Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft erfaringer angående størrelse


Anbefalte innlegg

Jeg og 3 andre har tenkt å skaffe oss Packraft, og vi ser på Kipara Char. Så er spørsmålet litt angående størrelse, to av oss er 178-180 høy med en lenge på ca 106 cm fra ræva til hælen (sittelengden). Er Kipara char sin 220 fin størrelse for oss? Tanker vi har rundt det er at den ikke blir lengere enn vi trenger men heller ikke ukomfortabel å bruke. Jeg har det for meg at 250 størrelsen kan være for lang og det ikke er lett å finne en god "sittestilling".

Endret av Tor Arne Bartholdsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare så vidt sittet i Kipara sine, husker ikke lengde. Jeg hadde en alpackaraft Denali Liama tidligere. Den er 132 i lengde inni, så noe mellom Kipara 220 og 250. Jeg er 187cm og synes at den var fin. Skulle dog bruke den med bikkja men det ble for trangt. Så 220 er vel 120 inni. Mulig det holder siden dere er litt lavere enn meg. Men sikkert noen her som har de aktuelle modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎03‎.‎2019 den 22.31, Tor Arne Bartholdsen skrev:

Jeg og 3 andre har tenkt å skaffe oss Packraft, og vi ser på Kipara Char. Så er spørsmålet litt angående størrelse, to av oss er 178-180 høy med en lenge på ca 106 cm fra ræva til hælen (sittelengden). Er Kipara char sin 220 fin størrelse for oss? Tanker vi har rundt det er at den ikke blir lengere enn vi trenger men heller ikke ukomfortabel å bruke. Jeg har det for meg at 250 størrelsen kan være for lang og det ikke er lett å finne en god "sittestilling".

Dette kommer vel litt an på hva du skal bruke den til. Jeg fisker fra min "balje", og setter stor pris på de om lag 20 cm med ledig plass foran føttene mine. På den plassen er det også plass til et barn, hvilket tidvis er aktuelt for meg. Jeg synes ikke at luft foran beina har noe å si for sittestillingen, men jeg er såpass solid støpt at jeg sitter som limt i båten uansett ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia. Eg har en kipara pike 220  og en kipara pike pro selfbailer i 250. liker begge. passer meg som er 181cm. 

 

Har og padlet med char 220 og 250, der 220 er litt kort syns eg. Liker å strekke på beina, spes om den er lastet med sekk foran. Å skal du fiske e det bedre med god plass foran for fisken i ei bøtte eller nå på 250.

I en 250 kan du få følelsen av å skli ned om føttene ikkje når heil ned. Det fikk iallfall eg. Så da satte eg sekken eller bøtta nederst så e følte eg hadde støtte.

Kor du bor? Du kunna fått prøvd 220 og 250 her. Eg bor da på vestlandet, ålesund.

Endret av Fjellfinnen
tilføyde nest siste avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padlet i fjor Kipara Char 220. Fordelen med 220 er at den tar litt mindre plass i sekken, mens 250 har litt bedre plass når det er mye med. Med mine 177 er det akkurat passe lengde i 220, men kunne ikke vært kortere. Liker å ha kontakt med beina, så da er det greit at den ikke er for lang. Går akkurat å strekke beina med sko på. Er nok en fordel med 250 om sekken er stor, eller du vil ha sekk/bøtte ned i packraften slik Fjellfinnen skriver.

2 timer siden, Fjellfinnen skrev:

Heia. Eg har en kipara pike 220  og en kipara pike pro selfbailer i 250. liker begge. passer meg som er 181cm. 

Lurer litt på hvordan pike/ pike pro er i forhold til Char på flatt vann. Hvilke erfaringer har du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er litt viktig å kunne strekke ut beina og når 220 er i grenseland så får vi heller øke litt.  Jeg kan ikke uttale meg for oss alle i gruppa men jeg tror de også vil bruke denne mest til fisketurer til vann som er langt å gå til. Vekta er ganske viktig for min del mtp de avstandene vi går, men vil heller ikke ødelegge for mye på komfort-biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.