Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverrbottindane


Quippini

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Quippini

11. september 2001 gjorde jeg samme tur som du foreslår, men i motsatt rekkefølge. Jeg startet kl 1200 fra Leirvassbu og fikk med meg Tverrbytthornet, og Tverrbotntindene til og med Store. Jeg var tilbake til Leirvassbu kl 1930.

Det var bratt i siden opp fra det øverste tjernet i Kyrkjeglupen. Jeg vekslet litt mellom de forskjellige rennene og kom meg greit opp mellom hornene.

Jeg hadde hørt at det skulle være en vanskelig hammer som måtte rappeleres fra Tverrbytthornet. Jeg hadde ikke tau, men det var ikke vanskelig å omgå hammeren litt ned i siden mot Leirvannet.

Resten av turen var grei. Det største problemet var mangel på vann. Jeg hadde tatt med for lite denne gangen også. For å spare vekt håpet jeg på å finne vann underveis, men jeg fant ikke en dråpe. Returen gikk i bratt, løs ur ned til Leirholet.

Det var på mange måter en spesiell tur. Det jeg husker best var da jeg kom tilbake på Leirvassbu og satt meg foranTVen for å høre hvordan det hadde gått med stortingsvalget dagen før. Det var lite om valget fordi flere fly hadde styrtet inn i amerikanske bygninger.

En annen ting jeg husker var at jeg fikk kjeft av Bjørn på Leirvassbu for at jeg gikk slike turer alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk denne turen fra vest mot øst, og avsluttet på hornet. Tok da med alle 7 toppene (PF = 10 m). Startet etter frokost og var tilbake i god tid før middagsserveringen på Leirvassbu. Enkle topper og lett gange stort sett hele veien, med unntak av veien opp mot hornet. Der vil du støte på hammeren som du enkelt kan omgå ned i sørsiden.

Anbefaler deg å ta med en skvett vann, lite å finne på veien der oppe. Jeg gikk også tom for væske, men traff noen karer som forbarmet seg over meg. De var uansett på vei ned til hytta igjen og kunne avse noen dråper.

Og ta det for all del med ro ned fra hornet. De rennene der er relativt bratte og løse og tøffe for knærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når tenkte du å ta turen?

Vi er to stykker som planlegger å gå den ruta (eller kanskje helst motsatt vei) fredag 25 august evt lørdag 26 august.

Planen er å ha teltbase i området rundt Leirvassbu...så er du i området da så sees vi kanskje :roll:

Forresten, er det noen som vet om det er mulig å parkere noen steder langs/ved veien på vei mot Leirvassbu? Kan man evt benytte seg av parkeringsplasen ved Leirvassbu selv om man ikke planlegger å bo der? Evt noen som vet om noen fine teltplasser i nærheten? (Planen er at vi neste dag skal opp på Kyrkja og Visbretind så en teltplass ved Leirvassbu er vel det vi bør satse på : 8)

(Så noen veldig fine plasser ved vannene på vei opp mot Kyrkjeglupen når jeg tuslet forbi der tidligere i sommer, men de lå nesten midt på stien og det er jo kanskje ikke det beste :) )

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du får stå på parkeringen der. De pleier ikke bry seg med det så lenge det er plass men det kan jo være greit å parkere litt langt ned da.

Vi prøvde å sette opp telt ved Leirvassbu for et par år siden nede ved vannet. Det gikk greit, men det var temmelig steinete. Så veldig behagelig var det ikke der.

Det finnes bedre teltplasser lenger nedover langs veien med litt mere gress og litt mindre stein, gjerne nede ved elven. Parkering i veikanten går greit flere steder, men veien er smal.

Har forøvrig tenkt meg opp dit på fredagen med noen kompiser så hvis du ser en helt ekte panda så husk å spander øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Turen går nok greit, men ta med tau for rapell på en av de sydligste toppene på Tverrbotnryggen.

Vi hadde teltet rett nord for Kyrkja. Vi gikk de fire sydligste Bukkeholstindane, over bre til Tverrbotntraversen, ut til de norligste toppene på Tverrbotntindane, og ned til de sydligse, og tilbake til teltet på 12 timer. (!)

Fin tur, men det som gjorde turen morsom var de siste toppene. Spar de til sist!

Vann kunne vi fylle på toppen av breen i en liten pytt. (August).

Litt sen info, men dersom det er noen som skal gå den til neste år, er infoen god som ny!

God tur. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var litt av en tur! :?

Vi gikk fra Leirvassbu, og nordover til de nordligste to Tverbotttindane før vi snudde og gikk traversen/ryggen syd-sydvestover helt til Tverrbytthornet. Det var ingen steder der hvor det var nødvendig å rappelere. Kan du angi mer nøyaktig hvor på ryggen dette var nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjaldt de som skrev over at de ville gå nordvestover fra hornet. Der kommer man til et punkt, ca midt mellom hornet og der breen kommer opp fra nordsiden til et sadelpunkt på ryggen.

