Gå til innhold
  • Bli medlem

Scarpa Alien 1.0 erfaringer (nye 18/19 modellen)


Kjetil66

Anbefalte innlegg

Tråd for deling av erfaringer med de nye Alien 1.0.

Konstruksjonsfeil/svakhet i det nye Boa strammesystemet?

Fant i november drømmestøvlen for lange toppturer kombinert med lette ski og bindinger.

I motsetning til de eldre versjonene, har de nye flyttet Boa strammesystemet på innsiden.

Strammewiren spiste seg gjennom de innvendige plastløkkene de løper gjennom etter forholdsvis få mil. Er det andre som har opplevd at dette er i ferd med å skje?(sjekk evt de øvre plastløkkene).

Forøvrig superfornøyd med støvlenes øvrige egenskaper, både vekt, comfort, brukervennlighet. Litt smal lest.

Er vel livstidsgaranti på Boa, men blir jo håpløst om man må ha støvlene til rep 1-2 ganger pr sesong....

 

Endret av Kjetil66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike sko begynner å bli sjukt lette, og da er nok det å spare inn vekt høyt prioritert.

Bildet nedenfor skal være av det innvendige boa systemet til Scarpa Alien 1.0. Med litt hard press fra vaieren over tid så vil den jo fort kunne skjære seg igjennom plasten i "hempene"?

alien1-boa.jpg.28c10a7da6cd9e7dbddd5fa200afcbbc.jpg

Til sammenligning, et bilde fra sko jeg prøver ut som sammenligning fra noen sko jeg prøver ut (veier ca 200g mer en Alien 1.0 om jeg husker rett). Her er det metall trinser som boa-vaieren løper på.

20190321_220654.jpg.d50ff2eb0b3148e27982e3afb59b746a.jpg

Vil tro at slike ulike valg av løsninger påvirker både vekt og holdbarhet.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På scarpa.eu lover de holdbarhet på "tusenvis" av timer. 
Så de bør vel komme opp med et kit som fixer denne svakheten, om det kommer et rush med reklamasjoner etter hvert som folk får gått inn årets modell...
 

 

Endret av Kjetil66
byttet bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Hvor stive er disse egentlig? 

Scarpa Alien 1.0 har en flex på rundt 90 mener jeg å ha lest. 

Er fokuset på nedoverturen, og du ønsker stive sko med progressiv flex så er vel ingen av disse lettvektsskoene er bra. 

Ønsker du en lett sko for lange dager/mange høydemeter, og synes at det går helt fint med litt myke sko og ikke "100% presisjon" oppe på skia nedover så er slike sko fine.

Jeg har en tyngre/stivere støvel med 120 flex for de turene hvor nedturen/skikjøring er fokus og tester ut disse som alternativt for de lange turene og turer over flere dager på ski nær fjellskisegmentet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Hvor stive er disse egentlig? Trenger nye randostøvler snart og det frister jo med noe så lett, men duger de nedover? 

Med litt begrensede preferanser blir dette en veldig subjektiv vurdering.

Kortsvar:
JA, de er stive nok dersom du går på ditto lett utstyr og du går toppturer der totalturen er målet og ikke bare nedkjøringen.
Evt kan du safe litt med å kjøpe den forsterkede "folkeutgaven" RS.

Langsvar:
Har fra før av litt eldre Dynafit TLT6 (ca 1200g) , og synes 1.0 virker stivere enn disse. Karbon er vel i seg selv veldig stivt.
Jeg kjører moderat og følger som regel tilnærmet samme veien ned som jeg kom opp (Dvs sjelden over 35grader) , ikke hardkjøring i bratte renner etc.
Jeg bruker dem på de 2 smaleste skiparene mine, og synes de matcher godt med  Åsnes Storetind med 135g Skitrab titan gara binding (uten vario plate). Og Skitrab Free Rando).
Det ligger nok lit psykologi i dette også, at man må vende seg til å stole på en så "spinkel" støvel. Har derfor ikke tatt dem i bruk pa de bredeste skiene enda. Også litt fordi den stive karbonkanten nok også kan føles litt ubehagelig på leggen ved lengre kjøreseanser. Også var det jo dette med boa systemet da.... Scarpa må forbedre den svakheten.

