Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakten på den perfekte jakken


ost

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er på jakt etter den perfekte jakken til helårsbruk. Altså lett nok til bruk om sommeren, kraftig nok til å tåle en høststorm, og grei nok til å ta bruke i stedet for bomullsanorakk i vinterfjellet. Og billig nok til at jeg kan forsvare å ta av et presset familiebudsjett.

Ja - jeg vet, den jakke finnes ikke. Men jeg prøver likevel

På 90-tallet fikk jeg meg en Norrøna Storen Gore-tex jakke. Denne ble brukt i stykker frem til tidlig 2000-tallet, da den ble byttet ut med en Norrøna Arc Wall jakke. GoreTex, tung, ikke for lang, men samtidig godt dekke over rumpa.

Arc Wall-jakke har siden havnet i kjelleren da den er utslitt, men finnes stadig frem igjen fordi jeg ikke husker hvorfor jeg har lagt den bort. Nå er den altså helt utslitt, borrelåser er borte, glidelåsene gir seg og stoffet tar ikke til seg hjelp fra impregnering - den blir altså kliss bløt ved det minste tegn til regn.

Men altså - jeg bruker "denne" jakka året rundt. Til jobb, til tur, i skibakken, ved bålet, på fylla, til selskap - er det vind/vann/uffent vær - da bruker jeg "jakka". Og nå skal Arch-wall jakka ikke bare pakkes ned i kjelleren, men den skal UT. Og erstattes med en ny jakke.

Problemet blir: jeg er blitt en anstendig familiefar, og skal jeg blåse 3500 på en ny jakke (f.eks. Arc'teryx Beta SL), ja da skal det være bra!

Så: kan dere hjelpe meg med å finne jakken jeg kan bruke de neste 15 årene uten at jeg må sprenge familiebudsjettene/lure kona/kjøpe dårligere gaver til ungene (skjer ikke!) av den grunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Trollveggen Pro Light er en jakke jeg er godt fornøyd med! Som royalty meldem får du 7 års garanti. Dyrt men holdbart, og gir bruksglede i hele levetiden.

Jeg har reklamert på lekk norrøna tøy etter 3-5 år før, og har alltid fått nye klær, eller gavekort på summen det koster med nye tilsvarende klær i dag.

Vil du ha noe mer pustende enn Goretx Pro, så tror jeg at Dermizax NX (eller fjellreven eco shell?) er bedre valg - skal jeg tro det jeg leser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en slik jakke selv, dvs jeg har den enda og bruker den enda. Er minst 10 år gammel. Et merke som heter Steelhead og ble solgt hos Prima Villmark. Fåes så klart ikke lenger. Den var vanntett, den hadde snøskjørt(tilhørende bukse med innebygget gamasj), detaljer med fester som passet for ski og ikke minst avtagbart for. Har blitt brukt til og fra jobb hele året så lenge det ikke var sommervær eller veldig kaldt. Brukte på fotturer i marka, vinterovernattinger, senest brukt i dag på skitur med jaktski. Buksa er ikke så god å gå i til fots men utmerket til ski, har glodelås hele veien på sidene for mye lufting. Jakke er desverre ikke vanntett lenger og brukes derfor mest vinter og i kjølig vær uten nedbør. Ikke den aller letteste men likte godt det avtagbare foret som ogsåa kan brukes som seperat jakke. Det beste var at både bukse og jakke kun kostet kr 700 til sammen på et vårsalg. Skulle gjerne kjøpt et sett til til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx theta ar har fungert bra for meg. Hatt to stykker og begge ser egentlig helt ubrukt ut selv etter mange mange mil med sekk på ryggen. Bruker dem til alt mulig fra kontorjobben til skogen og fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders_G skrev:

Arcteryx theta ar har fungert bra for meg. Hatt to stykker og begge ser egentlig helt ubrukt ut selv etter mange mange mil med sekk på ryggen. Bruker dem til alt mulig fra kontorjobben til skogen og fjellet. 

Hvilke membran bruker de, og er det fortsatt helt vanntett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale norrøna recon. Den er uten tvil storm-tett, ganske romslig og jeg synes den ser ganske kul ut på. 

Dessverre alt for dyr da, men hvis du bruker den 150 dager i året i 3 år så blir ikke prisen spesielt høy pr time den er på:-)

Det hender at noen selger pent brukte på finn, ellers kan venners venner være lurt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.