Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken ski??


Fjellbiff

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. 

Har havnet i den situasjonen at jeg trenger et par nye fjellski. Til bla Amundsen extreme neste år. Så blir mye pulk trekking over flere dager, I tillegg blir det turer med mye oppover og nedover:-) Har frem til nå kjørt 75mm binding system. Dette på grunn av at jeg ikke er så sabla god på planker. Kommer nå til å gå over bc system og vurderer da noen ordentlig brede ski for "bedre kontroll" i kommende nedfarter. Så det jeg funderer på nå er å gå for Åsnes sine falketind 62??men blir det for mye kjøre ski å velge som "traske" ski med og uten pulk? Noen som har noe erfaringer med disse eller tilsvarende ski med bc system og denne type bruk? Tilbakemeldinger og tanker rundt dette tas imot med stor takk 😊

J

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amundsen Extreme, er der Expedition Amundsen du mener?

Er det fjellski til lange pulkturer? Hva slags terreng tenker du å vandre i? (Område?).

De to skiene du har nevnt er totalt forskjellige. Amundsen er en rask fjellski med mye spenn laget for å gå med. Falketind er for meg en toppturski/telemarkski laget for lett adkomst og bratte nedkjøringer.

Amundsen funker med BC og 75mm, mens på falketind ser jeg ikke vitsen med noe annet enn 75mm (med avtagbar kabel). 

Jeg er ikke utstyrsekspert, men siden ingen andre har svart enda, så er dette det jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill.  Trenger litt sparring :-)

Ja det er expedition Amundsen jeg mener. Men i tillegg til dette blir det en god del dagsturer på Vestlandet med mye stigning og utforkjøringer. Er enig at falketind bikker mere over i type topptur skitet men tenker at det kan gi fordeler opp og ned kjøring?? Men lurer vel da mest på hvordan Falketind vil fungere ved lange etapper med pulk og BC bindinger?

Åsnes sin Ingstad er vel kanskje et mer fornuftig valg men….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt dårlig med på utstyrsfronten de senere årene, men i de tider jeg gjorde så var det slik at jo bredere ski, desto stødigere sko/bindingskombinasjon trengte man. Jeg har derfor lite tro på at å øke skibredden for å øke kontrollen med spinklere sko/binding er noen god løsning. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på Åsnes Nansen. De er litt bredere enn Amundsen med litt mer innsving men ikke så brede som Falketind. Har dog ingen erfaring med de selv. Har Breidablikk selv som er brede. Fine og kjøre ned med så lenge det ikke er hardt siden de ikke har stålkanter. Men med feller på så er det dårlig glid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill. Tusen takk.

 Så da kan jeg, som fryktet konkludere med at falketind 62 med BC bindinger til mitt bruk da er ingen god ide.

Takk for Nansen tipset. Det er veldig interessant og aktuelt. Men dukker da opp et nytt (og mulig velkjent) dilemma for meg:-) Nansen eller Ingstad? Vet disse to er satt opp mot hverandre gjentatte ganger før men noen tanker rundt forskjellen på disse til mitt bruk som nevnt over?

 

Takk igjen for hjelp. Settes STOR pris på;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brede ski med innsving og lang pulktur i flatt terreng er muligens ikke ønskekombinasjonen. 

Har i likhet med Borgern et par Breidablikk (bredere enn Ingstad) som har vært i bruk over flere år, mye med pulk og hund foran, uten hund ville jeg trolig gått for Amundsen til den bruken, hadde Nansen (eller de står i garasjen) i en hundefriperiode og det blir litt mye kompromiss for min del, litt vel mye kjøreski til pulk, litt for smale til å kjøre på litt (det siste fant jeg ikke ut før jeg endte opp med Breidablikk og senere Kongsvold.)

Hadde et par Åsnes Skarven (stålkantfriversjon av Sondre - som omtrent tilsvarer Amundsen) i flere år og til lengre gåetapper var de fine, i likhet med enhver treski med litt bredde... må egentlig innrømme at til flere dagers pulktur i kaldt vær ville jeg nok valgt et par gode gamle treski. Gjorde det på Svalbard for noen år siden, og hadde bedre feste enn turfølget med halvparten av smøringen, og bedre gli en med feller.  

