Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko tilpasset overpronasjon


Peder K.

Anbefalte innlegg

Annonse

kjiver skrev:

Jeg spør sikkert veldig dumt men hva er overpronasjon?

Løplabbet har denne definisjonen(uten at jeg vet om du blir klokere av den :wink: ):

Normalpronasjon defineres som bevegelsen fra hælen utside og mot stortåballen. Hvis bevegelsen innover er for stor kalles det overpronasjon. Er den for liten kalles det underpronasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en definisjon fra en fysioterapeut:

Pronasjon betyr at foten beveger seg fra utsiden av hælen og diagonalt mot stortåballen gjennom løpssteget. Rundt 40 prosent av oss har overpronasjon, som betyr at foten vrir innover, mens rundt ti prosent underpronerer. Erfaring viser at over- og underpronasjon gir større risiko for belastningsskader og for disse personene er det viktig med gode sko som arbeider riktig sammen med fotens pronasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de finnes. Gå til en sportsbutikk og be om en sko med rett lest (ikke kurvet lest).

Såg ikke at du spurte etter fjellsko, da er jeg usikker (regner med at du spør etter fjellstøvel). Overpronasjon/supinasjon er noe man ønsker å justere/støtte opp for ved løping for å unngå skader. Det er ikke like stor belastning på knær og hofter når man går, så.... Husker vi lærte at normal jogging gir 3 ganger større belastning på knærne enn normal gange :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør sikkert veldig dumt men hva er overpronasjon?

Alle tøffe gutter har overpronasjon. Det burde du skaffe deg.

Husker vi lærte at normal jogging gir 3 ganger større belastning på knærne enn normal gange :)

Det kan muligens stemme, men så går jeg mye mer enn 3x distansen jeg jogger. På lengre turer med ryggsekk og et litt kranglete kne håper jeg en fjellstøvel som korrigerer overpronasjonen vil hjelpe. Jeg kjøpte meg joggesko for overpronasjon for flere år siden og det hjalp som bare det i fbm joggingen.

Men er det noen som vet om slike fjellstøvler?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder K. skrev:

Men er det noen som vet om slike fjellstøvler?

Jeg gjør ikke det, men spør meg selv om dette er rett kur mot plagene som gjerne forbindes med overpronasjon. Er svaret ja, vil jeg tro at løsningen må være en eller annen form for innleggssåler.

Grunnen til at det kan være gunstig med spesielle joggesko i forbindelse med overpronasjon, er jo at man gjerne beveger seg på et "ensformig" underlag - og verst her er fast dekke som f.eks. asfalt. Men i fjellsko vil man vanligvis ikke bevege seg over lengre distanser med denne type underlag. Vanligvis vil underlaget variere langt mer enn det utslaget av overpronasjon utgjør.

For min del - ja, jeg overpronerer jeg også - velger jeg å ta med joggesko dersom jeg vet jeg kommer til å gå langt på grusvei eller asfalt. Hadde noen ekstremt lange turer i fjor hvor asfalt utgjorde en vesentlig del av distansen og vekslet bevisst mellom joggesko og fjellsko/støvler etter terrenget. Den lengste turen var på 52 km på en dag og den eneste plagen jeg fikk, var en blodblemme under den ene hælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er totalt plattfot dvs jeg sliter med overpronasjon, fikk endel beinhinnebetennelse pga dette.

fikk ett tips om en såle som heter SOLE Ultra

http://www.whynot.no/sole/index.htm

Disse hjelper virkelig mot beinhinnebetennelsen som er vekk nå og er veldig behagelige å ha i skoa..

sålen former seg etter hvordan foten din er og gir støtte og demping..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.