Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose med T-comfort -20


Anbefalte innlegg

Annonse

Dunpose da?

Evt Mountain Hardwear som påstår de har en ny måte å lage posene sine på slik at deres syntetiske poser kan konkurrere mot dunposer i vekt og temperatur. Pakkstr er derimot dobbelt så stor.

Her er det noen gode forslag. Jeg har bl.a skrevet et innlegg om Mountain Hardwear Lamina Z Blaze posen som har T-Lim på -26°C. Denne er relativt billig ifht dunposer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en titt her https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/dame-soveposer

Der er både MH Lumina -18 syntposen og WP Solitaire 1000 dunpose. Er jo en del forskjell i pris men ikke så ille på vekt. Før var gjerne en -20- syntpose på 3 kilo. Har  en Mountain Hardwear lett 3 seongs dunpose selv som har fungert fint i mange år nå. Warmpeace har jeg aldri testet men er vel en del her inne som har slike som kan gi litt info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe minus 15 til minus 18 et sted. Posen der er fin på mange måter. God og varm og koster ikke all verden. Ulempen er at den er tung og har et stort pakkvolum. Kommer også an på hvor stor sekk du har. En kompis har en slik pose men kjøpte en annen etterhvert da han ble lei at den tok 1/3 av sekken som han sa. Er jo alltid en utfordring med slike kjøp. Kan kjøpe noe billig og etterhvert finne ut at en vil ha noe annet. Det er en dyrere løsning enn å kjøpe det man egentlig vil ha med en gang. Har jo dog med tilgjengelig cash å gjørr så klart. 

Skal det være en pose du bare bruker om vinteren eller tenker du kjøpe en pose for "hele året"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pakkvolumet var egentlig det som bekymret meg litt. Jeg tenkte å bruke den om vinteren, siden jeg har en god 3-sesongs sovepose jeg trives med. Jeg kikket litt på MH Lamina Z Blaze og kunne tenke meg å kjøpe denne, men litt usikker ettersom jeg kun har funnet den på Addnature, og ikke har noe erfaring med nettsiden. Noen som kjenner til Addnature?

Endret av Ayla Juveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her på forumet bruker to-poseløsninger og er fornøyd med det da det gir større fleksibilitet. Selv bruker jeg en lett dunpose med t-limit på -1 med en romsligere syntetpose på -7. Denne løsningen fungerer fint ned til 15-20 minus for min del. Da har jeg en lett dunpose som fungerer på sommeren og en tresesongs  syntetpose til høst-vår. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ayla Juveli skrev:

Trenger en sovepose med T-comfort på -20, siden jeg skal begynne på fhs i nord til høsten. Noen som har tips til hva jeg burde velge? Er på budsjett i den grad det er mulig😅 

Sier det samme som vanlig:

Gå inn på cumuls sine nettsider og design soveposen din. Polsk MVA trekkes fra i nest siste steg i kassen, da får du opp totalprisen 👍

Tror ikke det er mulig å få bedre pose for pengene, med mindre du finner gode tilbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Sier det samme som vanlig:

Gå inn på cumuls sine nettsider og design soveposen din. Polsk MVA trekkes fra i nest siste steg i kassen, da får du opp totalprisen 👍

Tror ikke det er mulig å få bedre pose for pengene, med mindre du finner gode tilbud.

f... dette skulle jeg visst om før jeg bestilte Rab dunposen min.. med RZ av alle ting:cry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anders_G skrev:

Oj! Samme som koster 5200kr hos fjellsport...(!). Synes prisen var bra, uten at jeg kjenner til posen 👍

Jeg fant ikke ut hvilke type konstruksjon denne har, men det er noe å vurdere også. Cumulus alaska bruker Dobbel sakset bokskonstruksjon, da skal det mye mer til for å danne kuldebroer, men vekten øker litt. Posens form har også en del å si, men det er jo ikke så enkelt å vite før man har prøvd posen hjemme.

Fyllkraften(dunspensten) på dunet ser fin ut. Posene med aller høyest fyllkraft er mer følsom for fukt, og komprimeres lettere slik at kuldebroer oppstår lettere (men tar mindre plass i sekken) og er dyrere. Der må man veie fordeler opp mot ulemper også.