Kjøpte i fjor et par Åsnes Kongsvold -  da kanten på Breidablikk begynte å se litt herpet ut. Disse er bredere, med hund går det utmerket å få fart og jeg går greit fra fruen på hennes Nansen (så lenge hunden trekker). Uten hundekraft foran tror jeg det ville være tungt, men nedkjøringsegenskapene er enda bedre enn Breidablikk. Jeg har sett noen som setter BC på Kongsvold, og jeg tenker at det må skyldes manglende ønske om å kunne kjøre på litt nedover. Men selv har jeg et hemmelig ønske om en smalere ski med BC til de lange pulkturene...   

Jeg tror du er nødt til å gå for et kompromiss der du vekter for og i mot på hva du skal gjøre mest. Er det pulktrekking i flatt terreng Amundsen eller Nansen med BC, er det mye opp og ned Nansen eller Ingstad - evt Breidablikk, med 75 mm Voile 3-pin cable eller en gammel Riva. Prioriterer du begge deler, så tror jeg du ender på Nansen, muligens med 75 mm. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger tanken på treski:-)

men..

75mm er nok ikke noe alternativ. Hadde noen nye alfa 75mm støvler og slet med å få de til å passe i bindingene. prøvde først i voile 3-pin, der var de alt for trange og slet med å få støvel ordentlig inn, byttet over til Rottefella sine og de bokstavelig talt spiste opp støvlene slik at de ble fulle av store hull. Alfa var bra på service! De mener at det kan være grunnet den store størrelsen(45). De sendte meg nye støvler, men denne gangen da BC varianten da dette gjorde at jeg ikke lenger ville gå for 75mm. grunnen til at jeg tidligere brukte 75mm var jo nettopp for litt bedre kjørekontroll. Derfor er jeg på utkikk etter en ski som kan "veie opp" for kjøreegenskaper i BC vs 75mm. (Om dette henger på greip)

Foreløpig da virker jo Nansen som valget... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært støvlene det var noe feil med, ikke 75mm bindingssystemet. Jeg går mye på 75mm Voile med Crispi Svartisen og Scarpa T4.

BC er en gåorientert binding, der blir ikke så bra med en kjøreorientert ski og en binding som ikke henger med. Støvlene er superviktig for i det hele tatt ha noen form for kontroll med BC. Er støvlen for myk kan du like gjerne skrudd flip-flops på skia. Crispi Stetind er en bra BC støvel om den passer foten din.

Helårsdekk til bil fungerer ikke, samme gjelder en fjellski til alt. Det blir mange kompromisser.

Skal du gå å trekke: Amundsen, for øyeblikket er det bra pris på de på fjellsport med binding og fell (du må også ha mohair). Det fine er at det ser ut som 25% rabattkoden biter på den allerede gode prisen, da er det et knallkjøp.

Til kjøring holder du på tanken om Falketind, setter på en 3pin Traverse og finner en god støvel som matcher.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke har satt meg inn i ski-språket. Vet hverken hva BC eller noe betyr:roll: Det kommer en tid for å lære det også!

kan godt være jeg har misforstått, men kan ikke disse skiene med de bindingene brukes med dine vanlige fjellsko? (Trodde det var litt av gleden med disse, at man kan bruke våre favorittstøvler i de?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Rogavel skrev:

Hva med treski fra Rønning?

Jeg kan lite om ski, men dette er noe jeg vurderer... kanskje noen her inne har noen innvendinger?167073B3-57E5-449E-AFB2-2BA61864F8FF.thumb.png.c3d68298883c75d39b7d353d831d6e96.png89A3063A-3299-4413-8681-D5308575071D.thumb.jpeg.86cbee0011fb0443b44a2e169a9e76e4.jpeg

 Jeg har brukt treski en del. Kjøpt på Fretex eller Rødekors. De lyse på bildet gikk jeg med i flere år, deriblant lengre tur på Svalbard, helt til de knakk i en bekk i Sulitjelma. Erstatningsparet foran teltet ble jeg aldri helt fornøyd med. De lyse pusset jeg helt ned, lakkerte opp og byttet binding, godt spenn og god gli. Men; det krever stabilt og kaldt vær, fuktig nysnø, kramsnø og annet er generelt ikke morsomt. Krever en del vedlikehold før og etter sesong med tjære og voksing, men som gå ski på rett føre er det lite som slår gode treski. 

Ski2.PNG

Ski.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fjellbiff skrev:

Digger tanken på treski:-)

men..

