Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranosbreen mars, sikring eller ikke ?


Kjetil66

Anbefalte innlegg

Vurderer en tur, Langeskavltind, Uranostind, Sagi om snø og skredforhold tillater det nå før påske.
Er imidlertid litt i tvil om kryssing av Uranosbreen. Mener å ha lest at den der grei å krysse uten sikring om vinteren ?
Alternativet blir å soloere med forankring hver 60meter, men det blir mye mekk med frem og tilbake, så håper jo å slippe det.
Evt noen tips om sikreste rutevalg over breen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med Eidsbugaarden?

Ihht senorge.no så er det 50-100 cm snø i området nå. (Tror ikke oppløsningen er bra nok til å se hvor mye snø som egentlig ligger på breen.) 

Screenshot_20190324-110003_Chrome.thumb.jpg.a4b0927c0a7dad2db70ecec28348c6d2.jpg

Om du velger normalruta over breen så er det hovedsakelig tversgående sprekker, med noen mer diagonale/langsgående nederst og mot sidene.

Hvordan tenker du å evt sette sikringer? Snøanker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om jeg må, så tenkte jeg snøanker i en enden. Gå med selvlåsende solotauklemme, evt kombinert med klemknute.
Etter 60 meter, sette nytt snøanker, gå tilbake og hente det første, etc...

Ingen ideel måte å forflytte seg på, men med tiden til hjelp er det jo mulig.
Så det ligger jo i kortene at jeg håper noen skal bekrefte at det på vinterstid går helt greit uten sikring ;-)

Helst krysse på tvers for å korte ned avstanden, men ser jo at det er mindre gunstig om man da risikerer å følge sprekkretningen.
Tanken var å ikke gå hele breen opp, men komme ned via Langeskavltind.

 

 

Skjermbilde.JPG

Endret av Kjetil66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen går der med sikring på vinteren. Sporet går normalt omtrent midt på eller litt til høyre for midten (øst mot Langeskavlen). Det er viktig å ikke bevege seg for langt mot vest. Men mange renner ned på kryss og tvers ellers. Seneste jeg har vært der på ski er 2mai.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.