Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til vinterbruk


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en sovepose jeg kan bruke på vintere. Jeg er ikke så erfaren på utecamping, så foreløbig er det snakk om korte turer i nærområdet. Er sjelden så kaldt her jeg bor, men jeg fryser stort sett alltid så stoler ikke helt på temperaturmerkingen på soveposene. Jeg tenker det kan være greit med en pose som kan tåle rundt 10 minus. Det blir stort sett overnatting under åpen himmel/hengekøye. Har dere noe å anbefale? Ser ut som syntetisk er det beste med tanke på fukt og utesoving.

Foreløbig ser det ut som disse kommer godt ut:
- Helsport Trollheimen Winter: https://www.helsport.no/trollheimen-winter-lady
- Ajungilac Tyin Winter https://www.magasinet.no/mammut-ajungilak-tyin-winter-180l-sovepose
- Isbjørrn https://isbjorn.no/soveposer/

Noen anbefalinger, eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Trollheimen og den holder meg varm i 10 minus i hvert fall  - jeg må supplere med noe annet når det blir under 20. Synes den er diiiger og tung å dra på så skulle jeg kjøpt nå hadde jeg prioritert vekt og volum noe mer tror jeg. Det er dun i den forøvrig, men det har ikke vært noe problem for meg.

Ikke noe erfaring med noen av de andre posene, men tror den Jens linker til er et veldig godt kjøp.

Uansett hva du velger - sørg for å få med deg en drikkeflaske som tåler kokende vann (Nalgene brukes her i huset), kok opp og putt i soveposen før leggetid så kan du krype ned i en varm sovepose og den gir ekstravarme gjennom hele natta. Veldig beghagelig! :D Og sørg også for at det du har under deg isolerer godt nok da det også er en viktig faktor for åholde varmen gjennom natta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en ny verden når jeg starta med to-posesystemet. Det er så mye som er bedre med to poser kontra en. Bortsett fra pakkevolum. Men to poser er fortsatt så digg at det er verdt det. 

Har brukt dun innerst med god varme ned til null for frysepinnen meg (Warmpeace viking 600. Høyt elsker pose) og syntet utenpå. Har brukt litt forskjellig der. 

Fryser alt for fort på rumpa når jeg sover så har også skaffet meg et turskjørt. Enda ikke fått testa dette som «nattøy». Noe jeg bare må få til snart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg fikk en ny verden når jeg starta med to-posesystemet. Det er så mye som er bedre med to poser kontra en. Bortsett fra pakkevolum. Men to poser er fortsatt så digg at det er verdt det. 

Ikke meningen å kapre denne tråden, men jeg har også Warmpeace viking 600, og digger denne posen! (min første dun pose )

Tanken var å kjøpe en Warmpeace viking 300, til sommer bruk, å kombinere disse på de kaldeste nettene. Noen formeninger hvor kaldt jeg kan gå med 300 + 600 ? 

Endret av Bendikb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bendikb skrev:

Ikke meningen å kapre denne tråden, men jeg har også Warmpeace viking 600, og digger denne posen! (min første dun pose )

Tanken var å kjøpe en Warmpeace viking 300, til sommer bruk, å kombinere disse på de kaldeste nettene. Noen formeninger hvor kaldt jeg kan gå med 300 + 600 ? 

Ingen aning men 300 hadde kun passet meg på de varmeste nettene. Selv med vår varme sommer i fjor syntes jeg ikke 600 ble for varmt. Den puster og regulerer temperatur såpass bra allikevel. Så jeg hadde frosset ihjel i -10 med 300+600 mens andre hadde sikkert synes det hadde vært varmt. 

Så jeg er enig med Marius ang å legge på 5 grader på t-comf. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Annetteh skrev:

Jeg har bl.a denne posen og er fornøyd. Vanntett hode og vanntett ben. Skikkelig robust materiale som jeg ville valgt fremfor Lamina Z Blaze dersom jeg skal sove under åpen himmel. Posen er smalere en Lamina Z Blaze @JensM nevner, men har ca samme pakkstr. 
Mammut MTI WInter -18°C: 2520 gram i 180 lengde - Oppbevaringslomme på innsiden
MH Lamina Z Blaze -26°C: 2380 gram i 185 lengde (eller var det 183 lengde..?) - Oppbevaringslomme på utsiden (Dette forstår jeg ikke hvorfor MH har gjort på en vinterpose)

IMG-2027.thumb.JPG.86230964b979350ae6f5d1f7888af9a4.JPG
1173564180_unnamed(1).thumb.jpg.6284c6ec5ae57c4545d7f4ae5d5aa69e.jpg
Her ligger Mammut oppå Lamina Z Blaze, du kan se at LZB er noe bredere.

