Gå til innhold
  • Bli medlem

fluefiske etter fjellørret


Emanuel fluefisker

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt forenklet : like etter isen går så spiser den mest fjærmyygg. Så det i ett par utgaver bør du ha med deg.

Så etter noen uker dukker det opp litt døgnfluer hvis du ikke mener veldig høyt til fjells, noen brune og noen oliven i krok 12-14 dekker det meste. Så kommer vårfluene etterhvert når varmen kommer. I tillegg bør du ha noen maur hvis du er i skogsgrensa. Og daddy long legs bør også være i en fjellboks.

Noen år(ca hvert tredje) kan det være store sværminger av Russeflue(  Bibio pomonae ) da bør du ha ett par sånne også, den gir veldig mye vak

Dette er det jeg som liker å fiske med imitasjoner bruker. men selvsagt masse streamere og mere generelle fluer vil virke. Fjellørret har kort sesong og må spise når det er mulig. derfor er den ikke så kresen

 

Skitt fiske !

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så kan vi vel si at enten du fisker i rennende eller stillestående vann så vil det være sikrest å bruke nymfer like etter at isen er borte. Da er det lite insekter i luften og fisken beiter mest på det som lever på bunnen. Det er ikke så nøye hvordan de ser ut, men de bør være litt tunge slik at de synker med mot bunnen. I denne tiden spiser fisken stort sett alt av småkryp som beveger seg på eller like over bunnen. Ellers så kan det være lurt å ha med et hvitt plastlokk, en skål eller lignende når du fisker. Den første fisken du får åpner du magesekken på og blander mageinnholdet med litt vann opp i det hvite plastlokket, eller skåla. Da vil du se hva fisken beiter på og kan velge redskap i henhold til dette. 

En gang jeg var ute og fisket så var det stor aktivitet i vannet, men jeg hadde problemer med å få fast fisk. Da det endelig skjedde så viste mageinnholdet fra fisken at den beitet på noen små grønne insekter som lignet på dafnier. Jeg hadde litt fluebindingssaker med og laget en liten krok med en liten grønn kule av ull på, og da skal jeg si at det begynte å bite.

Her er noen nymfe eksempler.

image.png.52357965e25795f23c095658fde22634.png

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det vaker på våren og fisken ikke vil ta tørt. Da er det mulig å fiske med f.eks en liten Klinkhammer (god bæreevne) og henge en Buzzer under. Fest en senestump i krokbøyen og la buzzeren henge under tørrflua. 

Ellers har jeg blitt glad i nymfen på bildet under. Den heter Holy Grail. Bruker den hele sesongen.

 

IMG_0156.JPG

IMG_0157.JPG

IMG_0158.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan fint bruke en dupp også. Fetter du fortommen ut fra duppen kan du justere hvor dypt du fisker feks små buzzere som på bildet over her hvis det klekker fjærmygg. Og du ser napp som bevegelse i fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøve dupp da:)  bruker ikke fluestang, går på haspel stort sett, bruker stort sett spinnere og skjesluker, men ikke like godt og få napp når snøen begynner og dra. små må begynne og tenke i andre baner, og prøve litt nymfer og fluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.