Gå til innhold
  • Bli medlem

NVEs langsiktige vinkraftplan for Norge - Urørt natur skal bli vindparker!


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Statistikk som utelukkende sammenligner generert elektrisitet ett år med forbrukt elektrisitet ett år er meningsløst. Vi genererer energi med vannkraft, og det har høy variasjon gjennom sesongene. Det hjelper ikke at vi gjennom året produserer 145 TWh og kun bruker 135 Twh (eller andre tall), om vi i gjennom Januar og Februar forbruker 40 TWh og bare genererer 20. Da må det import til.

Synes det er flott med kommentarer som understreker at dette er en kartlegging av de beste områdene for vindkraft, og ikke en utbyggingsplan. Allikevel er det sterke krefter som gjerne vil ha disse utbyggingene, og da må de av oss som er uenige ta til handling. Aller viktigst vil jeg oppfordre til to ting

1) Det er nok både nytt komunevalg/fylkesvalg og nytt stortingsvalg før noen av disse utbyggingene er satt i gang. Stem på noen som er imot dette.

2) Reduser eget strømforbruk det som lar seg gjøre. For en typisk bolig går ca. 50-70% til oppvarming, 15-30 % til varmvann og resten til alt annet. Innetemperatur og dusjing har faktisk en effekt. Og jo mindre strøm vi bruker, jo mindre natur trenger vi å ta i bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Equinor er (i alle fall i følge seg selv) verdensleder på flytende vindmøller. Siden de, som navnet tilsier, flyter, kan man bygge de langt til havs uten store inngrep i natur og landskap. De har allerede et felt i drift utenfor Skottland og skal snart i gang med å bygge et langs kysten her i Norge. Husker ikke navnet i farten.

Foreløpig blir det sett på som for dyrt for at noen andre vil satse i stor skala, men de regner med at de får prisene ned på nivå med bunnfast havkraft innen 2030. Prisen har allerede blitt halvert de siste 5-10 årene.

Jeg skulle ønske det fantes større vilje til å satse på dette nå, selv om det er dyrere. Equinor sier at et felt med slike vindmøller (langt til havs) på 80x80 km vil produsere like mye strøm som alle de norske vannkraftanleggene til sammen. Hvis dette kan realiseres innen relativt kort tid så er det synd at man skal ødelegge den vakre naturen vår på land i mellomtiden, når man for eksempel kunne effektivisert og fornyet utstyr innen vannkraft for å øke produksjonen i stedet..

Ikke minst er dette en teknologi som vil være ekstremt interessant for resten av verden, og kan gi oss en eksportindustri innen vindkraft lignende den de har i Danmark.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, a_aa skrev:

Hvorfor "pr innbygger"? Vi snakker vel om hva vi trenger i Norge, totalt?

(Ellers: Jeg er faktisk på nivå med "Europa og Sentral-Asia" :D )

Den skalaen for totalforbruk av elektrisk kraft i google sheet fungerer ikke desverre, men fin tjeneste for å sammenligne alskens forbrukere og utvikling i samfunnet generellt https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&hl=no

Tilbake til NVE sin oversikt, så er faktisk mye av argumentene de benytter for å ikke bygge vindindustri f.eks. videre nordover, manglende overføringslinjer. Det ligger vel da i kortene at dette vil komme etter hvert. Norge som Europas batteri er nok en våt drøm for mange.

I tillegg til å engasjere seg politisk er det stor forskjell på naturvernorganisasjonene i dette spørsmålet. WWF støtter all utbygging (er mitt inntrykk), mens Naturvernforbundet er veldig restriktivt., Vi trenger ikke denne vindkrafta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva eg tenkjer om det som potesielt kan skje i mitt område? Jau, at eg skal skunde meg å nyte utsikta...... 

FB_IMG_1554151379841.jpg

FB_IMG_1554151376849.jpg

....for her kan det visst komme eit hav av møller.... 

FB_IMG_1554151479658.jpg

FB_IMG_1554151454623.jpg

Ikkje ein plan my ass. Eg som vanlegvis arbeider hardt for å vere systemtru og open. Eg er heilt desillusjonert kva gjeld desse tinga. 

Så får me håpe at denne krabaten under, som skal hekke berre få mil unna, kan greie seg. 

NP013650-lundefugl-HS.jpg_1453510481.jpg

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jaahan skrev:

Equinor er (i alle fall i følge seg selv) verdensleder på flytende vindmøller. Siden de, som navnet tilsier, flyter, kan man bygge de langt til havs uten store inngrep i natur og landskap. De har allerede et felt i drift utenfor Skottland og skal snart i gang med å bygge et langs kysten her i Norge. Husker ikke navnet i farten.