Ettersom jeg leser specsa til Trollheimen Winter Lady (kontra Mammut MTI Winter), det at den veier mindre (men dette skyldes litt at den er kortere? 175 kontra 180), også er den vanntett i fotenden (ikke hodet på denne) og har kun 1 grad mindre på Limit, så ville jeg vurdert denne - Dersom lommeboken er enig med dobbel så høy pris som Mammut.

Endret av Rogavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden i og med at den allerede har startet.

Jeg har planer om å starte denne sesongen tidlig, og prøve meg ute om vinteren fra neste år så starter å samle opp utstyr jeg trenger nå.

Liggeunderlag
Jeg bestilte meg dette istad:
Exped Downmat XP 9 LW 
https://www.speidersport.no/produkt/exped-downmat-xp-9/ 

Grunnen til at jeg har kjøpt meg dette er fordi jeg har bekhterevs sykdom som gjør at ryggen stivner og jeg sover urolig hele natten.
Jeg har alltid sovet med en Therm-a-Rest NeoAir XLite - Regular. Kun om sommeren, og frysi som bare det i påskeferien.
Denne synes er for lav og knitrer som en godteripose når jeg sover urolig. 
Downmat 9cm tror jeg kan være bra, siden jeg vil ha noe mer i høyden så jeg også kan ligge på siden.
Nå som jeg skal ut tidlig i sesongen og prøve meg på vinteren neste år fikk jeg anbefalt denne!

Hva tenker dere om Downmat 9`en?

Sovepose
Fikk anbefalt denne, siden jeg er en frysepinne også var det veldig kjekt med at man kunne stikke ut armene.
https://www.revir.no/collections/soveposer/products/polar-ranger-30-sovepose 

Jeg synes den er i overkant dyr nå, men det tenker jeg sikkert ikke på når jeg ligger ute i kulda og har det godt og varmt. hehe

Hva tenker dere om et slikt oppsett? Eller kunne jeg hatt noe annet som er like bra/bedre/rimeligere?

På forhånd, takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vaskehanske skrev:

Slenger meg på denne tråden i og med at den allerede har startet.

Jeg har planer om å starte denne sesongen tidlig, og prøve meg ute om vinteren fra neste år så starter å samle opp utstyr jeg trenger nå.

Liggeunderlag
Jeg bestilte meg dette istad:
Exped Downmat XP 9 LW 
https://www.speidersport.no/produkt/exped-downmat-xp-9/ 

Grunnen til at jeg har kjøpt meg dette er fordi jeg har bekhterevs sykdom som gjør at ryggen stivner og jeg sover urolig hele natten.
Jeg har alltid sovet med en Therm-a-Rest NeoAir XLite - Regular. Kun om sommeren, og frysi som bare det i påskeferien.
Denne synes er for lav og knitrer som en godteripose når jeg sover urolig. 
Downmat 9cm tror jeg kan være bra, siden jeg vil ha noe mer i høyden så jeg også kan ligge på siden.
Nå som jeg skal ut tidlig i sesongen og prøve meg på vinteren neste år fikk jeg anbefalt denne!

Hva tenker dere om Downmat 9`en?

Sovepose
Fikk anbefalt denne, siden jeg er en frysepinne også var det veldig kjekt med at man kunne stikke ut armene.
https://www.revir.no/collections/soveposer/products/polar-ranger-30-sovepose 

Jeg synes den er i overkant dyr nå, men det tenker jeg sikkert ikke på når jeg ligger ute i kulda og har det godt og varmt. hehe

Hva tenker dere om et slikt oppsett? Eller kunne jeg hatt noe annet som er like bra/bedre/rimeligere?

