Gå til innhold
  • Bli medlem

NVEs langsiktige vinkraftplan for Norge - Urørt natur skal bli vindparker!


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, foroll skrev:

Om det er av interesse for noen, så kan følgende utdrag leses på NRK:

" Miljøpartiet de Grønne mener vindkraftutbyggingen i Norge hovedsakelig må skje til havs, og ikke på land. – For å kunne gjennomføre det grønne skiftet trenger vi noe vindkraft på land, men vi kan ikke akseptere naturødeleggelsene som NVEs rammeplan kan legge opp til, sier talsperson Arild Hermstad i MDG. SV er kritiske til at NVE har inkludert en rekke sårbare områder i planen, og vil ha utbyggingspause til den er ferdigbehandlet. Samtidig er de fornøyde med at Stølsheimen fredes. – Vi er glade for at Stølsheimen, som Miljødirektoratet gikk imot å bygge ut i, ikke er et av områdene NVE mener det kan bygges vindkraft i, sier partiets miljø- og energipolitiske talsperson Lars Haltbrekken "

Det er altså to partier som begge er skeptiske til denne storstilte raseringen av norsk natur. Noe å huske på i kommende valg.

Det er litt greit å vite også, siden det nå også er mange som forbanner «det grønne skiftet» og legger skylda på ikke minst MDG. 

Folk blir litt ensidige i slike saker men det er mer kompleks enn som så. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører mye kritikk av MdG som visstnok er "fanatiske" og "ikke klarer å ha flere hoder i tanket samtidig", men i allefall i denne saken er slik kritikk uberettiget. Vi trenger offensiv klimapolitikk, men vi må aldri glemme det klassiske naturvernet heller. Å bevare villmark, dyrehabitat og friluftsområder er og vil alltid være viktig. Jeg ønsker ikke å fronte noen bestemte politiske parti her inne, men jeg håper at alle her innser at tilgangen på urørt natur, som vi er så glad i, ikke kan tas for gitt. Jeg håper Norge aldri blir et land hvor det eneste friluftslivet er i noen få nasjonalparker her og der, som følgelig blir så overtrafikkerte at trafikken må begrenses og det blir påbud om faste leirplasser og den slags. Da er det norske, tradisjonelle friluftslivet dødt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må alle ta inn over oss at Norge har mye natur, flott sådan! men veldig lukrativ for de som ønsker å tjene penger på det som er i vinden i dag, nettopp fornybar energi. Det er blitt en mote greie som flest mulig skal sko seg på... være flinkest i klassen å gjøre store ting utad. 

Vi vil ha landstrøm til alle kaianlegg, alle skal kjøre EL-Bil, ja eksemplene er mange, men vi ønsker ikke monster master til å flytte strømmen rundt på nettet, vi ønsker heller ikke at vi skal ramponere flere vassdrag eller norsk natur med vindparker. Ja, hva er alternativene da? Kom med løsninger, ideer og måter å gjøre noe med det på... først da blir man hørt. Å rope i skogen hjelper ingenting. Alle kan være uenig, gå i fakkeltog og riste med sablene. Men fram til at det kommer noen gode løsninger på bordet som folket støtter, ja så er vi like langt. Vi blir fullstendig overkjørt av pampene som skal tjene penger, for de har løsningene, midlene og evnen/makta til å påvirke utfallet av sakene de har interesse av på bakrommet (korrupsjon) 

Blir spennende å se om vi "omsider" klarer å engasjere nok folk eller om vi bare godtar dette også 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille nok av vi raserer urørt natur med vindkraft utbyggingen. Ikke en gang eierskapet til disse anleggene har vi sikret oss. Hvis det går som planlagt vil det fram til 2020 bli bygget 18 anlegg av disse eies helt eller delvis 15 anlegg av utenlandske interesser. Ikke hadde jeg trodd at jeg skulle delta i en sivil ulydighets aksjon, men nå er vist tiden kommet. Hvorfor bygges ikke dette til havs? Med teknologi fra oljeindustrien burde vi har ha konkurranse fortrinn

  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tshansen skrev:

Vi vil ha landstrøm til alle kaianlegg, alle skal kjøre EL-Bil, ja eksemplene er mange, men vi ønsker ikke monster master til å flytte strømmen rundt på nettet, vi ønsker heller ikke at vi skal ramponere flere vassdrag eller norsk natur med vindparker. Ja, hva er alternativene da? Kom med løsninger, ideer og måter å gjøre noe med det på...

