Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt..


Røysland

Anbefalte innlegg

Hei Fjellfolk.   

Er på jakt etter et greit telt.   Sitter å ser på to stk ,eller jeg ser på tre aktuelle modeller.  

Helsport Svalbard   

Helsport Lofoten

Helsport Patagonia    . 

Alle i X-Trem serien.    

Jeg Heller mest på Loforten teltet da dette vil passe meg fint som helårstelt, (kan åpne forteltet)

Men er det like godt som vintertelt som svalbard teltet?   Er det noen her som har erfaring med noen av disse nevnte teltene.     jeg skal også kjøpe fjellpulk etter hvert ,  å vil ha ha et telt som ikke blir for langt, eller lengre enn pulken når det ligger i  pulktrekk.   Så ser for meg at teltet ikke skal bli så mye lengre enn 1,68 eller 1,54   da det er disse lengdene jeg ser på når jeg kikker på fjellpulk.   

 

HR.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til Fjellforum. Jeg har ikke, og kjenner ikke teltene du nevner, men mener å huske at disse har vært diskutert her på forumet tidligere. Vist du prøver søkefunksjonen her så vil jeg tro du finner noe info om teltene du nevner. :thumbsup:

Dessverre ikke mye matnyttig fra meg, men uansett lykke til👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et xtrem telt er vel ikke bra som helårstelt. De har et bruksområde, vinterfjellet. :P 

Tipper stanglengden kan gi god indikasjon på hvor lang trekket er, og tror ikke du bør være redd for dette uansett hvilket telt du velger. 

Loften X-trem har 33 cm lengde (ikke 270cm som hjemmesiden indikerer :D 

Stanglengde:
1x330 + 2x270 cm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Svalbard 3. Er et bra telt. Mitt er noen år så den modellen har 260cm lengde i innertelt. Selv om det skrår noe mot fotenden er det uansett langt nok. Jeg har brukt det vinterstid men aldri opplevd noe særlig vind på det. Også brukt om sommeren med kano. Er jo en modell som har vært testet mye gjennom årene. Har aldri brukt pulkpose. Godt fornøyd med mitt men det blir sjelden brukt siden det veier en del. Er stort sett ute sommerhalvåret og har da lettere telt jeg bruker. Alle teltene i xtrem tåler vinterbruk. Det som er er hvor mange du skal ha i teltet normalt for det er forskjell på bagasjeplass i disse. Som helårstelt blir de jo tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Et xtrem telt er vel ikke bra som helårstelt. De har et bruksområde, vinterfjellet. :P 

Tipper stanglengden kan gi god indikasjon på hvor lang trekket er, og tror ikke du bør være redd for dette uansett hvilket telt du velger. 

Loften X-trem har 33 cm lengde (ikke 270cm som hjemmesiden indikerer :D 

Stanglengde:
1x330 + 2x270 cm

Ekstremteltene har normalt noe lengre stangledd (typisk 45/48) slik at pakkposen blir rundt 50 cm +-. Men her forstår jeg at han skal benytte pulktrekk for telt, slik at teltet ikke pakkes helt med for hver gang.

Har ikke noen erfaring med disse trekkene selv, men er det mulig å "knekke bort" enda et ledd slik at det totalt sett blir enda kortere? Litt overheng akseptabelt (mtp at teltet vel havner øverst på pulken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så og si alle telt vil ikke lengden i pulktrekk bli så mye mer enn drøye halvannen meter, så tror ikke du skal tenke så mye på dette mtp pulk. Om pultrekket er noen centimeter lengre enn pulken, er dette helt uproblematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Spitsbergen x-trem til vinterbruk og er glad i det teltet, men det brukes ikke på sommeren med mindre jeg ikke skal gå langt til leir. Har tittet litt på Lofoten, og synes det ser fint ut til sommerbruk pga muligheten til å åpne fronten på forteltet, men har ikke vært noe borti det teltet i bruk enda (men en kollega har det og har vært veldig fornøyd med sitt, det har vært i bruk på Hardangervidda i relativt sterk vind i vinter og stod visst fjellstøtt iflg rapport etterpå). Skulle jeg bare hatt ett til bruk hele året er det mulig jeg hadde gått for Lofoten, men valgt Pro og ikke x-trem. men det er vel litt avhengig av hva du er ute etter og hvilke type turer det skal brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Lofoten X-trem å er veldig fornøyd med dette. Har hatt det med på mange turer både sommer og vinterstid samt testet det i alt fra solfylte sommerdager i skogen til storm og kraftig snøvær på høyfjellet, dette har vært et stødig og solid telt med ett stort og romslig fortelt. Vinterstid ville jeg ikke vært mere enn 2 personer i det men det gjelder nok de fleste 3 mannstelt. ulempen med dette teltet må være att det skrår litt mye i fotenden så om man har tykt liggeunderlag og stor pose så kan det bli mye kondens i fotenden, også kan det i tillegg være vanskelig å få strammet opp teltet nok i denne enden om underlaget ikke er flatt nok slik at ytter og innerduk kan ligge inntill hverandre. Er det ellers noe du lurer på angående dette teltet må du bare spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Gadd ikke lese "pros and cons" for diverse telt over. Har derimot innspill på lengden...

Kan bare nevne at det ikker er så mange teltalternativer som har lengre stenger enn Helsport Svea når de deles på midten. Har aldri opplevet det som "for langt" på min Fjellpulken 168: 
 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Ørud skrev:

 Gadd ikke lese "pros and cons" for diverse telt over. Har derimot innspill på lengden...

Kan bare nevne at det ikker er så mange teltalternativer som har lengre stenger enn Helsport Svea når de deles på midten. Har aldri opplevet det som "for langt" på min Fjellpulken 168: 
 

 

Mitt Keron får lenger stenger, med nokre cm. I snilt terreng gjer det dog ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.