På forhånd, takk for alle svar :-)

Du kommer til å elske DownMat 😍 

Men jeg hadde aldri giddi å betale så mye for en pose hos noen som gir så lite informasjon om posen. Hva er temperaturgrense egentlig? Står bare -30 der uten at det spesifiserer noe. Du kan sikkert finne en velfungerende, varm og god pose til deg til en femtedel av den prisen der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gittiamo skrev:

Du kommer til å elske DownMat 😍 

Men jeg hadde aldri giddi å betale så mye for en pose hos noen som gir så lite informasjon om posen. Hva er temperaturgrense egentlig? Står bare -30 der uten at det spesifiserer noe. Du kan sikkert finne en velfungerende, varm og god pose til deg til en femtedel av den prisen der. 

Supert, takk for svar! Håper at det er ligge underlaget for meg, og etter hva jeg har hørt så tror jeg har truffet jackpot der.

Noen som har noen erfaring med Polar Ranger -30 sovepose`n? 
Revir etter hva jeg hørte er det noen få frilufts entusiaster som driver butikken, og de tar kun inn produkter de selv har testet og er fornøyd med.
Vet at soveposen er koster en god del, men jeg vil gjerne ha en pose jeg kan "vokse" når jeg drar ut og det er kaldere. Selvom jeg ser kanskje selv at denne posen er kanskje i toppskitet hvis man skal på en skikkelig ekspedisjon.. 
Hva annet kan anbefales som en skikkelig bra sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hva med å se litt på alle sovepose forslagene som allerede har kommet i tråden din?

Joda, skal ta en titt på dem også :-) 
Likte bare veldig godt armene på soveposen, og jeg er et lite "kjøpetryne" når det kommer til utstyr og gadgets. 
Også kalt, verdens beste kunde! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vaskehanske skrev:

Joda, skal ta en titt på dem også :-) 
Likte bare veldig godt armene på soveposen, og jeg er et lite "kjøpetryne" når det kommer til utstyr og gadgets. 
Også kalt, verdens beste kunde! hehe

Kan jo se på Helsport sin nye Spitsbergen extrem pose hvis det var armene du likte og du er i modus for dyre ekspedisjonsposer. Helsport er i det minste en velkjent produsent og oppgir litt mer informasjon om soveposene sine. 

Når det er sagt, til og med jeg som ekstremfrysepinn ser kanskje litt smalt bruksområde for den posen for vanlig turbruk, er vel ikke så ofte i løpet av et år man trenger tcomf -32 ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Design soveposen din på Cumulus sine nettsider. Polsk MVA trekkes fra i nest siste steg i kassen før kjøpet bekreftes, da får du opp totalprisen eks norsk mva og tollgebyr (legg denne summen inn på toll.no og få opp det du må ut med totalt).

Jeg tror ikke man får poser med bedre kvalitet sammenlignet med pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe om soveposen er verdt prisen, eller ikke. Men liker veldig godt at du har åpninger til armene. Jeg har på min 3 sesongspose både h og v glidelås og på litt kjølige morgener er det skikkelig digg å bare strekke ut armene og ordne kaffe´n.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Larix skrev:

Det er ikke noe problem å finne utfyllende info om Polar Ranger'en. https://www.thermarest.com/sleeping-bags/fast-light/polar-ranger

Og produsenten er jo i høyeste grad seriøs, og må vel sies å være velrennomert. Dog er du vel ikke så veldig kjent for soveposer pr. nå.

Jeg har også hørt bra om denne soveposen. Av folk som raller rundt i Himalaya og andre ekstremt høye fjell. 

Jeg var/er bare mindre imponert over selgeren her. De selger på grunnlag av kulhetsfaktor og ikke speks eller bruksområde. 

Heier også på at TS skal sjekke ut de nye posene til Helsport 👍🏻 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg har også hørt bra om denne soveposen. Av folk som raller rundt i Himalaya og andre ekstremt høye fjell. 

Jeg var/er bare mindre imponert over selgeren her. De selger på grunnlag av kulhetsfaktor og ikke speks eller bruksområde. 