Foreløpig blir det sett på som for dyrt for at noen andre vil satse i stor skala, men de regner med at de får prisene ned på nivå med bunnfast havkraft innen 2030. Prisen har allerede blitt halvert de siste 5-10 årene.

Jeg skulle ønske det fantes større vilje til å satse på dette nå, selv om det er dyrere. Equinor sier at et felt med slike vindmøller (langt til havs) på 80x80 km vil produsere like mye strøm som alle de norske vannkraftanleggene til sammen. Hvis dette kan realiseres innen relativt kort tid så er det synd at man skal ødelegge den vakre naturen vår på land i mellomtiden, når man for eksempel kunne effektivisert og fornyet utstyr innen vannkraft for å øke produksjonen i stedet..

Ikke minst er dette en teknologi som vil være ekstremt interessant for resten av verden, og kan gi oss en eksportindustri innen vindkraft lignende den de har i Danmark.

Gode poenger! Spesielt provoserende er det man planlegger denne lettvinte løsningen når vi har rævva full av klimagassbefengte oljepenger og har tjent store penger på å eksportere vannkraft fra elver lagt i rør i alle år - vi burde ta oss råd og tid til å unngå en videre ødeleggelse av naturen. 

 

30 minutter siden, foroll skrev:

Statistikk som utelukkende sammenligner generert elektrisitet ett år med forbrukt elektrisitet ett år er meningsløst. Vi genererer energi med vannkraft, og det har høy variasjon gjennom sesongene. Det hjelper ikke at vi gjennom året produserer 145 TWh og kun bruker 135 Twh (eller andre tall), om vi i gjennom Januar og Februar forbruker 40 TWh og bare genererer 20. Da må det import til.

Synes det er flott med kommentarer som understreker at dette er en kartlegging av de beste områdene for vindkraft, og ikke en utbyggingsplan. Allikevel er det sterke krefter som gjerne vil ha disse utbyggingene, og da må de av oss som er uenige ta til handling. Aller viktigst vil jeg oppfordre til to ting

1) Det er nok både nytt komunevalg/fylkesvalg og nytt stortingsvalg før noen av disse utbyggingene er satt i gang. Stem på noen som er imot dette.

2) Reduser eget strømforbruk det som lar seg gjøre. For en typisk bolig går ca. 50-70% til oppvarming, 15-30 % til varmvann og resten til alt annet. Innetemperatur og dusjing har faktisk en effekt. Og jo mindre strøm vi bruker, jo mindre natur trenger vi å ta i bruk.

Men så lenge kraftmarkedet fungerer og prisene ikke varierer ekstremt mye så er vel ikke dette en meningsløs sammenligning? Det er fortsatt et overskudd? Det er vel ingen som ønsker at vi skal koble oss av dette markedet og være selvforsynte året rundt. Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg setter pris på all info.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jajodasaaneida said:

Gode poenger! Spesielt provoserende er det man planlegger denne lettvinte løsningen når vi har rævva full av klimagassbefengte oljepenger og har tjent store penger på å eksportere vannkraft fra elver lagt i rør i alle år - vi burde ta oss råd og tid til å unngå en videre ødeleggelse av naturen. 

 

Men så lenge kraftmarkedet fungerer og prisene ikke varierer ekstremt mye så er vel ikke dette en meningsløs sammenligning? Det er fortsatt et overskudd? Det er vel ingen som ønsker at vi skal koble oss av dette markedet og være selvforsynte året rundt. Jeg er ingen ekspert på dette, så jeg setter pris på all info.

 

Sammenligningen er kanskje ikke meningsløs men den gir et feil bilde. At vi produser mer enn vi bruker i løpet av et år kan ikke brukes til å konkludere med at vi ikke trenger mer kraft, fordi vi har overskudd. Vi kan fortsatt ha periodevis underskudd. Det var det eneste poenget jeg ville illustrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finans" er en av driverne i samfunnet i dag (fokus på vekst og økt overskudd) som fører med seg økt forbruk (av sluttprodukter, råvarer, og energi til å til produsere eller transportere produktene).  F.eks. vårt alles oljefond med en "miljøvennlig" profil, hvor miljøvennlig er det når (økt) forbruk er det som ligget til bunn for økt finansiell inntjening?

Muligens må både prinsippene for dagens økonomiske modeller (samfunns-, bedrifts- og privatøkonomi) gjennom noen solide revisjoner før belastningen på naturen avtar. "Cash is still the king above all".

