Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg akto redusere vekt og volum


Tufsingen

Anbefalte innlegg

Har lest et par av trådene her fra 2013 bla. Noen som har peil på hvordan jeg kan gjøre dette? Bytte ut alle stenger -4stk i hjørner pluss hoved stanga , og barduner . Hvor kan dette evn anskaffes i carbon billigste? Om noen kjenner noen som kjenner noen eller noen vet noe om dette.. vil gjerne vite. Kjøpte akto telt for 3000 kr på finn uten garanti teltet er helt og fint men vekt og pakkvolum vil jeg prøve å kutte ned da jeg har en exos 58 sekk merker at aktoen blir litt stor hengende uttapå! Tips og råd!  Et tips er å ha stenger inni sekken så ha duker komprimert i ny vanntett bag 🙂

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fibraplex har carbon stenger og hjørnepinner.

https://fibraplex.com/index.php/store/#!/Akto/p/52825248/category=13883042

Ved å halvere diameter på bardunene halveres bardunvekten, du finner bardunstrammere her om du tenker å bytte de.

https://www.cleats.co.uk/browse-by-activity/camping-tents.html

Lettere plugger hjelper også på, det finnes stort sett "over  alt". Eksempel.

http://www.zpacks.com/accessories/stakes.shtml

Duk er duk, så selve teltet er det vanskelig å gjøre noe med, men ved å ikke ha stengene og pluggene i samme forpakning kan duken pakkes mer kompakt.

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Omnilite said:

Fibraplex har carbon stenger og hjørnepinner.

https://fibraplex.com/index.php/store/#!/Akto/p/52825248/category=13883042

Ved å halvere diameter på bardunene halveres bardunvekten, du finner bardunstrammere her om du tenker å bytte de.

https://www.cleats.co.uk/browse-by-activity/camping-tents.html

Lettere plugger hjelper også på, det finnes stort sett "over  alt". Eksempel.

http://www.zpacks.com/accessories/stakes.shtml

Duk er duk, så selve teltet er det vanskelig å gjøre noe med, men ved å ikke ha stengene og pluggene i samme forpakning kan duken pakkes mer kompakt.

 

 

Hei. Har du noen erfaring med å bruke disse stengene? Vil det holde like bra? Tror jeg såvidt leste igår at carbon ikke er like bra, men funker det ipraksis^^og hvor mye vekt er det egentlig å spare 😃 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard Akto stang veier 165g (vekt reservestang). Carbon veier 85g, altså 80g å spare på stanga.

Har ikke prøvd carbon stenger, men vurdert det tidligere. Det er nok enkelte forhold som carbon ikke takler like bra som alu.

En kjøkkenvekt er kjekt å ha til turplanlegging, da kan du lage liste over alt du har og hva det veier. Da er det lett å finne ut totalvekt på alt, og å luke ut ting som veier litt for mye.

Hvis du veier alle bestanddelene som kan slankes Akto på en digital kjøkkenvekt kan du se hvor mye vekt du kan spare ved å finne nye deler. Kostnadene kan bli litt, så det er fult mulig at du kan spare samme vekt på noe annet på en rimeligere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Omnilite said:

Standard Akto stang veier 165g (vekt reservestang). Carbon veier 85g, altså 80g å spare på stanga.

Har ikke prøvd carbon stenger, men vurdert det tidligere. Det er nok enkelte forhold som carbon ikke takler like bra som alu.

En kjøkkenvekt er kjekt å ha til turplanlegging, da kan du lage liste over alt du har og hva det veier. Da er det lett å finne ut totalvekt på alt, og å luke ut ting som veier litt for mye.

Hvis du veier alle bestanddelene som kan slankes Akto på en digital kjøkkenvekt kan du se hvor mye vekt du kan spare ved å finne nye deler. Kostnadene kan bli litt, så det er fult mulig at du kan spare samme vekt på noe annet på en rimeligere måte.

Ja tror jeg er enig her.. 80 gram spart på ca 1000kr inkl toll og frakt er vel ikke helt rettferdig for hverken klima, lommeboka eller sekken :P Jeg hadde håpa å bli kvitt mere 3-400 gram for en 1000 lapp. Men det blir vel bare å fantasere da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Ser hilleberg oppgir de 10 medfølgende pluggene til 11g stk. Er vel ikke mange gram å spare der heller, kanskje 50g 😂

Mulig du skulle gått for ringstind fra helsport da det veier bare rundt kiloen hvis du virkelig må spare på vekt ;) 

Hmm hmm. Synes det teltet ser veldig trangt ut. Er liksom ikke mye annet å gjøre der enn å sove? Jeg vil sitte ,og brette meg ut. Har tilbrakt nok netter i ei hengekøye. Det blir vel omtrent samme opplegget ser jeg for meg 😁 hmm 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tufsingen said:

Hmm hmm. Synes det teltet ser veldig trangt ut. Er liksom ikke mye annet å gjøre der enn å sove? Jeg vil sitte ,og brette meg ut. Har tilbrakt nok netter i ei hengekøye. Det blir vel omtrent samme opplegget ser jeg for meg 😁 hmm 

Gratulerer, du har oppdaget at som så mange andre steder her i livet så er det vanskelig å få både i pose og sekk 😊

Skal du ha noe superlett må du ofre noe på alteret, ellers må du bokstavelig talt bære børen på skuldrene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go

10 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Gratulerer, du har oppdaget at som så mange andre steder her i livet så er det vanskelig å få både i pose og sekk 😊

Skal du ha noe superlett må du ofre noe på alteret, ellers må du bokstavelig talt bære børen på skuldrene.

Godt sagt! Man må bare se positivt på tung vekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, RoyN said:

Hvis du ikke har fått tips om det før så ta en titt på Willem Vandoorne sin NPL tur langs vannskillet i skandinavia som ble gjennomført med lett opp-pakning: 

https://willemvandoorne.wordpress.com/trip-report/

Skal sjekke ut det ja! Mister jo nesten litt motet for gåturen da.., men kan jo ikke gi seg.. Jeg satt faktisk å vurderte i går å bushwacke meg gjennom lindesnes- knaben i joggesko.. ( Da er det jo knall at han her har gjort det før meg da og kan fortelle meg at nei, det burde jeg ikke :P).. Han går jo god for joggesko etter hva jeg skjønner.. Men er nok veldig fornuftig av meg å lese gjennom bloggen her.. Kan hende turen her blir litt mere barsk enn hva jeg klarer å se for meg hjemme her jeg sitter.. Men heldigvis så har ikke jeg tidspress på meg da.. Jeg tenker virkelig at helse, ta det rolig og hvile føtter mye i 2.5mnd er mere realistisk mål enn NPL i seg selv i år.. NPL blir mere bare for å ha en viss mål og mening bak turen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.