Vi må ta inn over oss at det er et enormt kraftoverskudd i Norge i dag. Det er lett å glemme. Det er absolutt ingen grunn til denne enorme veksten med kabler til utlandet, men det toget er nok gått nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Kjell Iver said:

Vi må ta inn over oss at det er et enormt kraftoverskudd i Norge i dag. Det er lett å glemme. Det er absolutt ingen grunn til denne enorme veksten med kabler til utlandet, men det toget er nok gått nå

Det er ikke helt riktig om jeg forstår hva jeg har lest meg opp på så langt. Vi har topper her i landet som gjør at vi i perioder må importere strøm fra utlandet. Samtidig kommer energi forbruket til å øke i fremtiden. 

Missforstå meg rett, det betyr ikke at jeg er for vindmøller i naturen men viktig å nyansere litt.

Jeg prøver å forstå hele det sammensatte bildet men det er ikke veldig enkelt så langt. Mange faktorer å ta hensyn til.

Men jeg kommer også til å engasjere meg om noen av disse vindmølle utredningene skulle bli politisk virkelighet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste land tilknyttet det nordiske kraftmarkedet Nord Pool har perioder med kraftunderskudd, hvor de importerer. Det er derfor vi er medlem av et felles kraftnett og kraftmarked, så alle landene ikke trenger å sitte på overdimensjonerte kraftanlegg selv, da det som regel er noen land som produserer i overskudd, så landene som produserer i underskudd kan importere. Vedrørende utenlandskabler kan det argumenteres begge veier. Uten kablene kan det hende mindre kraft hadde blitt solgt utenlands, så norske vannmagasin hadde vart lengre før de ble tomme. Men det er også et faktum at vi mest sannsynlig hadde vært nødt til å bygge ut mer kraft for lenge siden for å sørge for å ha nok til å dekke topplastene (peak demand). Jeg har dessverre ingen innsikt i hva som veier mest opp for hverandre der.

Stort sett er vi selvforsynte med elektrisk kraft i dag. Selv om vi så og si utelukkende har fornybare elektrisitetskilder i Norge i dag, så er vi blant de landene i verden med høyest utslipp av klimagasser per innbygger. Vi har et ansvar for å redusere vårt eget karbonfotavtrykk, og for Norge som får elektrisiteten sin fra fornybare kilder som i liten grad bidrar til klimaendringer, vil viktige grep være å redusere utslipp fra transportsektoren (persontransport, godstransport, ferger, fly) og forhåpentligvis snart oppdrettsnæringen, der dieselgeneratorer fremdeles er rådende. Disse må og vil over på elektrisitet. Samtidig vokser befolkningen vår. Vi vil altså, som @Tor-Erik-L-77 sier, trenge mer elkraft. Her utgjør det faktisk en forskjell at alle kutter i eget elektrisitetsforbruk det de kan.

Noen perfekte energikilder som gir billig energi, ikke ødelegger natur, er fornybare, etc., finnes ikke. Atomkraft blir gjerne dyrt, og med mindre vi lykkes med thoriumreaktorer vil vi være avhengig av å importere råmaterialer. Ikke er atomkraft fornybart heller, selv om det har like lave utslipp som fornybare energikilder. Vi har ytterligere vannkraft som kan utbygges, men de gjenværende vassdragene er stort sett skjermet fra utbygginger, og godt er forsåvidt det. Vi kan bygge vindkraft til lands, noe jeg er sterkt imot på grunn av de store ødeleggelsene av større naturområder. Jeg anser det som minst problemfylt med en storskala satsing på havvind. Det åpner for å utnytte det store potensialet for vindkraft i Norge uten å ødelegge dyrehabitat, friluftsområder eller naturens estetikk. Men heller ikke havvind er uten problemer. I Norge er det særskilt utfordrende at vannet generelt er dypt utenfor kysten, sammenlignet med land som har mye havvind som Danmark. Sånt øker prisene og kompliserer utbygginger. Vi har imidlertid mye verdifull kompetanse fra oljeindustrien på offshore-utbygginger, og jeg tror dette er rette stedet å satse for Norge. De negative sidene ved vindturbiner på land er de fleste plasser altfor store, og vi har ikke bråhast med å utvide kraftkapasiteten vår.

