Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkepose HELT uten bismak? Hvilke?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny deikkepose, min Camelbak Crux er utslitt og lekker. Dessuten gir den dårlig plastsmak på vannet.

Hvilke drikkepose er den som gir absolutt minst bismak på vannet?

 

—————————————————————————

(Og før dette blir en tråd som dreier seg om annet enn ny drikkpose: jeg har tørker den mellom hver gang, skyllet, vasker og renset etter alle kunstens regler, og bare brukt den til vann. Alle plastsmaksfjernertips som finnes på www har vert prøvd). ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd flere og ikke funnet noen. Jeg bruker derfor kopp og flaske. Over tid, og spesielt med litt kroppsvarme lekker det smak over i vannet. Det er mulig denne kommer fra slangen, munnstykket eller selve posen. Man merker jo også at vann får smak av stålflasker når det står i dem over tid. 

Eneste gangene jeg aldri opplever usmak er når jeg bruker koppen rett i elver/bekker.

Vannposen er kun med på turer hvor der å skaffe vann er vanskelig over tid. F.eks. Alpine toppturer eller vintertoppturer hvor man trenger ~2L væske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme med min camelbak. Har gjort meg til en vane (funker spesielt godt i kjølig temperatur) at jeg kun drikker vannet som ligger i slangen. Dette vannet er ofte kaldt og godt og har ingen bismak. Gjør dette med ofte og jevne mellomrom for å holde deg hydrert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rogavel skrev:

Jeg opplever det samme med min camelbak. Har gjort meg til en vane (funker spesielt godt i kjølig temperatur) at jeg kun drikker vannet som ligger i slangen. Dette vannet er ofte kaldt og godt og har ingen bismak. Gjør dette med ofte og jevne mellomrom for å holde deg hydrert:)

Fungerer særs dårlig med vann i slangen om det er minusgrader ute. Da fryser vannet. På vinteren må man blåse alt vann tilbake i posen etter at man har drukket. 

Personlig er det lite jeg liker ved Camelback. Smaker vondt og har dust tutt. Foretrekker helt klart Osprey sin fremfor Camelback. Men plast smaker det uansett. Har en billig navnløs pose til padlevesten min. Den liker jeg faktisk best da den er enklest å holde ren. Men smaker plast og saltvann. 

Du får ha noen dråper sitron i vannet. Kanskje det demper den verste smaken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gittiamo skrev:

Personlig er det lite jeg liker ved Camelback. Smaker vondt og har dust tutt. Foretrekker helt klart Osprey sin fremfor Camelback.

Snodig. Etter å ha prøvd en Osprey, synes jeg nemlig ikke lenger Camelbacken gir usmak på vannet. Når man vet hvor grønnjævlig det går an å bli, så blir den ørlille usmaken i forhold tilsvarende null niks. Hadde aldri trodd vann kunne smake så stygt som i en Ospreypose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Miamaria skrev:

Snodig. Etter å ha prøvd en Osprey, synes jeg nemlig ikke lenger Camelbacken gir usmak på vannet. Når man vet hvor grønnjævlig det går an å bli, så blir den ørlille usmaken i forhold tilsvarende null niks. Hadde aldri trodd vann kunne smake så stygt som i en Ospreypose.

Går vel på personlige preferanser? Aldri likt Camelback. Ikke i noen av deres drikkeflasker heller. Men jeg har aldri eid egen drikkepose fra de. Bare lånt. Og det er i og for seg ganske ekkelt 😂 kan ha noe med det å gjøre. 

Uansett tror jeg det smaker plast av alle poser etter en viss tid. 

Men jeg er en sånn nordmann som ikke liker Pepsi Max også 😂 det smaker i hvert fall plastikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker den infernalske plastsmaken i min Osprey, så må du ha feil med smaksløkene. 🤣 Nei mulig det har vært feil med min, men i hvert fall så har det vært en liten bismak å merke med Camelback, mens det i Osprey har smakt helt pyton og ikke vann i det hele tatt. Mulig jeg har vært uheldig, eller at det er verst i starten - det var så grønnjævlig at jeg har aldri brukt den mer så det vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så liker jeg best å ha rent vann i slike poser, uten tilsetninger. 
Posene er ikke spesielt enkle å rengjøre.
Når jeg sykler/padler bruker jeg drikkeposer fra Ergon/Salmon.
Posene har åpning i toppen, og dette gir en enklere lukking en Camelbak, og letter tilgang til hele hosen for rengjøring.
Disse posene ser ganske like ut, og ser ut til å komme fra samme produsent.

Dersom du er plaget med smak, så kan du forsøke å la posen ligge med vann, som du heller ut, er du heldig så avsetter den minder smak etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Miamaria skrev:

Hvis du liker den infernalske plastsmaken i min Osprey, så må du ha feil med smaksløkene. 🤣 Nei mulig det har vært feil med min, men i hvert fall så har det vært en liten bismak å merke med Camelback, mens det i Osprey har smakt helt pyton og ikke vann i det hele tatt. Mulig jeg har vært uheldig, eller at det er verst i starten - det var så grønnjævlig at jeg har aldri brukt den mer så det vet jeg ingenting om.

Tja kommer kanskje an på produksjonsår? De har jo utviklet seg en del i det siste. Samme kan jo være siden jeg kun har testa Camelback for flere år siden. 

Men jeg har ingen tro på at det per dags dato finnes plastsmakfrie poser. Og jeg tror også folk smaker litt forskjellig. Noen merker andre smaker mer enn andre. Men uansett vil det bli bismak av plastikkpose.

Synes selv det smaker plast av det meste av vanlige drikkeflasker også, mens mange ikke legger merke til det.  Ergo cola på glassflaske fremfor Pepsi Max på plast. 