Sover man på siden kan man vurdere om man vil ha like mye fyll foran og bak på posen, sover man kun på ryggen kan man velge en pose med mer fyll enn normalt foran. Dette er en av fordelene med å skreddersy en pose på eks. cumulus sine sider - hvis man har slike spesialpreferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Jeg har denne posen og er veldig fornøyd. Men den er jo ikke helt nede i den komfort-tempen som TS etterspør. I stedet for å gå for en varmere pose, så kombinerer jeg den med tynn sommerpose innerst eller foret fjellduk eller overbag ytterst. Har nettopp gått til innkjøp av denne som jeg tenker å ha utenpå, men har ikke testet den ut ennå:

https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo som regel med deg en fjellduk når du er på vintertur, og da kan du nøye deg med en 3-sesongers sovepose. Jeg har en Helsport Fjellduk X-trem som jeg har brukt som overtrekk til en Rago Spring dunpose. Funker bra i mange minusgrader, og sparer et par kilo ifht vinterposen som fyller halve sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Aleksander Jacobsen skrev:

Du har jo som regel med deg en fjellduk når du er på vintertur, og da kan du nøye deg med en 3-sesongers sovepose. Jeg har en Helsport Fjellduk X-trem som jeg har brukt som overtrekk til en Rago Spring dunpose. Funker bra i mange minusgrader, og sparer et par kilo ifht vinterposen som fyller halve sekken.

Fjellduk x-trem veier alene like mye som en vintersovepose i dun med t-comf -20. Fjellduken x-trem veier 1,5kilo uten hette og armer.

Jeg har med en exped bivybag duo UL som veier 230 gram. Plass til to personer om man må. Når man har telt med er vindsekken valgfritt tilbehør, siden man kan søke ly i teltet. Men den vindsekken må IKKE legges over soveposen. Den er vanntett, og da samler all fuktighet og kondens seg inni vindsekken. Det blir veldig vått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Fjellduk x-trem veier alene like mye som en vintersovepose i dun med t-comf -20. Fjellduken x-trem veier 1,5kilo uten hette og armer.

Jeg har med en exped bivybag duo UL som veier 230 gram. Plass til to personer om man må. Når man har telt med er vindsekken valgfritt tilbehør, siden man kan søke ly i teltet. Men den vindsekken må IKKE legges over soveposen. Den er vanntett, og da samler all fuktighet og kondens seg inni vindsekken. Det blir veldig vått.

Ja, den både veier og tar like mye plass som en synt-pose, men hvis man uansett har den med i pulken eller sekken, funker det greit å bruke denne sammen med en sommerpose. Har ikke opplevd store problemer med fukt, men den glatte overflaten gjør at man sklir rundt på liggeunderlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @borgern: hvis det kun oppgis herretemperatur eller produsenttemp, kan du trekke fra mellom 8 og 10 grader for å finne dametemp på såpass varme poser. Dess lavere temp, dess større er forskjellen mellom kvinner og menn. 

Jeg har en Montbell downhugger 800 exp, den holder til ca -20 etter mine beregninger (produsenttemp er -29). Veier halvannen kilo og komprimeres lett ned til 12-13liter. Den er dritdyr (8000ish inkl frakt og toll), men jeg har hatt min i godt over 100 netter og den holder fortsatt veldig bra. Har så og si ikke hatt dunlekkasje på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg har en Montbell downhugger 800 exp, den holder til ca -20 etter mine beregninger (produsenttemp er -29). Veier halvannen kilo og komprimeres lett ned til 12-13liter. Den er dritdyr (8000ish inkl frakt og toll), men jeg har hatt min i godt over 100 netter og den holder fortsatt veldig bra. Har så og si ikke hatt dunlekkasje på den. 

Er det denne du mener? Ikke så galen pris på den nå hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 27.3.2019 den 17.31, varmtvann skrev:

Jeg har denne posen og er veldig fornøyd. Men den er jo ikke helt nede i den komfort-tempen som TS etterspør. I stedet for å gå for en varmere pose, så kombinerer jeg den med tynn sommerpose innerst eller foret fjellduk eller overbag ytterst. Har nettopp gått til innkjøp av denne som jeg tenker å ha utenpå, men har ikke testet den ut ennå:

https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html

 

 

På 27.3.2019 den 17.31, varmtvann skrev:

Jeg har denne posen og er veldig fornøyd. Men den er jo ikke helt nede i den komfort-tempen som TS etterspør. I stedet for å gå for en varmere pose, så kombinerer jeg den med tynn sommerpose innerst eller foret fjellduk eller overbag ytterst. Har nettopp gått til innkjøp av denne som jeg tenker å ha utenpå, men har ikke testet den ut ennå:

https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html

 

Hei, ser du har Marmot W Ouray. Hvor kaldt har du testet den i? Sånn ca Hvor kaldt tror du man kan sove i den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.