Det ble et langt nok innlegg, men jeg håper det var avklarende på noen punkter.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Vi vil ha landstrøm til alle kaianlegg, alle skal kjøre EL-Bil, ja eksemplene er mange, men vi ønsker ikke monster master til å flytte strømmen rundt på nettet, vi ønsker heller ikke at vi skal ramponere flere vassdrag eller norsk natur med vindparker. Ja, hva er alternativene da? Kom med løsninger, ideer og måter å gjøre noe med det på...

Du vet at vi eksporterer en masse strøm allerede?

Og elbilene. Dersom man etterisolerer huset sitt, og roer ned på tenåringsdusjen så har man spart inn bilens strømforbruk. Vi betaler vel kanskje noen hundrelapper i måneden for strøm til elbilen. Det sier sitt.

Monstermaster har fått dårlig rykte fordi korrupte politikere liker å legge de gjennom urørt natur. Tenk hvor fantastisk Vengedalen hadde vært dersom det ikke gikk monstermaster der!

https://www.smp.no/meninger/kommentar/article9886904.ece

Sitat

Linjen som skulle koste to milliarder kommer til å koste minst seks milliarder innen den er ferdig.

Nå varsler kontrollkomiteen på Stortinget at de vil sjekke om Borten Moe bedrev kameraderi da han flyttet linjen bort fra flere eiendommer til Senterparti-folk i Førdedalen. Noen vil si den saken lukter, andre vil si den stinker, men Borten Moe er for øyeblikket ute av Stortinget og vil garantert ikke bli stilt for Riksrett på grunn av dette. Han har ikke all verdens å frykte.

https://www.nrk.no/sognogfjordane/ankar-kraftlinjesaka-til-hogsterett-1.13727340

Sitat

I 2014 vann grunneigarane fram i lagmannsretten fordi retten meinte då at det ikkje var lov å leggje kraftlinja i naturreservatet.

Då stoppa Statnett bygginga. Men regjeringa endra reglane for reservatet, og linja kunne byggjast likevel. Dette reagerte grunneigarane sterkt på og det har vore fleire rundar i rettsvesenet fram til 2017.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å påpeke at rapporten som ble fremlagt i dag er en utredning og ikke en politisk plan. Det er altså ikke gjort noen konkrete tiltak og det skal nå senere ut på en bred høringsrunde så det er en lang vei frem uansett. Men satser på å involvere meg i høringsrunden som etterhvert vil komme 👍🏼

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Tor-Erik-L-77 sier. Viktig å ikke gå helt bananas enda da dette i første omgang er en faglig vurdering fra NVE, men jeg er stygt redd for at dette er døråpneren som skal til for at flere selskaper vil søke om utbygging i flere av disse områdene. Med NVE sin faglige, grundige rapport vil det være vanskelig å si nei i Storting og i lokalpolitikken når sakene etterhvert kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt is i magen må man ha her. Dette er ikke en utbyggingsplan. Det er en utredning som viser de mest egnede områdene for landbasert vindkraft etter et sett med kriterier. Nå er det heller ingen grunn til å være naiv, det vil nok renne på med konsesjonssøknader i og med at lønnsomhet har være et av kriteriene. Og småkommuner som er på desperat jakt etter inntekter og arbeidsplasser kan være et lett bytte for kapitalkreftene (ikke alle er som Hemne.....).

Så er det det da: Hvis vi skal både 1) få ned utslippene og få noenlunde levelige vilkår for mennesker på kloden og 2) løfte levestandarden til de fattige i verden til et anstendig nivå, trengs det energi, mye energi, selv om vi rikeste reduserer levestandarden. Og så lenge atomkraft er et anatema er det sol, vann og vind som gjelder.

Noe å tygge på: Nea kraftverk som har Nesjøen som magasin genererer færre kWh pr km² enn de nye vindmølleparkene på Fosen så jeg et sted (mistet referansen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppklarende sak fra Harvest med harde tall og fakta angående temaet.

Trenger Norge vind?: https://www.harvestmagazine.no/pan/trenger-vi-vind

Sitat fra artikkelen: "Hvert år bruker vi ca. 130-135 terrawatt-timer (TWh) elektrisitet i Norge. (En terrawatt-time er en milliard kilowatt-timer.) Vi produserer ca. 145-150 TWh."

