Gå til innhold
  • Bli medlem

Eldre primus (15 år) og gassbokser - bare å kaste?


Villemo

Anbefalte innlegg

Vi har fått et gammelt tursett, og der er det nesten ubrukte kokekar og kjele, men selve gassbrenneren og gassboksene er ca 15 år - og har stått lagret i en kald utebod like lenge. Er det tryggest å kjøpe nytt?

Kokekar og kjele skal vi selvsagt ev beholde ;) 

Endret av Villemo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntil nylig benyttet to gamle primuser beregnet for punkteringsbokser. Disse primusene er minst 40 år gamle, men det merkes ikke på funksjonaliteten. Etter hvert er det imidlertid blitt vanskelig å få tak i slike punkteringsbokser, så nå er de sjelden i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Villemo skrev:

Vi har fått et gammelt tursett, og der er det nesten ubrukte kokekar og kjele, men selve gassbrenneren og gassboksene er ca 15 år - og har stått lagret i en kald utebod like lenge. Er det tryggest å kjøpe nytt?

Kokekar og kjele skal vi selvsagt ev beholde ;) 

Sannsynligvis helt uproblematisk, men sjekk gummipakning som tetter mot gassboks. Er den hel og fin uten tegn til å være "tørr" er det bare å kjøre på etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villemo skrev:

Vi har fått et gammelt tursett, og der er det nesten ubrukte kokekar og kjele, men selve gassbrenneren og gassboksene er ca 15 år - og har stått lagret i en kald utebod like lenge. Er det tryggest å kjøpe nytt?

Kokekar og kjele skal vi selvsagt ev beholde ;) 

Min Primus er 20 år i disse dager og fungerer like fint, sjekk gummipakninger og generell tilstand. Nye gummipakninger får du tak i på sportsforretninger, de ligger i såkalte reparasjonskit, du kan også finne mye på hjemmesiden til Primus. (Forutsatt at det er en Primus da, og ikke ett annet merke, da må du se på produsentens hjemmesider.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 9.09, Villemo skrev:

Vi har fått et gammelt tursett, og der er det nesten ubrukte kokekar og kjele, men selve gassbrenneren og gassboksene er ca 15 år - og har stått lagret i en kald utebod like lenge. Er det tryggest å kjøpe nytt?

Kokekar og kjele skal vi selvsagt ev beholde ;) 

Det kan tilogmed hende at nytt er dårligere.  De gamle gassboksene med ventil kan bli litt dårlige i ventilen når de nermer seg 20 år, og tetter kanskje ikke helt når du skrur de av igjen.  Punkteringsbokser blir ikke for gamle så lenge toppen der de skal punkteres, o g området på rundt en cm rundt er fritt for ugjevnheter.
 

Hva kan gå galt? pakninger kan bli sprø og sprekke, men med slik oppbevaring som beskrevet tviler jeg på at det skjer.  Start med en visuell kontroll, hvis OK: Monter brenneren med gassboks, putt den i en bærepose som du lukker med en strikk, åpne og lukt etter gass etter et kvarter. Ingen gasslukt? Antageligvis OK.  Prøvefyr utendørs.  Test gjerne mens primussen brenner om det lekker gass rundt reguleringsspindelen.  Bare bruk en flamme, får du stikkflammer så blås dem ut.  Da er det en o-ring som må byttes.  

God tur :-)

dsk

PS
Alle mine gassbrennere for turbruk er minst 20 år gamle.

DS

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.