Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalltøy til barn/junior


Lillehei

Anbefalte innlegg

Stemmer nok at GTX Pro tåler mer, men det er på grunn av Gore sine krav til ytterste og innerste lag på alle som får bruke membranen. Ytterste lag på GTX Pro må være lik eller tettere/tykkere stoff enn 40 denier, og 40 denier er ikke veldig tykt. Sammenligner du f.eks. en Arcteryx Alpha FL (40 denier) og en Alpha SV (100 denier), så merker du et hav av forskjell. Antar at det vil kunne finnes GTX "vanlig" med tøft ytterstoff, med mindre Gore har satt en stopper for det. 

Falketind bruker til sammenligning 20 denier stoff. Du skal være temmelig forsiktig med en sånn jakke som en alsidig fjelljakke, etter mine erfaringer. Jeg ville sett etter egenskaper i vanntetthet, tekniske detaljer og slitestyrke (ytterstoff, ikke nødvendigvis membrantype).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være greit å være klar over at det forskjell mellom slitestyrke og stivhet mellom jakker som har GTX Pro også.

F.eks. er Arcteryx Alpha SV jakken laget i N100p-X stoff (100 denier) og Arcteryx FL laget i N40p-X stoff (40 denier) , begge 3L GORE-TEX Pro stoff. 

Og jeg klarer visst helt fint å lage rifter både i bukse og jakke med N80p-X stoff (80 denier) 🙈, mens den lettere og mykere jakka jeg har i N40p-X stoff har overlevd. Antagelig pga forskjellig primærbruk fra min side.

Edit: Ser at @Lars L kom med nesten samme svar omtrent samtidig.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lillehei skrev:

Billigste på Norrøna med Gore tex PRO er Lofoten som starter på ca. 6800 kr.   

Trollveggen PRO Light får man på eks. Fjellsport til 4999 -25% rabatt.

Såvidt jeg har skjønt er Trollveggen Pro Light en jakke med helt samme membranet som Trollveggen Pro. Forskjellen er at Pro har helt vanntette glidelåser, og enda tyngre og kraftigere stoff. Men det er i følge telefonsamtale med Norrøna (da jeg betilte mitt sett), en nisjejakke for de som trenger det aller groveste og sterkeste. En Pro Light veier mindre, pakker mindre, er mykere og lettere, men fortsatt mer slitesterk enn falketind. Glidelåsene er vannavstøtende med flapp på innsiden.

 

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Pro toler meir og det er det ikkje i Falketind. 

 Tåler også selve PRO membranet mer enn «vanlig» Gore Tex? Eller er det kun ytter- og innerstoffet som utgjør forskjellen?

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Buksa eg har i dag toler ikkje eingong "vanleg" bruk (ikkje alpint eller høgslitasje aktivitet, ei heller i bikkjegården).

Jeg har slitt ut to falketindbukser, på å gå vanlig tur med ungene, og sittet på benker. Med slitt ut menes lekkasjer, og noen små rifter. Disse klærne er faktisk reklamert med å være laget for klatring. Fikk ny bukse første gangen, mer slitesterk sa de, men passformen på den var helt grusom. Spesielt plagsomt for oss som ha utoverutstyr mellom bena...

Men så fikk jeg gavekort tilsvarende dagens nypris siste gangen, og da gikk jeg over til trollveggen pro light. MYE bedre klær!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.