Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring av kløft ved sti


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gjøre klart for merking av en sti til et lokalt fjell, og møter et dilemma i forhold til sikring. 

Stien går rett forbi en kløft, og det er uttrykt ønske om å sikre hullet for spesielt barn. Fall ned der vil være fatalt..Det er ikke så mange meter bort til et stup, men det vil vi ikke sikre.Tenkte å ha et skilt i starten av stien der vi oppfordrer folk til å følge rødmerkene, og spesielt for barn.

Jeg har fundert på ymse løsninger, slik som bolte fast galvanisert kjetting som kunne krysse hullet på kryss og tvers, eller bolte fast en 2"8" på langs. Sistnevnte ville nok fort blitt en greie for folk å tråkke på, og det vil samle seg mye snø der på vintrene. 

Noen som har sett sikring av slike steder langs stier som kunne vært en løsning her? Ser ikke for meg å lage et rekkverk rundt.. det blir merkelig..IMG_0263.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode forslag. Den stien vi merker er 5 -10 meter på siden av hullet, men mange har gått opp der så det har dannet seg en sti som folk kan ta i vanvare. Spesielt barn. Så stien vil ikke bli merket rett forbi der som den røde stikken står. Der som stikken står og der som den stien i bakgrunnen står er det stup på 20-30 meter rett ned på nedsiden rett bortenfor, og dette strekket er kjempelangt. Så det vil se litt merkelig ut å lage et rekkverk kun for denne kløften og ikke for hele det stupet. Et rekkverk kan i seg selv lede folk bort mot stupet i feil retning.

Dilemmaet her er å tiltrettelegge og stenge for et slikt hull på en måte som er solid og samtidig som det ikke vises. Jeg har boremaskin og utstyr for å bolte, men er usikker. Det å strekke galvaniserte kjettinger over et slikt hull kan i seg selv bli en greie for ungdommer å teste ut..Men kan som dere nevner lage et rekkverk, men må gjøres på en fornuftig måte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på armeringsnett, eller et kjettinggjerde.

Øyebolter med høyde 50-60cm og kjetting tredd gjennom, siden du har utstyr til å forankre, men er jo synlig da.

Armeringsnett under vegetasjon, nesten usynlig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.