Gå til innhold
  • Bli medlem

Den perfekte altmuligkjele?


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Egentlig litt merkelig at ikke det finnes en perfekt kaffekjele for meg... Det gjør helt sikkert det, men jeg har ikke funnet den enda.  Egentlig ikke så kravstor, men syns Eagle bålkjele har for lite lokk, hvis den hadde lokk som Trangia kaffekjele ville den vært perfekt. 

Så det jeg egentlig ønsker er en Eagle med større lokk. 

Bruksområder: 

Kaffekoking (da er eagle perfekt).

Mat: For lite lokk. Vanskelig å spise av og vanskelig å rense. 

Størrelse: Ca 0,75l er det ideelle - syns de aller fleste er alt for store for en person. 

NB! Skal brukes på bålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, EspenBO skrev:

om man bekymrer seg for alu

Hvorfor skal man bekymre seg for alu?
Ellers var det en fin kjele! Utenom bedre varmespredning, hvordan kan man rettferdiggjøre en tyngre kjele en alu?
(Denne kjelen er 0.95l til de som lurer, står ikke oppført hos Fjellsport)
 

48 minutter siden, Bjørn J skrev:

Biltema sin har stort lokk, og veier 156 gram. Jeg har den selv, god kjele. Og den har ikke plastbelegg på håndtaket, så den tåler bål. https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/tallerkener-og-bestikk/kaffekjel-2000034581

Denne var MYE mer i blinken for meg en Trangia kjelen, alu, 0.9l og 175 g
Forsåvidt også mer i blinken en den dyre Eagle Products kjelen min , hard anodisert alu på 1.4l og 180 g
Skal jeg gå til innkjøp av kjele nr. 3 mon tro...😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rogavel skrev:

Hvorfor skal man bekymre seg for alu?
Ellers var det en fin kjele! Utenom bedre varmespredning, hvordan kan man rettferdiggjøre en tyngre kjele en alu?
(Denne kjelen er 0.95l til de som lurer, står ikke oppført hos Fjellsport)
 

Denne var MYE mer i blinken for meg en Trangia kjelen, alu, 0.9l og 175 g
Forsåvidt også mer i blinken en den dyre Eagle Products kjelen min , hard anodisert alu på 1.4l og 180 g
Skal jeg gå til innkjøp av kjele nr. 3 mon tro...😂

Er en del som bekymrer seg for aluminium pga forgiftningsfaren. Til turbruk er nok ikke faren stor, og om man ikke skal ha noe typisk salt eller surt i den er det ihvertfall ikke store problemet. 

Hva folk foretrekker varierer jo, så var kun ment for å belyse det på den aktuelle kjelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, EspenBO skrev:

Er en del som bekymrer seg for aluminium pga forgiftningsfaren. Til turbruk er nok ikke faren stor, og om man ikke skal ha noe typisk salt eller surt i den er det ihvertfall ikke store problemet. 

Det går mest i vannkoking i mine kjeler. Finnes noen unntak her og der... fortsatt helsen i behold (enda:whistle:)

Biltema kjelen var stilig da. Er det mindre helseskadelig med hardanodisert alu fremfor vanlig?
(Hardanodisert er ikke et belegg utpå aluen som noen misforstår, det er ikke det samme som feks xylan -som noen av og til blander litt med)

Endret av Rogavel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det generelt sett går fint til turbruk for de fleste av oss. Er vel et teoretisk sett større problem om folk bruker gamle gryter i hverdagen. Har selv en god gammel saftkoker fra Høyang i ren aluminium, og det har jo ikke vært mye snakk om saftforgiftning gjennom tidene...

Rent teknisk sett skal hardanodisert tåle langt mer før det frigis noe aluminium, men jeg kjøpte nettopp et nytt primetech sett fra primus hvor den ene kjelen er hardanodisert. Den hadde en fastlimt advarsel hvor det stod at den ikke måtte brukes med sur eller salt mat. Går ut ifra at det kun er en ansvarsfraskrivelse mtp eventuelle salg over havet men. 