Heier også på at TS skal sjekke ut de nye posene til Helsport 👍🏻 

For å forsvare selgeren litt her :-) Hun var veldig flink og veldig hyggelig. Ingen salg pga. kulhetsfaktor, da tror jeg vi har mistforstått hverandre.
Det jeg sa til selgeren er at, jeg har lyst til å sove ute fra neste vinter, er en skikkelig frysepinne, hater fryse(sånn som alle andre, men jeg vil ikke fryse i det heletatt), jeg vil ha en pose jeg kan vokse i dersom jeg ønsker å gå videre med å dra på lengre "ekspedisjoner"(dog, altså jeg er ikke på himalaya nivå men jeg oversolgte meg selv litt når jeg bruker ordet ekspedisjon kanskje? Turene mine blir nok maks en helg i nordmarka el. lign. med det første), og at pris ikke var det viktigste men jeg ville ha noe jeg 100 % ble fornøyd med og pose jeg ikke trenger å bytte ut med et første. Så spurte egentlig hva, er det beste av det beste så starter vi der :) 

Som den gadgetmannen/kjøpetryne jeg er og sånn jeg selv legger det fram så fikk jeg tips om denne toppmodellen, og sa det fantes andre også. Hun brukte denne selv og var svært fornøyd, spesielt med de armene. Tillegg så anbefalte de Exped Downmat 9 m/reinsdyrskinn. 
Jeg kunne sikkert fått flere tips om andre poser også, men jeg måtte løpe videre for hadde dårlig tid.

Det finnes nok mange andre rimeligere poser også, med og uten armer. I deres butikk har de kun 5 stk og velge mellom, så er ut ifra det jeg fikk dette tipset.
Selvom denne koster en god del mer, så må jeg jo sjekke alternativer og alt blir opp til meg tilslutt. 

Jeg betaler gladelig for komfor.  Men må uansett vurderes nøye, og jeg kjøper aldri der og da. Som oftest selger jeg en gjenstand ofte bedre til meg selv i ettertid kun fordi jeg vil forsvare at jeg har lyst på  den ;-)

Endret av Vaskehanske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vaskehanske skrev:

For å forsvare selgeren litt her :-) Hun var veldig flink og veldig hyggelig. Ingen salg pga. kulhetsfaktor, da tror jeg vi har mistforstått hverandre.
Det jeg sa til selgeren er at, jeg har lyst til å sove ute fra neste vinter, er en skikkelig frysepinne, hater fryse(sånn som alle andre, men jeg vil ikke fryse i det heletatt), jeg vil ha en pose jeg kan vokse i dersom jeg ønsker å gå videre med å dra på lengre "ekspedisjoner"(dog, altså jeg er ikke på himalaya nivå men jeg oversolgte meg selv litt når jeg bruker ordet ekspedisjon kanskje? Turene mine blir nok maks en helg i nordmarka el. lign. med det første), og at pris ikke var det viktigste men jeg ville ha noe jeg 100 % ble fornøyd med og pose jeg ikke trenger å bytte ut med et første. Så spurte egentlig hva, er det beste av det beste så starter vi der :) 

Som den gadgetmannen/kjøpetryne jeg er og sånn jeg selv legger det fram så fikk jeg tips om denne toppmodellen, og sa det fantes andre også. Hun brukte denne selv og var svært fornøyd, spesielt med de armene. Tillegg så anbefalte de Exped Downmat 9 m/reinsdyrskinn. 
Jeg kunne sikkert fått flere tips om andre poser også, men jeg måtte løpe videre for hadde dårlig tid.

Det finnes nok mange andre rimeligere poser også, med og uten armer. I deres butikk har de kun 5 stk og velge mellom, så er ut ifra det jeg fikk dette tipset.
Selvom denne koster en god del mer, så må jeg jo sjekke alternativer og alt blir opp til meg tilslutt. 

Jeg betaler gladelig for komfor.  Men må uansett vurderes nøye, og jeg kjøper aldri der og da. Som oftest selger jeg en gjenstand ofte bedre til meg selv i ettertid kun fordi jeg vil forsvare at jeg har lyst på  den ;-)

Aha jeg trodde du så på posen utifra hva som stod om den på deres nettside. Og der var informasjonen så som så. 

Høres ut som du har bestemt deg allerede 😊 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ikke kjøp Rago x-strem women i alle fall.. KJøpte den for 1 måned siden og testet den i helg, jeg sov ute i lavvo da det var -10 c ute , og det var kaldt, på tross at jeg hadde reinskinn og isomatte under meg.. godt kledd var jeg også, varm og  mett var jeg i tillegg.. Så den dun posen skuffet stort !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.