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Oslo skrev:

Ikke at det hjelper, men man kan gi NVE en vurdering og skrive hva man mener om de her

Hva man mener om dem? NVE gjør bare en jobb de har fått bestilling på, oppdatere et kunnskapsgrunnlag for hvor landbasert vindkraft er best egnet. Så er det selvfølgelig helt legitimt å være mot vindkraftprosjekter, mot vindkraftprosjekter på land eller hva man nå vil. Personlig ville jeg hatt vindkraft til havs og større satsing på at husholdningene sparer energi og produserer egen energi, samt at det ikke burde blitt bygget et eneste vindkraftanlegg før alle vannkraftanleggene var utnyttet til sitt fulle potensiale. Men kunnskap synes jeg det er svært vanskelig å være i mot.

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Heriks skrev:

Hva man mener om dem? NVE gjør bare en jobb de har fått bestilling på, oppdatere et kunnskapsgrunnlag for hvor landbasert vindkraft er best egnet. Så er det selvfølgelig helt legitimt å være mot vindkraftprosjekter, mot vindkraftprosjekter på land eller hva man nå vil. Personlig ville jeg hatt vindkraft til havs og større satsing på at husholdningene sparer energi og produserer egen energi, samt at det ikke burde blitt bygget et eneste vindkraftanlegg før alle vannkraftanleggene var utnyttet til sitt fulle potensiale. Men kunnskap synes jeg det er svært vanskelig å være i mot.

Da går du inn og gir dem 5 av 5 for god kunnskap Heriks. Jeg gir dem 1 av 5 for jeg synes de er noen grådige svin som velger å anbefale rasering av naturen for økonomisk gevinst. Husk at veien som må til blir i 1000 år, dyrelivet i norske fjell vet vi ikke hvordan blir påvirket. Enig at oppgradering av eksisterende vannkraft og hav-vind er bedre alternativer, men det hjelper ikke at vi skriver det her når NVE går ut å anbefaler vindmølleparker på land.

Endret av Oslo
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Oslo said:

Da går du inn og gir dem 5 av 5 for god kunnskap Heriks. Jeg gir dem 1 av 5 for jeg synes de er noen grådige svin som velger å anbefale rasering av naturen for økonomisk gevinst. Husk at veien som må til blir i 1000 år, dyrelivet i norske fjell vet vi ikke hvordan blir påvirket. Enig at vannkraft og hav vind er bedre alternativer, men det hjelper ikke at vi skriver det her når NVE går ut å anbefaler vindmølleparker på land.

Dette blir jo feilslått kritikk og skivebom. Til syvende og sist må det politiske vedtak til for p realisere dette så kruttet må rettes der de faktiske avgjørelsene blir tatt.

Som @Heriks sier så er ikke NVE en politisk aktør men jobber på vegne av den norske stat for å skaffe kunnskap og sørge for beredskap pluss mye mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ketilring skrev:

Det er liten tvil om at NVE må stoppes.

Haha enkleste løsningen 😂 stopp all produksjon av energi. Vi dør ut, men naturen består. Men jeg har egnetlig ikke sånn veldig lyst å dø helt enda. Jeg har så mye mer natur å oppleve først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Dette blir jo feilslått kritikk og skivebom. Til syvende og sist må det politiske vedtak til for p realisere dette så kruttet må rettes der de faktiske avgjørelsene blir tatt.

Som @Heriks sier så er ikke NVE en politisk aktør men jobber på vegne av den norske stat for å skaffe kunnskap og sørge for beredskap pluss mye mer.

Jeg er sur, skuffet og noe bekymret for fremtiden. Eneste jeg kan gjøre nå er å vente på neste valg så jeg kan stemme ut ifra hva de politiske partiene legger fram.

Inntil da kan jeg vise min misnøye mot de som kommer med anbefalingene selv om de ikke er en politisk aktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig galskap det som er på vei til å skje nå!!

For det finnes INGEN tvil om at alle disse områdene blir berørt. Om ikke imorgen, så i overmorgen. OM ikke vi står sammen og kjemper mot dette med nebb og klør. 

Det hele er taktikk. Dem begynner med en skisse. Dropper det området protestene roper høyest (I dette; Stølsheimen), og kjører på i de andre områdene. Da har de skapt seg kred for å droppe Stølsheimen og gir gass i resten av landet. 

For skissene ER som er kart og regne. 

Og så sitter det noen småkonger og blir kjemperike, mens naturen er rasert og ødelagt FOR ALLTID!

