 5 700 GWh. 

Total produksjon i 2016 var på 149 000 GWh.

Dette varierer fra år til år men at det er en enorm overproduksjon er en forenkling og direkte feil. Som tidligere nevnt så har vi topper hvor magasiner er lave og forbruket høyt og forbruket er økende.

Ting er sjeldent sort/hvitt ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Oslo said:

Da går du inn og gir dem 5 av 5 for god kunnskap Heriks. Jeg gir dem 1 av 5 for jeg synes de er noen grådige svin som velger å anbefale rasering av naturen for økonomisk gevinst. Husk at veien som må til blir i 1000 år, dyrelivet i norske fjell vet vi ikke hvordan blir påvirket. Enig at vannkraft og hav vind er bedre alternativer, men det hjelper ikke at vi skriver det her når NVE går ut å anbefaler vindmølleparker på land.

Dette blir jo feilslått kritikk og skivebom. Til syvende og sist må det politiske vedtak til for p realisere dette så kruttet må rettes der de faktiske avgjørelsene blir tatt.

Som Skjult lenke - logg inn for å se den sier så er ikke NVE en politisk aktør men jobber på vegne av den norske stat for å skaffe kunnskap og sørge for beredskap pluss mye mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.