Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette opp telt ute på isen


Mambis

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg og en kompis har nå vært 2 ganger å slått opp telt ute på isen. Begge gangene har det endt med ganske mye vann under teltet. Det har ikke vært overvann og det har ikke flommet opp vann av hullene vi fisket i. Sist vi hadde telt på isen skal det sies at det var plussgrader og det kom litt regn som ikke akkurat gjør situasjonen bedre.

Vi fjernet all snøen ned til isen og satt opp teltet rett på isen. Det viser seg at når vi oppholder oss inne i teltet og får opp temperaturen så begynner isen under teltet og smelte, og vannet har ingen plass og renne. Jeg lurer på om det kan være bedre å tråkke ned snøen der man skal ha teltet for å få drenert bort litt av det som smelter? Noen som har innspill og erfaring rundt dette?

Alternativet er jo å slå opp teltet på land, men det er så utrolig fint å kunne sitte inne i soveposen å pilke i morgentimene eller når det nærmer seg kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Mambis skrev:

Hei, Jeg og en kompis har nå vært 2 ganger å slått opp telt ute på isen. Begge gangene har det endt med ganske mye vann under teltet. Det har ikke vært overvann og det har ikke flommet opp vann av hullene vi fisket i. Sist vi hadde telt på isen skal det sies at det var plussgrader og det kom litt regn som ikke akkurat gjør situasjonen bedre.

Vi fjernet all snøen ned til isen og satt opp teltet rett på isen. Det viser seg at når vi oppholder oss inne i teltet og får opp temperaturen så begynner isen under teltet og smelte, og vannet har ingen plass og renne. Jeg lurer på om det kan være bedre å tråkke ned snøen der man skal ha teltet for å få drenert bort litt av det som smelter? Noen som har innspill og erfaring rundt dette?

Alternativet er jo å slå opp teltet på land, men det er så utrolig fint å kunne sitte inne i soveposen å pilke i morgentimene eller når det nærmer seg kveld.

Du forklarer løsningen selv. Du må sette teltet på snøen på isen. Snøen isolerer. Funker så lenge det ikke er noe særlig overvann. Er det mye overvann eller trykk på isen så vann blir presset opp pilkehullet blir snøen gjennomtrekt uansett 😃

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg oppfatter det er det en del praktiske ting som bør skjemed følgende prioritet: 

1. Prøveborr der du tenker sette opp teltet.
2. Dersom det kommer opp vann så finn gjerne et sted det ikke gjør det - kanskje inntil en øy eller nær land der isen ofte "henger på land" og man ofte ikke får det samme trykket under som presser opp vann

3. Dersom jeg ikke finner sånn tørt sted så setter jeg teltet på land.
4. Fjerner aldri snøen - jeg vil minimum grave ned kuldegrop i forteltet som er så dyp at jeg kan sitte oppreist i innerteltet med  beina ned i forteltet. Altså minimum knedypt. Ideelt sett vil jeg ha så dyp kuldegrop at jeg kan stå oppreist i forteltet, men så dyp snø er det ytterst sjelden ute på isen der jeg ferdes. Derfor oppnåes dette normalt kun om jeg har teltet på land.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mambis said:

..., men det er så utrolig fint å kunne sitte inne i soveposen å pilke i morgentimene eller når det nærmer seg kveld.

Det er sant. En kamerat hadde telt med to innganger og to fortelt, han boret to hull slik at det var et hull i hvert fortelt. Selv satt han midt i teltet med et snøre i hver hånd. Han fikk blant annet ei røye på 3-4 kilo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.