Innen 2035 vil dette overskuddet dobles: "Med andre ord kan kraftoverskuddet dobles fra dagens 15 TWh til 30 TWh, selv om ikke et eneste nytt vindkraftverk skulle få konsesjon.". Det som legges til grunn for økningen er prosjekter som allerede er under utbygning eller har fått tillatelse, økt produksjon i vannkraft på grunn av klimaendringer, solcellepaneler m.m. Vi trenger altså ikke mer kraft med det første. Punktum.

Et argument for å rasere mer norsk natur må i tilfelle være for å hjelpe til med å kutte Europas klimagassutslipp, men det er ikke sikkert at engang det vil ha en effekt (på grunn av usikkerhet i forhold til hvordan kvotesystemet vil utvikle seg). Det dekkes i denne artikkelen: https://www.harvestmagazine.no/pan/trenger-klimaet-norsk-vind

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jajodasaaneida skrev:

Her er en oppklarende sak fra Harvest med harde tall og fakta angående temaet.

Trenger Norge vind?: https://www.harvestmagazine.no/pan/trenger-vi-vind

Sitat fra artikkelen: "Hvert år bruker vi ca. 130-135 terrawatt-timer (TWh) elektrisitet i Norge. (En terrawatt-time er en milliard kilowatt-timer.) Vi produserer ca. 145-150 TWh."

Innen 2035 vil dette overskuddet dobles: "Med andre ord kan kraftoverskuddet dobles fra dagens 15 TWh til 30 TWh, selv om ikke et eneste nytt vindkraftverk skulle få konsesjon.". Det som legges til grunn for økningen er prosjekter som allerede er under utbygning eller har fått tillatelse, økt produksjon i vannkraft på grunn av klimaendringer, solcellepaneler m.m. Vi trenger altså ikke mer kraft med det første. Punktum.

Et argument for å rasere mer norsk natur må i tilfelle være for å hjelpe til med å kutte Europas klimagassutslipp, men det er ikke sikkert at engang det vil ha en effekt (på grunn av usikkerhet i forhold til hvordan kvotesystemet vil utvikle seg). Det dekkes i denne artikkelen: https://www.harvestmagazine.no/pan/trenger-klimaet-norsk-vind

Eivind Hoff-Elimari (f. 1976) er redaktør for Pan og aktiv i Miljøpartiet De Grønne.

Kildene han bruker i forbindelse med denne saken er NVE rapporter for 2018... Nå klikket jeg kjapt inn på de rapportene, som man nesten må ha doktorgrad for å forstå. Harde tall og fakta i samme setning vet jeg ikke om jeg ville sagt. Men her er hvertfall muligheten til å ta et dypdykk i materien å danne seg et bilde av hvordan forbruk i Norge er, og hva som er forventet forbruk. Hvilke deler av dette som ikke er dekket av rapporten har jeg ikke giddet å sette meg inn i (enda) 

Men det er ALLTID en god regel å være kildekritisk.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Jajodasaaneida said:

Her er en oppklarende sak fra Harvest med harde tall og fakta angående temaet.

Trenger Norge vind?: https://www.harvestmagazine.no/pan/trenger-vi-vind

Sitat fra artikkelen: "Hvert år bruker vi ca. 130-135 terrawatt-timer (TWh) elektrisitet i Norge. (En terrawatt-time er en milliard kilowatt-timer.) Vi produserer ca. 145-150 TWh."

Innen 2035 vil dette overskuddet dobles: "Med andre ord kan kraftoverskuddet dobles fra dagens 15 TWh til 30 TWh, selv om ikke et eneste nytt vindkraftverk skulle få konsesjon.". Det som legges til grunn for økningen er prosjekter som allerede er under utbygning eller har fått tillatelse, økt produksjon i vannkraft på grunn av klimaendringer, solcellepaneler m.m. Vi trenger altså ikke mer kraft med det første. Punktum.