 

Danmark har begynt å plasserer vindmøller til sjøs. Jeg har ikke peiling, men det høres jo veldig mye mer fornuftig ut!!!!!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt uvillig til å ofre "urørte naturområder"/"villmark" både i Norge og andre plasser i verden for slik industriutbygging! Urørt natur og biologisk mangfold er ikke-fornybare ressurser som bør prises usannsynlig høyt - og ikke ofres fordi det nå og de nærmeste årene vil være økonomisk billigere å bygge ut på land enn på sjøen.

En annen side av saken tenker jeg er dette: Vindmøllene, i tillegg til enorme lengder kabler, behøver f. eks. store mengder kobber - som må utvinnes et sted, om det er i Repparfjorden eller en annen plass i verden... Hvordan ser bærekraftregnestykket ut når man regner med utslipp (CO2-utslipp, men også lokal miljøforurensning) for utvinning av kobber og andre nødvendige mineraler, transport av dette, produksjon av komponenter, transport av komponenter, utbygging av vindparkområdet og så transport av strømmen ut av området? Hvor mye strøm (over hvor lang tid) skal den mølla produsere før det går i "pluss" i forhold til klimautslipp? Og hvem skal vurdere om det er verdt forurensningen på veien dit? Er det noen her som vet om noen gode undersøkelser eller tall på dette?

Dette synes jeg er utrolig viktig å ha i minnet når man ofte snakker om vindkraft som "ren" energi. Veien til bladet som roterer med naturlig vind er helt klart skitten (og kanskje blodig? i forhold til konflikter om arealer og ressurser). Da er det desto viktigere at samfunnets fokus er å omstille seg til å bruke minst mulig energi, å være nøysomme og effektive rett og slett - ikke bare å gå over fra fossil energi til såkalt grønn energi med samme forbruk som i dag (eller økt!).

Tillegg: Hvis jeg leser denne rapporten riktig er behovet for kobber 2500-3000kg per megawatt strøm som blir produsert (amerikanske forhold)
chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://pubs.usgs.gov/sir/2011/5036/sir2011-5036.pdf

Endret av Magávi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Dette blir jo feilslått kritikk og skivebom. Til syvende og sist må det politiske vedtak til for p realisere dette så kruttet må rettes der de faktiske avgjørelsene blir tatt.

Som @Heriks sier så er ikke NVE en politisk aktør men jobber på vegne av den norske stat for å skaffe kunnskap og sørge for beredskap pluss mye mer.

Om alle tenker som deg, så er hele landet snart pepret fullt av vindmøller!! Man MÅ gjøre noe, markere motstand, rope høyt osv..

Det er altfor mange kommuner idag, som ikke har råd til å si nei til dette. Vindmølleparker gir penger direkte inn i slunkne kommunekasser, de lover arbeidsplasser mm. For mange kommuner vil det fremstå som direkte uansvarlig og si nei... For penger trumfer alt. 

Samme med grunneiere. Dem blir lovet MYE penger pr år, bare for å si ja... Og i tillegg får dem ett gratis veisystem, som dem selv kan bruke til å frakte ut tømmer ol.  

 

Naturen har tapt allerede, om dine holdninger blir representative for "fok flest"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha snakket med flere om dette de siste dagene, så er det veldig få som vet særlig mye om vindkraft. De bare tror det er en fin energikilde siden det uansett alltid vil blåse. 

Greit å faktisk ha i mente at folk generelt vet for lite. Så det er faktisk greit å dele sine bekymringer på sosiale nettverk i tillegg til å bruke sin stemmerett. 

Kunnskap til folket 🗣

(dagens parole herfra 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs på begrepsbruken, folkens.

Rent teknisk heter det Vindturbin og Industriområde for vindturbiner.

"Vindmøller" (altså innretning for å male korn: mølle) og "Vindmøllepark" er ord som er tatt i bruk og konstruert for å forskjønne og romantisere teknologien - nøye tenkt igjennom av OED, NVE, utbyggere og aksjeholdere. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld begynte transporten av de første elementene til vindturbinene som skal opp til Storheia - et område som utgjorde 1/3 av vinterbeiteområdene til den sørsamiske reindrifta, og som var et av de siste inngrepsfrie fjellområdene i Bjugn kommune.

Mer enn 60 kilometer vei er allerede sprengt ut i fjellet.

1932851691_Merknad2019-04-02144802.png.a3e41175b49e05d7d22904d103304f12.png

  • Trist 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.