Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Rottefella Move?


Barnum

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen flere her som har felleski med Rottefella Move?
Jeg kjøpte det til Madhus Ultrasonic felleski og jeg er storfornøyd. 
Men det jeg stusser litt over er at det ikke er så stor forskjell når jeg flytter bindingen.
Første gangen var jeg ute i litt harde spor, og da hadde jag veldig god glid og "ikke helt spikerfeste" når bindingen var lengst foran.
(Lengst foran er best feste, dårligst glid.)
Nå i helgen var det litt trått føre, og jag hadde veldig bra feste også med bindingen lengst bak.
Hadde kanskje trott at plasseringen av bindingen skulle gi større forskjell.

Men totalt er jeg altså storfornøyd, har aldri hatt bedre ski :-)

Takker for synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke testet det selv men en kompis har det og han synes det fungerer fint. Dog er vel det mest at felleski fungerer fint. Har sett på systemet og det er jo ikke så mye binding flytter seg så du vil nok merke mer forskjell på føret enn på bindiingen, som du allerede har opplevd. Felleski fungerer ikke like bra på alle fører. Mulig en kan merke det litt bedre på ski som har spenn for veldig gode løpere. De har stivere ski enn vanlig folk. Se om jeg skaffer meg et par etterhvert men har på en måte nok par med ski pr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er et par turers prøving av skiene til en kompis (som er omtrent like tung som meg). Dette er stive ski som er beregnet for å sparke skikkelig fra med, og det var stor effekt på glien, mindre på festet. Da jeg satte dem i forrerste innstilling så merket jeg at fellen subbet, og det "slapp" da jeg skrudde bakover. Disse skiene funket dårlig å "labbe" med, men veldig bra om man går på litt, med skikkelig veksling av vekt fra fot til fot. De ligner sånn sett litt på klisterskiene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der. Skiene er stive, de er veldig bra i utforkjøringer (nesten like stabile som mine fjellski).
Og at de er bedre om en går "aktivt".
Skal prøve neste gang spesielt hvordan gliden påvirkes av innstillingen. Har mest tenkt på feste...
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet felleski. De var litt stivere enn normalen for vekt men det passer meg fint. Dagens føre var våt snø som ikke er så mye deformert enda. Ofte det føre jeg opplever gir dårligst glid på ski uansett klassisk, skøyting, voksmix eller klister. Hadde feste på alle posisjoner det var best på de to første. Spesielr på bakerste begynte det glippe noe i brattere bakker. Merket at gliden var dårligere i første posisjon, da kjenner man fellen subber i forkant. Mens den var best på posisjon 3 og 4 selv om forskjellene ikke var så store på dagens føre. I dag følte jeg at ski kunne enda vært litt stivere men samtidig kan jeg ikke labbe med de noe i posisjon 3 og 4. Så godt mulig de passer bra. Har hørt av flere at det er litt dårligere feste når det ikke er så vått. 

Sammenlignet med klisterski så glir de nok litt dårligere på slikt føre som idag. Mine klisterski hadde racerfart når de var nye men får mye subb av klister nå så omtrent som å stake på lim til tider. Mulig jeg veier et par kilo mer enn da de var nye uten at jeg tror det er så mye endring. Ski kan også miste litt spenn etter en del år.

Får glidteste de en dag mot andre ski uten smøring for å se hvor mye glid fellen stjeler kontra hvor tregt føret egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant rapport.

Jeg hadde en tur i steinharde løyper på fjellet i helgen. Det var på grensen til isete, så det var nok bare klister som hadde funket.
Det ble en del fiskebein til tross for "posisjon mest feste". Skulle hatt fjellskiene med stålkant i utforkjøringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet de litt til . Ute litt for tidlig en dag og løype var ikke frest samme dag så det var hardt og isete. Da var festet ganske så dårlig så det ble mye fiskebein. Kom opp i frest løype etterhvert. Da var det greit feste selv om det var kornete snø, i sola satt det godt. På slike isete løyper er det kun isklister med god grunning som gjelder. Godt mulig Move hadde gjort seg på klisterski også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.