Men støtter Nalgen. Det er en flaske uten smak. Bare passe på at det ikke er vann i slangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt camelbaken min siden 2013 og brukt den på nesten alt av turer. Når slangen frysen er det bare å sue for harde livet, så finner vannet veien og isen løsner litt. Klarte dette gjennom vinterøvelsen i millen og har alltid klart å fått i meg vann uten å blåse slangen tom. Er det STEIKE kaldt så er det vel noe værre.. skal ikke påstå for mye der. I noen få minus skal det gå helt fint sålenge man tar en liten slurk med jevne mellomrom. Blæra på ryggen er lunken og smelter mye av isen som oppstår i slangen -er MIN erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri vasket camelbaken med noe annet en vann fra springen og hengt til tørk mellom hver tur. Den holder seg like fin, smaker mindre plast i dag en den gjorde i starten og jeg har aldri blitt syk av å ikke bruke fancy rensemidler i blæra. Holder meg frisk som en fisk hele året forsåvidt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gittiamo skrev:

Fungerer særs dårlig med vann i slangen om det er minusgrader ute. Da fryser vannet. På vinteren må man blåse alt vann tilbake i posen etter at man har drukket.

Kjøpte isolert slange fra Osprey (link) i januar. Glidelåsen som lukker inn munnstykket inn i isolasjonen er såpass genialt utformet at den ikke tåler kombinasjonen vann og kuldegrader. Måtte finne frem kniven og skjære meg inn til munnstykket 3-400 høydemeter under Uhuru peak, da var glidelåsen frosset bom fast. Ikke veldig godt designvalg der altså :huh: 

5 timer siden, Gittiamo skrev:

Du får ha noen dråper sitron i vannet. Kanskje det demper den verste smaken? 

Sitron kan faktisk gi langvarig bedring :)  I bruksanvisningen for Ospreys Hydraulics blærer (pdf-link) står det med liten skrift:

Sitat

Some users may initially notice a plastic-like taste when using any of our products made with TPU. This taste typically subsides over time and can be eliminated by simply squeezing juice from a lemon into the product, filling it with water, then freezing it. After frozen, remove, thaw and rinse.

Gjorde det fryse-trikset selv, og det smaker som det virket. Burde vært standardbehandling som et av de siste prosesstrinnene i fabrikken ;)

Ellers smaker gjerne kaldt vann friskere enn lunkent vann - og det kan slik sett være en ulempe at en vannblære ofte ligger tett opptil en varm ryggtavle (med mindre det er skikkelig kaldt ute - da er det vel heller en fordel).

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 9.49, Prebb skrev:

Jeg har prøvd flere og ikke funnet noen. Jeg bruker derfor kopp og flaske. Over tid, og spesielt med litt kroppsvarme lekker det smak over i vannet. Det er mulig denne kommer fra slangen, munnstykket eller selve posen. Man merker jo også at vann får smak av stålflasker når det står i dem over tid. 

Eneste gangene jeg aldri opplever usmak er når jeg bruker koppen rett i elver/bekker.

Vannposen er kun med på turer hvor der å skaffe vann er vanskelig over tid. F.eks. Alpine toppturer eller vintertoppturer hvor man trenger ~2L væske. 

 

Det er akkurat på toppturer jeg bruker det også. Når vannet blir lunkent, eller har ligget en stund i posen, kommer plastsmaken. Sommerstid kan smaken bli ganske kraftig, vinterstid er bedre.

 

23 timer siden, sofasliter skrev:

Dersom du er plaget med smak, så kan du forsøke å la posen ligge med vann, som du heller ut, er du heldig så avsetter den minder smak etter hvert.

Etter 5 år, og utprøving av det aller meste, er ikke smaksavsettingen blitt mye bedre. Har prøvd å la den ligge i dagesvis med bakepulver og vann, rensetabletter for gebiss, etc..

23 timer siden, Terka skrev:

Hva med å bruke Nalgeneflaske med drikkeslange? Finnes en del forskjellige løsninger på det, her er en:

smarttube.jpg.43bcbee81bf207d224eb1a1fe21f4c44.jpg

http://edcreviews.blogspot.com/2007/06/smart-tube.html?m=1

Nalgene flasken min smaker NULL plast, så dette kunne funket, om den hadde vert vannett :-| 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, a_aa skrev:

Sitron kan faktisk gi langvarig bedring :)  I bruksanvisningen for Ospreys Hydraulics blærer (pdf-link) står det med liten skrift:

Gjorde det fryse-trikset selv, og det smaker som det virket. Burde vært standardbehandling som et av de siste prosesstrinnene i fabrikken ;)

Ellers smaker gjerne kaldt vann friskere enn lunkent vann - og det kan slik sett være en ulempe at en vannblære ofte ligger tett opptil en varm ryggtavle (med mindre det er skikkelig kaldt ute - da er det vel heller en fordel).

Sitrontrikset og frysing har jeg ikke prøvd. Verdt ett forsøk.

Hensikten er at posen skal ligge inntil ryggen for å ikke fryse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Nalgene flasken min smaker NULL plast, så dette kunne funket, om den hadde vert vannett  


 

Lekker flaska di eller mener du at nevnte løsning ikke holder tett? (Lekk flaske er vel enten produksjonsfeil eller skade pga bruk/slitasje på din flaske?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Lekker flaska di eller mener du at nevnte løsning ikke holder tett? (Lekk flaske er vel enten produksjonsfeil eller skade pga bruk/slitasje på din flaske?)

Den nevnte løsning er i følge produktbeskrivelsen ikke helt 100% vanntett ;) (Og bildene gjør ikke at jeg føler med trygg på å ha det i sekken).
 Nalgene flasken min er ett kvalitetsprodukt - fornøyd med den!

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.