Går du for kjøreopplevelsen og kjører hardt, har du sikkert allerede valgt tyngre ski og bindinger, og da  velger du vel neppe en lettvektsstøvel uansett..

Edit: Ser for øvrig at Terka over har funnet frem til flex tallet og det er sikkert en riktigere og mer objektivt holdepunkt.

Endret av Kjetil66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Terka skrev:

Scarpa Alien 1.0 har en flex på rundt 90 mener jeg å ha lest. 

Er fokuset på nedoverturen, og du ønsker stive sko med progressiv flex så er vel ingen av disse lettvektsskoene er bra. 

Ønsker du en lett sko for lange dager/mange høydemeter, og synes at det går helt fint med litt myke sko og ikke "100% presisjon" oppe på skia nedover så er slike sko fine.

Jeg har en tyngre/stivere støvel med 120 flex for de turene hvor nedturen/skikjøring er fokus og tester ut disse som alternativt for de lange turene og turer over flere dager på ski nær fjellskisegmentet.

 

 

38 minutter siden, Kjetil66 skrev:

Med litt begrensede preferanser blir dette en veldig subjektiv vurdering.

Kortsvar:
JA, de er stive nok dersom du går på ditto lett utstyr og du går toppturer der totalturen er målet og ikke bare nedkjøringen.
Evt kan du safe litt med å kjøpe den forsterkede "folkeutgaven" RS.

Langsvar:
Har fra før av litt eldre Dynafit TLT6 (ca 1200g) , og synes 1.0 virker stivere enn disse. Karbon er vel i seg selv veldig stivt.
Jeg kjører moderat og følger som regel tilnærmet samme veien ned som jeg kom opp (Dvs sjelden over 35grader) , ikke hardkjøring i bratte renner etc.
Jeg bruker dem på de 2 smaleste skiparene mine, og synes de matcher godt med  Åsnes Storetind med 135g Skitrab titan gara binding (uten vario plate). Og Skitrab Free Rando).
Det ligger nok lit psykologi i dette også, at man må vende seg til å stole på en så "spinkel" støvel. Har derfor ikke tatt dem i bruk pa de bredeste skiene enda. Også litt fordi den stive karbonkanten nok også kan føles litt ubehagelig på leggen ved lengre kjøreseanser. Også var det jo dette med boa systemet da.... Scarpa må forbedre den svakheten.

Går du for kjøreopplevelsen og kjører hardt, har du sikkert allerede valgt tyngre ski og bindinger, og da  velger du vel neppe en lettvektsstøvel uansett..

Edit: Ser for øvrig at Terka over har funnet frem til flex tallet og det er sikkert en riktigere og mer objektivt holdepunkt.

Kjører i dag med Scarpa F1. Disse er hverken tunge eller stive, og er et slags kompromiss mellom vekt og kjøreegenskaper. Jeg begynner dog å slite dem ut, og jeg er ikke spesielt fan av en mekanisme som er avhengig av at bakpinnene sitter perfekt for at de skal låse i kjøremodus. Jeg er klar over at de nye F1 har manuell låsing så disse er jo selvsagt aktuelle. Jeg har også et par Salomon støvler som tar både tech inserts bindinger og vanlige alpinbindinger. Disse har gåegenskaper på høyde med nederlandske treklogger.

Bruker Skitrab Supermaximo med titan vario binding m/skistoppere. Relativt lett oppsett, men ikke konkurranselett. Jeg har ikke noe problem med å kjøre ekstremt bratt, men det er sjeldent jeg gjør det. Jeg skal være rimelig sikker på snøen og ev "escape" om jeg gjør det, så da må skien lytte når jeg snakker og ikke leve sitt eget liv. Rask kjøring med randoski er sjeldent en vinner da jeg føler de ikke er stive nok for slik kjøring på raskt føre. Som en fotnote til dette er pudderskiene (F12 binding) enda dårligere til dette, men det er dem jeg bruker mest i bratta. De flaprer som et telt i stiv kuling hvis jeg kjører fort.