Et argument for å rasere mer norsk natur må i tilfelle være for å hjelpe til med å kutte Europas klimagassutslipp, men det er ikke sikkert at engang det vil ha en effekt (på grunn av usikkerhet i forhold til hvordan kvotesystemet vil utvikle seg). Det dekkes i denne artikkelen: https://www.harvestmagazine.no/pan/trenger-klimaet-norsk-vind

Hva med å heller bruke SSB sin objektive statistikk f.eks fra 2016:

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar/2017-11-24

I 2016 er tallet 132 000 GWh bruttoforbruk. Samme år ble det eksportert 22 000 GWh og importert 5 700 GWh. 

Total produksjon i 2016 var på 149 000 GWh.

Dette varierer fra år til år men at det er en enorm overproduksjon er en forenkling og direkte feil. Som tidligere nevnt så har vi topper hvor magasiner er lave og forbruket høyt og forbruket er økende.

Ting er sjeldent sort/hvitt ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hva med å heller bruke SSB sin objektive statistikk f.eks fra 2016:

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar/2017-11-24

I 2016 er tallet 132 000 GWh bruttoforbruk. Samme år ble det eksportert 22 000 GWh og importert 5 700 GWh. 

Total produksjon i 2016 var på 149 000 GWh.

Dette varierer fra år til år men at det er en enorm overproduksjon er en forenkling og direkte feil. Som tidligere nevnt så har vi topper hvor magasiner er lave og forbruket høyt og forbruket er økende.

Ting er sjeldent sort/hvitt ;) 

 

Men rapporten sier ikke noe om det er vettug magasinering i vinterhalvåret for å sikre tilstrekkelig fyllingsgrad for å sikre vårt eget forbruk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/1n68Xe/hysterisk-vindkraftmotstand

En annen vinkling :P 

"

Vind er ei fantastisk kjelde til fornybar energi vi skal vere glade for. Vindkraft er ei viktig del av løysinga på vår tids mest krevjande utfordring, klimakrisa. 

Så får det heller vere at dei kvite, roterande blada på vindturbinane eggjar verdas Don Quijotar til strid. For min del er turbinane eit teikn på menneskeleg skaparkraft, fornuft og framtidshåp.",-

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter bensin/diesel/parafin tilsvarer ca 8 kWh, så vidt jeg husker.

Hvis vi ikke drastisk reduserer/effektiviserer transport, og uansett vil bort fra fossilt brensel, må vi altså regne med å på et eller annet vis skaffe 8 kWh ekstra for hver eneste liter som dagens bensinstasjoner skal slutte å selge i fremtiden. Jeg aner ikke hvor mange liter de selger ila et år, men jeg mistenker at de som mener at vi har mer enn nok elkraft for fremtiden her på berget har undervurdert utfordringen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, a_aa skrev:

1 liter bensin/diesel/parafin tilsvarer ca 8 kWh, så vidt jeg husker.

Hvis vi ikke drastisk reduserer/effektiviserer transport, og uansett vil bort fra fossilt brensel, må vi altså regne med å på et eller annet vis skaffe 8 kWh ekstra for hver eneste liter som dagens bensinstasjoner skal slutte å selge i fremtiden. Jeg aner ikke hvor mange liter de selger ila et år, men jeg mistenker at de som mener at vi har mer enn nok elkraft for fremtiden her på berget har undervurdert utfordringen vår.

Det betyr ikke at det er vettugt å ødelegge mange av de siste «villmarkspregede» områdene vi har. Behovet for kraft vil øke, men vi må evne å verne videre utbygging av norsk natur. Skal vi bygge ut vindkraft er eneste fornuftige i mitt hode å bygge ut til sjøs, der det påvirker svært få og kan demonteres igjen etter endt tjeneste uten at det etterlater varige spor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, tshansen skrev:

Eivind Hoff-Elimari (f. 1976) er redaktør for Pan og aktiv i Miljøpartiet De Grønne.

Kildene han bruker i forbindelse med denne saken er NVE rapporter for 2018... Nå klikket jeg kjapt inn på de rapportene, som man nesten må ha doktorgrad for å forstå. Harde tall og fakta i samme setning vet jeg ikke om jeg ville sagt. Men her er hvertfall muligheten til å ta et dypdykk i materien å danne seg et bilde av hvordan forbruk i Norge er, og hva som er forventet forbruk. Hvilke deler av dette som ikke er dekket av rapporten har jeg ikke giddet å sette meg inn i (enda) 

Men det er ALLTID en god regel å være kildekritisk.... 

