Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes kortfell som går i stykker


virrma

Anbefalte innlegg

Mine gamle kortfeller ble kjøpt sammen med Amundsen-skiene i 2013 og var utslitt til jul 2017. Jeg kjøpte nye feller, og Åsnes hadde i mellomtiden modernisert fellene og kommet med en ny utgave med feste i plast som skulle gi mindre motstand enn de gamle i metall. Jeg merket ikke så mye til det, men de fungerte nå i alle fall greit. Det har blitt litt for lite turer i senere tid, så i løpet av det første året hadde vel fellene ca 14 turdager - noen lange og noe korte. Nå sist løsnet først et hjørne av plastikken, og i løpet av dagen gikk hele festet i oppløsning - og jeg sto igjen uten fungerende fell. Er der flere som har lignende erfaring? Jeg er i tvil på om jeg vil stole på denne løsningen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, turthomas skrev:

Stål er nok det som gjelder. Finnes sikkert plastikk som holder til bruken men den er nok ikke brukt her. Så da er det å ta med litt ståltråd på tur så man er sikker på å få festet fellen hvis plastikken ryker

Eller flytt fellen over på stålfestet fra de gamle først som sist. (Her tas det for gitt at ingenting kastes av noen.) Det er forøvrig en smal sak, hadde et par hvor Åsnes hadde prestert å feste festet på feil ende. Åpnet festevingene med et skrujern, lagde ny hull på rett side, presset sammen i skrustikka. Sånn sett trenger man vel egentlig ikke å kjøpe nye komplette feller i det hele tatt, men klippe opp langfeller, skjære festehull og presse på plass - meterprisen blir vel noe lavere, enn ved kjøp av komplette:-)

(Og sånn sett er det jo også forståelig om Åsnes lager systemet slik at man må kjøpe nye, og ikke bare kan bytte selve fellen... pokkers markedsøkonomi.) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bør vel oppdatere denne. Jeg sendte mail til Åsnes, som bekreftet at dette var reklamasjonsgrunn og ba meg ta det med xxl selv om jeg ikke hadde kvitteringen. Med den mailen gikk det helt fint å få nye feller hos xxl. Jeg har ikke hørt om noen andre tilfeller av dette, så satser på at jeg rett og sett har vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hammer skrev:

Plasten har sprukket av på en av mine feller av ny typen også. Men er fortsatt brukbar.

Da ville jeg reklamert med en gang. Veldig kjipt hvis den ryker på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, virrma skrev:

Da ville jeg reklamert med en gang. Veldig kjipt hvis den ryker på tur!

Det er det jeg ser på som den største bakdelen med de nye festene. Går de i stykker på tur er de ikke mulig å reparere. De gamle kan man fikse om man har et multiverktøy, eller annet improvisert verktøy.

Har ikke opplevd svikt i de gamle festene, fellefestene til utslitte feller av den gamle typen har gått over til å bli edelt metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: ta vare på fellefestene når fellene går. 

Jeg fikk bøyd fellefestet når jeg skulle sette på fellene (hullet var full av voks 😳) men fikk banka de litt tilbake til normalen. Må pynte litt på de nå. Det kunne aldri gått bra med plastikkfester. Merkelig at de bytta det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎03‎.‎2019 den 9.54, ASI skrev:

Sånn sett trenger man vel egentlig ikke å kjøpe nye komplette feller i det hele tatt, men klippe opp langfeller, skjære festehull og presse på plass - meterprisen blir vel noe lavere, enn ved kjøp av komplett.

 

Ikke minst kan man sende inn fellefestene og få montert selskinnsfeller! http://www.skifeller.no/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lignende erfaring. På siste tur gikk hele plastfeste i oppløsning. Heldigvis siste dag på tur og det gikk greit å gå siste biten uten. Fellen sitter allikevel. Men da skal jeg jammen reklamere hos XXL jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har brukket av hjørnet på plasten av smaleste kortfellene mine også. Kun brukt 2 dager på Hardangervidda. (Varierende forhold mrd mye is/skare)

Må vel sende mail til Åsnes først, og ta det via Fjellsport hvor mine ble kjøpt. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har spara på alle av dei gamle felle festa, mellom anna for å få sett på selskinnsfell. 

Det er eg glad for når eg les her. Noko så irriterende som å lage så veike ting til slikt bruk. Undersia av ei ski er liksom ikkje staden for bomull og silke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Disse plastikk fellene fra Åsnes virker som et skikkelig Donald Duck -produkt (kjøpte ei felle, og det var faktisk  ei felle!) 🤔 😄! Har ødelagt flere, selv på fint skiføre. Forstår ikke hvorfor dem fortsatt selges..

Dem har jo X-Skin Extreme 45mm og X-Skin Nato som har den gode gamle metall-innfestningen. Men disse er virker jo håpløse å få tak i (tips ønskes!). Som en nødløsning før tur har jeg forsøkt å forbedre innfestningen slik at det forhåpentligvis ikke knekker helt av neste gang.

 

20200414_160915.jpg.f1e8f58e2e7a49d801a91673d35bc792.jpg

Endret av Tubb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.