Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Her er siste videoen jeg har laget tilbakemeldinger mottas med takk.....faktisk stoooooor takk. Er helt noooooobe på dette, men syns det er motiverende. Så har jeg tenkt å satse litt på YouTube.

Lurer på hvilke erfaringer folk her har med å lage videoer. Jeg går stort sett alene, så må tilpasse utstyret etter det. I tillegg er jeg en MILSPEC fanatiker, så alt på være rugget og vanntett.

Utstyret her har vært iPhone og Olympus Though TG4. Men ser at jeg må ta med meg Action Cam også, har allerede et Garmin VIRB XE. I tillegg så har jeg gått til anskaffelse av Zhiyun Smooth 4 Gimbal og en INSTAMIC. Det er det jeg har råd til akkurat nå som student, så det får holde en stund.

Er også over normen interessert i kart, så har testet litt forskjellig med tanke på "kart animasjoner". Just begynt å sysle med Google Earth Studio (ergo den psykointroen), og har også tatt steget med å begynne å lære med Adobe After Effects. Liker videoer hvor det er enkelt å se hvor folk befinner seg.

Er det noen andre som har gode forslag, eventuelt kan poste link til noen bra videoer. Opplever stort sett på YouTube at når man spør noen som har laget video hvordan de gjør ting, så lager du jommen en video som viser hvordan det skal gjøres   :)   Fantastisk plattform..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer noen tips:

- Kort intro (maks 30 sek), er ytterst få som gidder å se en film som bruker 6 minutter før det skjer noe.

- Google earth studio ser bra ut, men gjør det kort og konsist.

- Spar info om musikk, redigeringsprogram etc. til slutt. 

- Innhold, vær tydelig på hva det er du ønsker å formidle.

- Mic med vindhette.

Kort oppsummert: Less is more :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Davinci Resolve for mitt redigeringsbruk. Der får du en sinnsykt god pakke gratis og studio versjonen koster 3000,- Noe du skal være bra proff for å trenge. 

LESS IS MORE.....

Her har du 18 min med film som blir helt uinteressant for at du bruker så sinnsykt lang tid på å komme igang. Google studio kan brukes i små snutter mellom 3 og 5 sekunder. Problemet er at folk overbruker det, og det blir veldig kjedelig å følge med på. 

I dag skal folk underholdes, de skal fenges, så musikk, klipping til musikken og interessante klipp er helt avgjørende. Prøv heller å legg deg på 3 - 5 min videoer og heller lag flere deler om det blir en lengre tur. Vis bare det som kan være interessant for seer. Ha en plan med filmen... du kommer ikke unna litt regi. 

Skal du ha med tale, så er audio kvalitet langt viktigere enn video kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage gode videoer synes jeg kan være vanskelig. Finne en bra balanse mellom det man sier og det visuelle. Nesten så bør ha en ide pp plot og manus før man begynner. Sett mange turvideoer på nett og er mange bra men også mange jeg ikke orker se på.

Lengde må stemme med innhold i den form at det ikke er vits med for lange klipp der det skjer lite. Bruk gjerne musikk som passer til steming du prøver og formidle, ikke nødvendigvis låter du digger selv. Ikke bruk for lamg tid på å prate i kamera, tenk mere som at du femfører et referat, ikke hele talen. Demp eller fjern musikk under tale. Film masse og klipp vekk mye. Tar tid å redigere video, mye enklere å jobbe med bilder. Du kan fint skrive en tekst å legge på stemme i eterkant. Eks kunne grafisk intro vært mye kortere pluss at du fortalte kort om planen for turen mens den ble vist. Men det er bare å fortsette jobbe, prøve og feile. En får sjelden til gode viedoer med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.