Vi la sekkene på dette sadelpunktet for å hente hornet, for så å gå tilbake til sekkene og ned til teltet. Det var lett, men tynn svaklatring på ett punkt da vi gikk ut (opp), og like lett og tynn svaklatring tilbake (ned). Men jeg vil anbefale folk å bruke tau der, selv om det fint lar seg gjøre å passere uten.

Hvis du er kjent der, så er det en rødlig vegg du møter på vei ut til hornet, som først ser ubestigelig ut. Den ser ut som en stor massiv blokk. På høyre side av veggen går det et sva opp til et lite opptak. Der er det som sagt lett på tynne lister, men sklir du, faller du et stykke. Antagelig ikke dødsulykke, men stygt fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på den røde hammeren før (når man kommer fra vest) Tverrbytthornet V (2035)?

Hvis man skal holde seg på ryggen så er det jo både klatring og rapell for å komme over denne, men den kan jo lett omgås ved å gå ned 20-30 meter ned i rennen som kommer opp fra syd.

Det kan være litt løst der, men når man først kommer seg ned de meterene man skal ned så var det enkel klyveklatring rundt/opp hammeren. Man kommer da opp like øst for hammeren.

Når jeg gikk der sammen med en høyderedd kamerat syntes han ikke dette punktet var spesiellt vanskelig.

Det gjelder bare å finne det rette punktet i renna hvor man runde hammeren. Det første punktet vi prøvde var for langt opp (havnet i en smal glippe bak en stor stenblokk, med en meget bratt renne på baksiden). 10 meter nedenfor gikk det dog som sagt meget enkelt, og sett utifra slitasjen på stein/sand/berg så var det mange som hadde gått akkurat samme veien. Ikke så rart egentlig for det sa seg nesten selv hvor man måtte gå. God friksjon i berget.

Mulig man må rappelere andre veien, selv om jeg ikke helt kan se hvor dette skulle være nødvendig(bortsett ifra hvis man går rett over hammeren), men det ser kanskje anderledes ut når man går motsatt vei :roll:

Uansett så er det en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk over hammeren. Vi pleier å forsøke å gå på egg så langt som mulig, det er jo litt av poenget å gå luftig!

Man kan sikkert også gå rundt slik du skriver. Men klatring er morsommere enn klyving i småstein! Spør du meg, var det denne passasjen som gjorde turen verdt å huske. Den satte liksom en ekstra spiss på smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på den røde hammeren før (når man kommer fra vest) Tverrbytthornet V (2035)?

Hvis man skal holde seg på ryggen så er det jo både klatring og rapell for å komme over denne, men den kan jo lett omgås ved å gå ned 20-30 meter ned i rennen som kommer opp fra syd.

Det kan være litt løst der, men når man først kommer seg ned de meterene man skal ned så var det enkel klyveklatring rundt/opp hammeren. Man kommer da opp like øst for hammeren.

Når jeg gikk der sammen med en høyderedd kamerat syntes han ikke dette punktet var spesiellt vanskelig.

Det gjelder bare å finne det rette punktet i renna hvor man runde hammeren. Det første punktet vi prøvde var for langt opp (havnet i en smal glippe bak en stor stenblokk, med en meget bratt renne på baksiden). 10 meter nedenfor gikk det dog som sagt meget enkelt, og sett utifra slitasjen på stein/sand/berg så var det mange som hadde gått akkurat samme veien. Ikke så rart egentlig for det sa seg nesten selv hvor man måtte gå. God friksjon i berget.

Mulig man må rappelere andre veien, selv om jeg ikke helt kan se hvor dette skulle være nødvendig(bortsett ifra hvis man går rett over hammeren), men det ser kanskje anderledes ut når man går motsatt vei :D

Husker ganske godt denne hammeren fortsatt, til tross for at det er noen år siden nå (i 1995). Vi var først på Tverrbytthornet og kom altså fra øst. Denne hammeren var en effektiv sperre, men vi fant enkelt en omgåelse i sørsiden rett under hammeren. Vet ikke om det var samme vei du fant JohnB? Har lagt ved et bilde av omgåelsen, og mulig du kjenner deg igjen... :!:

Ellers stusset jeg litt da du Fredrik snakket om taubruk på Tverrbytthornet. Har aldri hørt snakk om at noen har brukt det der, men når jeg ser hvor direkte dere må ha gått denne hammeren vest for Tverrbytthornet V (2035), skjønner jeg mer. ;) Er mest gøy å følge eggene ja, men for min del kan jeg akseptere enkelte omgåelser dersom jeg slipper ekstra vekt i sekken.

Noe uvanlig rundtur dere gikk forresten. Artig å høre om!

post-42-133474438588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.