Enig i at det kanskje var litt "harde ord", at det er lurt å være kildekritisk, og at man kanskje bør ta noe av det som står der med en klype salt. Samtidig tror jeg at man skal være forsiktig med å avskrive noen basert på bakgrunnen deres. Jeg tipper forfatteren har satt seg ganske mye grundigere inn i temaet enn de fleste politikerne på Stortinget. Kilder fra 2018 er heller ikke spesielt gamle.

31 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hva med å heller bruke SSB sin objektive statistikk f.eks fra 2016:

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar/2017-11-24

I 2016 er tallet 132 000 GWh bruttoforbruk. Samme år ble det eksportert 22 000 GWh og importert 5 700 GWh. 

Total produksjon i 2016 var på 149 000 GWh.

Dette varierer fra år til år men at det er en enorm overproduksjon er en forenkling og direkte feil. Som tidligere nevnt så har vi topper hvor magasiner er lave og forbruket høyt og forbruket er økende.

Ting er sjeldent sort/hvitt ;) 

 

Det vil si at det var et kraftoverskudd på litt mer en 15 TWh i 2016, eller misforstår jeg noe? Det er omtrent det samme som forfatteren av Harvest-artikkelen påstår at overskuddet var i 2017, så jeg ser ikke helt poenget ditt. Her er tallene for 2017 (2018 er ikke beregnet enda, såvidt jeg kan se): https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitet/aar. Som du sier så kan produksjonen variere fra år til år. Hvor mye har ikke jeg oversikt over, men poenget er at vi har et greit overskudd og det er absolutt ikke noe hastverk med å bygge ut mer vindkraft på land før vi har sett på andre alternativer.

Topper dekkes av det nordiske kraftmarkedet som vi er en del av, slik som foroll forklarte bra lengre opp her. Hadde vi ikke tømt magasinene når kraftprisene er gode er det heller ikke sikkert vi hadde hatt behov for å importere så mye som vi gjør.

Befolkningsvekst og at forbruket er økende er tatt hensyn til i utregningene i Harvest-artikkelen.

 

6 minutter siden, a_aa skrev:

1 liter bensin/diesel/parafin tilsvarer ca 8 kWh, så vidt jeg husker.

Hvis vi ikke drastisk reduserer/effektiviserer transport, og uansett vil bort fra fossilt brensel, må vi altså regne med å på et eller annet vis skaffe 8 kWh ekstra for hver eneste liter som dagens bensinstasjoner skal slutte å selge i fremtiden. Jeg aner ikke hvor mange liter de selger ila et år, men jeg mistenker at de som mener at vi har mer enn nok elkraft for fremtiden her på berget har undervurdert utfordringen vår.

Det er ingen miljøorganisasjoner som sier at vi ikke trenger mer fornybar energi. Det som er poenget er at vi må ikke forhaste oss og gjøre uopprettelig skade på norsk natur før vi absolutt må. Vi har tid, strøm og penger nok til å vente og prøve å finne bedre alternativer (utbedring av eksisterende vannkraftverk, solceller, havvindmøller osv.)

 

Endret av Jajodasaaneida
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke å argumentere for å ødelegge natur. Poenget mitt var å antyde at påstanden om at vi har nok elkraft rett og slett ikke vil holde i fremtiden.

Personlig (og jeg har mine røtter i et område med opptil flere vindturbinparker) tror jeg at det er mulig å finne akseptable løsninger innenfor noen av de 13 sonene. At man også bør utnytte andre muligheter, om mulig med mindre ulemper, er jeg selvsagt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, a_aa skrev:

Poenget mitt var ikke å argumentere for å ødelegge natur. Poenget mitt var å antyde at påstanden om at vi har nok elkraft rett og slett ikke vil holde i fremtiden.

 

Jeg tror at vi i fremtiden vil se mer på hva vi bruker kraften vår til. Å bruker den rene vannkrafta vår på den måten vi gjør i dag til kraftkrevende industri blant annet er jo galskap. Det er et komplisert spørsmål, men det er betimelig å spørre hvorfor EU river vindmøller over hele sitt nærområde. Det bør være en tankevekker for oss..

Forbruket er forøvrig på full fart nedover. Bedre isolerte hus og varmere vintere vil kanskje gjøre sitt.. Lagde noen kurver som viser utviklingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.