Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermarest pumpesekk vs mini pump


Anbefalte innlegg

97325CC3-B400-405D-8E38-1D226B352276.thumb.jpeg.9315e9cebc09caf8cff666ff97dcc646.jpeg

Jeg liker ikke å blåse opp Neoair med munn, det blir kondens og mugg inni de.

Spool til 4:50, og du får se dette. 

0E147C7B-68C8-4C44-9D38-4B181D8B03E8.jpeg.34c1379311de079e65c83af53900fc08.jpeg

Har derfor alltid brukt en pumpebag til dette. Men Thermarest mini pump er en liten batteripumpe på 74 gram, som gjør jobben på et par minutt. 2 stk AAA batteri. Fant den brukt på finn, til en fin pris. Funker bra også. 

23B8690E-59F1-4B24-82EB-15D42AEDA688.jpeg.654d7db86668c52ae1559c1cb779cbdf.jpeg

Mindre volum og mindre vekt, mer komfort😀, men krever batteri. 

Sparer 20 gram eller 21%, tips om lettere alternativ tas gjerne i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har siklet på den batteridrevne en stund. Hvordan synes du den virker? 

Forresten: Jeg vet at denne videoen du viser til har fått ganske mye kritikk i visse kretser av folk som bruker munnen til å blåse opp bare så du er klar over det. Det stilles kritiske spørsmål til om det faktisk er mugg. Blant annet hadde en person skåret opp et NeoAir som hadde vært blåst opp med munnen på 1,5 thru-hikes og fant ingen spor etter mugg/skader. Jeg blåser ikke opp med munnen selv, men det er fordi jeg blir svimmel av det og det er det siste jeg ønsker å gjøre når jeg kommer sliten til camp.

Det finnes lettere løsninger: NeoAir har laget en liten tapp som man kan bruke på hva slags pose som helst. Det følger med en tykk plastpose. Disse pumpebag-ene er jo også multi-use, altså jeg kan droppe andre vanntette poser når jeg har pumpbagen med. Hvertfall for min del, selv om den er lettere enn en pumpebag, så kommer jeg nok netto "dårligere" ut på vekt, men høyere ut på komfort for veldig lite ekstra vekt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpebagen som fulgte med til xtherm veier 54g, dette er den "store". 

Det finnes også en variant til xtherm som er kombinert med pakkposen, den er dobbelt så lang når den brukes som pumpebag. Men som pumpebag var den håpløs, var som å prøve å pumpe opp underlaget med en wienerpølse..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Jeg har siklet på den batteridrevne en stund. Hvordan synes du den virker? 

Jeg må si jeg var skeptisk, syns de også var dyre. Men ga 200kr inkl porto for den. Har bare testet den 2-3 ganger, og lyden og tida er helt ok. 

1 time siden, Thomas E skrev:

Jeg blåser ikke opp med munnen selv, men det er fordi jeg blir svimmel av det og det er det siste jeg ønsker å gjøre når jeg kommer sliten til camp

Det er veldig behagelig, og den gjør jobben mens du gjør noe annet. Men en langtidstest må nok til. 

Savner også at det kan suge ut lufta, det hadde også vært kjekt for å slippe å rulle 2 ganger for å få ut all lufta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg STS underlag og derfor deres air stream pump sack som veier 48g. Denne er også fungerende pakkpose for underlaget og soveposen. Nå passer vel kanskje ikke munnstykkene overens med Thermarest?

Veier pumpen 74g med batteri også eller må du plusse på en 30g? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alltid denne på våre underlag. Kjøpte 2 stykk Thermarest NeoAir All Season for en del år siden og da fulgte det med en til hvert underlag. Batteritiden er veldig god også. Under Norge på langs bytta vi stort sett bare batteri på den ved depot og da varte den hele etappen. Det vil si 2 oppblåsninger om dagen i ca 12 dager (den lengste etappen var 14-15 dager, men så vidt jeg husker ble det ett par hytteovernattinger). Vi hadde bare med oss en av blåserne.

Kvaliteten er god, men i Jotunheimen klarte vi å rive av gummidelen. Da vi kom til Lom fant vi en sportsbutikk der vi fikk låne en liten skrutrekker slik at vi fikk skrudd av dekselet og satt gummidelen på plass igjen. Blåseren fungerer fortsatt.

Bonus: Den kan også brukes til å få fart i bålet, ett minutt eller to og du kan omtrent bli din egen smed 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.