Kjemilæren min på høyskolen tok opp gamle hyttekjeler med tomatsuppe og tomatbønner som eksempel på forgiftningsmulighet husker jeg. Så selv tenker jeg det er greit å være litt forsiktig, men er ikke noe hysterisk på det. Men når man først skal ha en ny kjele og vurderer for og imot, så kan det jo være greit å ha med i vurderingen. Til ren snøsmelting og vannkoking tror jeg betydningen blir minimal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, EspenBO said:

Er en del som bekymrer seg for aluminium pga forgiftningsfaren. Til turbruk er nok ikke faren stor, og om man ikke skal ha noe typisk salt eller surt i den er det ihvertfall ikke store problemet. 

Hva folk foretrekker varierer jo, så var kun ment for å belyse det på den aktuelle kjelen. 

Tidligere brukte "alle" kjeler fra Høyang aluminium til matlaging, vi gjorde det også helt til vi fikk induksjonstopp. Alukasseroller er fine til melkemat!
Man skal få i seg ganske mye aluminium gjennom mat før det er snakk om forgifting. Men hvis man lager mat i aluminiumskjeler hver dag kan det være en idé å ikke bruke metallredskaper når man rører og pisker i kjelen. Til turbruk er det i hvert fall ikke noe å problem å bruke aluminium!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på slike kjeler Zabra Bushcraft pot

Ø10x10 cm. 750 ml. Er det så små må det være en kjele med lokk, ellers går det nesten ikke og spise fra de, og rengjøring blir vanskelig. 

Edit: EBay 170kr pluss 57 kr i porto

BB5DC5B6-FEC5-40A5-8ED5-E37E9EAC01EC.jpeg

Endret av Memento mori
eBay link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjele til alt?

Da tenker jeg en Non stick gryte med lokk er det ideelle. Kan steke egg og pannekaker i den, koke vann og smelte snø.

Har den helletut og fast hank begynner det å ligne på noe. Toaks har slikt i titan, men da er det ikke non-stick.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

En kjele til alt?

Da tenker jeg en Non stick gryte med lokk er det ideelle. Kan steke egg og pannekaker i den, koke vann og smelte snø.

Har den helletut og fast hank begynner det å ligne på noe. Toaks har slikt i titan, men da er det ikke non-stick.

Har du noen anbefalinger?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rogavel skrev:

Har du noen anbefalinger?:)

Toaks om non stick ikke er viktig.

Er non stick viktig, så har jeg selv primus litech. Men der er ingen fast hank, bare løst klypehåndtak og ingen helletut. Så jeg vet ikke hva som er bra av non stick

Toaks 2000ml får man på aliexpress/e-bay, men ikke til under 350kr: https://www.toaksoutdoor.com/products/pot-2000-bh

459D1127-2EBA-428E-AB8F-1605FE7B893A.thumb.png.fbf8abdf090a2c05877caccbd1537160.png

 

Til snøsmelting bruker jeg GSI Haulite 1,8 liter tea kettle. Ingen søl, stor åpning, ingen kjangse for at håndtaket løsner. Fungerer nok bra til all koking, men ikke til steking.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen Takk for tips, den GSI Haulite 1,8l kjelen så ikke dom ut til snøsmelting, nei!

Til vanlig vannkoking og noen enkle retter er Trangia 0.9l kjelen god nok for meg. Den har flat bunn og egner seg bedre til diverse en det EagleProducts, som har "sirkler" i bunnen, gjør. Liker også følelsen av en kaffekjele fremfor en gryte (:laugh:), så den Toaksen utgår hos meg..

Mener på jeg har samme stekepanna som deg. Funker supert, men om jeg skulle designet den hadde jeg nok valgt litt høyere kant rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt kjele med "non stick" til bål. Blir lett flassing av belegg med høy varme.

Bålkjeler har forøvrig en tendens til å få belegg utenpå, noe som øker koketiden. Jeg har derfor noen gryter og kjeler som aldri skal på bål. Disse skal bare over blå flamme på kokeapparat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.