Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til dysebytte på optimus 111


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg kjøpte en optimus 111 stillebrenner, og sliter litt med å få den til å brenne rent. Skal nå forsøke med dysebytte for å forsøke å kjøre den på bensin, men sliter rett og slett med å få ut dysen. Kommer såvidt til med verktøyet som fulgte med, men får ikke skrudd dysen helt av.

noen tips og triks for å få dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, Lavvosolberg skrev:

Hei,

 

jeg kjøpte en optimus 111 stillebrenner, og sliter litt med å få den til å brenne rent. Skal nå forsøke med dysebytte for å forsøke å kjøre den på bensin, men sliter rett og slett med å få ut dysen. Kommer såvidt til med verktøyet som fulgte med, men får ikke skrudd dysen helt av.

noen tips og triks for å få dette til?

Er det en 111T eller 111C?

Med begge mine fulgte det med en multinøkkel, altså du bruker reguleringsrsttet til å skru ut dysen. Ta av brennerskallet på toppen, stikk nedi nøkkelen, og vri ut dysen.

Noen modeller har med en liten skiftenøkkel og reguleringsratt med tynn sylinder som ikke er laget for å skifte dysen med.

multinøkkel kan kjøpes av finn hjelmerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, dette er en 111T. Reguleringsrattet passer ikke til dysen , så jeg må bruke skiftnøkkelen som følger med for dyseskift. . Det går, men er veldig mye pirkarbeid, så takk for tips om multinøkkel, skal se etter dette fra hjelmerud. 

Har for øvrig fått byttet dysen, men plages med underburn og soting nesten uansett hva jeg gjør. Klarer visst ikke å bli venn med denne typen primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Ja ok, dette er en 111T. Reguleringsrattet passer ikke til dysen , så jeg må bruke skiftnøkkelen som følger med for dyseskift. . Det går, men er veldig mye pirkarbeid, så takk for tips om multinøkkel, skal se etter dette fra hjelmerud. 

Har for øvrig fått byttet dysen, men plages med underburn og soting nesten uansett hva jeg gjør. Klarer visst ikke å bli venn med denne typen primus.

Er den møkkete?

Hvis den er det kan du legge den i en bolle med vann, såpe og noe teskjeer sitronsyrepulver. Bruk en liten messingbørste eller noe til å skrubbe med innimellom, og en grillpinne eller lingnende til å løsne drit i røret. Filteret/silen i røretkan du pirke ut med en ståltråd som du klipper nålepiss i enden, eller noe sånt.

Den blandingen løser som regel soten innvendig også, men ikke la det ligge over natten.

Hvis brennerhodet er skikkelig møkkete kan du skifte vann og legge den oppi ny blanding til du er fornøyd. Vannet blir ofte helt sort om brenneren er sotete innvendig.

Gjør det samme med brennerskallene, dysen, spindelen og alt. Ødelegger du ikke grafittpakningen kan den brukes på nytt.

Da skal den egentlig blir god som ny. Forvarm alltid godt med rødsprit/bioethanol, så slipper du sotete brenner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.