For meg er turen opp like viktig som turen ned. Som oftest får man ikke Japan-forhold i Norge og nydelig føre begrenser seg til maks et par dager i sesongen. Det meste av kjøringen er derfor i variable forhold. Skare, papp, styresnø, sugeføre, og slush (ikke minst!! Kanskje det kjekkeste av alt: Shorts og slush)
Det er med dette i tankene jeg vurderer et kjøp av en slik vanvittig spesialisert støvel. F1-støvlene duger nok en sesong til, og med litt kjærlighet kan jeg beholde disse for enkelte turer i enda flere sesonger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mulig du er inne på noe @Prebb, men dine personlige preferanser er viktigere enn mine. 🙂

Har en kamerat som kun bruker Alien 1.0. Han bruker den også til isklatring når det er et naturlig valg av sko (anmarsj på ski etc.) 

Vær obs på at de fleste av disse lettvektsskoene isolerer dårligere en en del tyngre sko.

Her er en oppsummering av hvordan OutdoorGearlab vurderer RS utgaven:

20190324_111640.thumb.jpg.2ae251e082437daff6fea2c2f84b8d7e.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terka skrev:

Har en kamerat som kun bruker Alien 1.0. Han bruker den også til isklatring når det er et naturlig valg av sko (anmarsj på ski etc.)

20190324_111640.thumb.jpg.2ae251e082437daff6fea2c2f84b8d7e.jpg

Etter at jeg kjøpte Alien 1.0 og kombinerte dem med ultra lette bindinger på Storetind skiene mine.
Er de vanlige fjellskiene og lærstøvler blitt mer eller mindre pensjonert. Planlegger langtur med telt og pulk med Alien 1.0 på føttene :-). Synes de med nye Alien 1.0 har funnet et bra kompromiss med komfort, spesielt rundt vrist og hel er de mer komfortable enn de 3 forkjellige lærstøvlene jeg har brukt !

Endret av Kjetil66
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil66 skrev:

Etter at jeg kjøpte Alien 1.0 og kombinerte dem med ultra lette bindinger på Storetind skiene mine.
Er de vanlige fjellskiene og lærstøvler blitt mer eller mindre pensjonert. 

Omtrent samme oppsett som "fjellskia" mine men ditt er enda litt lettere. Jeg har Falsketind 68, Look ST 10 bindinger, og Fischer Travers Carbon sko (80° gåutslag). 

Bruker du kun feller eller går du med skismøring også når du bruker Storetind/Alien?

(Beklager avsporing i tråden din! 😇)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Omtrent samme oppsett som "fjellskia" mine men ditt er enda litt lettere. Jeg har Falsketind 68, Look ST 10 bindinger, og Fischer Travers Carbon sko (80° gåutslag). 

Bruker du kun feller eller går du med skismøring også når du bruker Storetind/Alien?

(Beklager avsporing i tråden din! 😇)

Brukte mye tid i sin tid på å velge Storetind ja, og finne et par med ekstra bra spenn. Tanken var å bruke skismøring på raske flatmasjer
Men har endt opp med triceps kombinert med lett rubbet smørespenn på flate/slake partier, eller en litt smal mohair kortfell.
Til brattere turer har jeg med en smal syntetisk langfell i tillegg til kortfellen. Og til mellombratte turer 60mm syntetisk kortfell.
Har siklet litt på Falketind da jeg føler at Storetind er lite svingvillig i bakskia. Men samtidig er jeg glad i spennet som jeg tror jeg ikke får like bra på Falketind ?

Endret av Kjetil66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Terka skrev:

Fischer Travers Carbon sko (80° gåutslag). 

For å spore tilbake mot Alien 1.0, 
Tror jeg Fischer alternativet ditt er et høyaktuelt altenativ til Alien, om Aliens Boa system fortsetter å slites ut.
Er superfornøyd med mine Fisher alpinstøvler.
Er på alle andre måter så superfornøyd med Alien 1.0,  at jeg vil gi dem noen sjanser til.
(Må hvertfall  ha dem i to sesonger for å ha "tjent inn" den stive prisen)
Kanskje "hjelpe dem" ved være snillere på strammingen ved anmasj,
eller modde litt på egenhånd, som glassfiberstrømpe uten på boa wiren gjennom de kritiske løkkene, eller noe annet...

Endret av Kjetil66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.