75mm er nok ikke noe alternativ. Hadde noen nye alfa 75mm støvler og slet med å få de til å passe i bindingene. prøvde først i voile 3-pin, der var de alt for trange og slet med å få støvel ordentlig inn, byttet over til Rottefella sine og de bokstavelig talt spiste opp støvlene slik at de ble fulle av store hull. Alfa var bra på service! De mener at det kan være grunnet den store størrelsen(45). De sendte meg nye støvler, men denne gangen da BC varianten da dette gjorde at jeg ikke lenger ville gå for 75mm. grunnen til at jeg tidligere brukte 75mm var jo nettopp for litt bedre kjørekontroll. Derfor er jeg på utkikk etter en ski som kan "veie opp" for kjøreegenskaper i BC vs 75mm. (Om dette henger på greip)

Foreløpig da virker jo Nansen som valget... 

 

45 er jo ikke stor størrelse... Alfa kan da virkelig ikke mene at det er grunnen - da ville jo alle voksne menn måtte gå med BC.... Hvor kom de hullene? 

Jeg har størrelse 48, fronten skal være lik uansett, har dog opplevd en dårlig tilpasset St.Andrews såle, men den ble byttet og erstatningen løste problemet.. (Det er godt du sier det er Alfa, for det finnes også en skotype som blant annet Lundhags har som er helt lik 75 mm fronten, men tilpasset 87 - 90 mm Kandahar og liknende, tror ikke Alfa har den, er vel mer en gammel svensk standard.).  Nærmeste jeg har kommet et problem er at kablen på gamle Rottefella med kandahar ble liggende under skoa, og det samme skjer med voile fjæra av og til, ellers ligger den jo parallelt med sålen.

Nansen er nok sikkert greit, tross alt må bindingen være tilpasset skia. Men det kan hende noen har gode erfaringer med brede ski og BC. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig det med størrelse ja. Det var nå det som ble hevdet og jeg stusset også på dette. Bruker jo normalt str 43-44 og dette er jo ikke akkurat stort, heller normalen. Men ble gla for at jeg fikk byttet de da jeg var redd jeg måtte ut med 3k til for nye støvler. Der jeg kjøpte de var det null hjelp å få så kontaktet da alfa direkte. hullene kom på begge sider foran, på begge støvler. samt en oppå "leppa" på en av de inntil skotuppen. Kjenner nå kanskje jeg angrer på valget av å gå over til BC. Ser det er mange som bruker Nansen, Ingstad o.l meg BC bindinger. Noen erfaringer her ute med brede ski og BC??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Crispi Svartisen i 45, tåjernet gnager litt på gummien på høyre støvel nederst mot sålen. Fikset det ved å file litt på tåjernet (Voile 3pin)

Alfa Skarvet GTX i BC? Eller den nye modellen Alfa Skarvet Advance BC? Den første er heldigvis gått ut, er alt for myk såle på den, vrir seg som en kokt makaroni. Gir dårlig skikontroll og greier ikke kante ski (Amundsen) ved traversering på hardt underlag. Byttet til Crispi Stetind etter en halv sesong, var som natt og dag.

Hold i tuppen på skoen og ta tak i hælen, da skal ikke sålen kunne vris nevneverdig.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett benyttet BC bindinger de senere år. De fungerer bra, også med 'bredere' ski. Har brukt Fischer E109 i smørefri versjon i flere år. Etter at Fischer sluttet å produsere E109 i smørefri har jeg benyttet Fischer Excursion 88 som er litt bredere enn E109 (levetiden på mine ski er relativ kort). Bruker E99 / E89 i smøreversjon. Effekten av crownmønsteret er selvsagt veldig avhengig av føret så i praksis blir det bruk av langfell når det er behov for det. Min erfaring med Åsnes er begrenset til Ingstad - de har etter min mening for lite spenn. Smøringen forsvinner raskt og kortfell (selv i klippet versjon) gir for dårlig glid (i forhold til crownmønsteret). Når det gjelder BC sko så er Crispi Stetind definitivt stivere enn Alfa Skarvet. Alfa har oppdatert Skarvet til en ny versjon i 2019, som skal være stivere, men de har jeg ikke prøvd. Dog - min erfaring er at 75mm (med 'nyerere' bindinger) er mer kjørevennlig en BC uansett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 10.51, Fjellbiff skrev:

Mange bra innspill. Tusen takk.

 Så da kan jeg, som fryktet konkludere med at falketind 62 med BC bindinger til mitt bruk da er ingen god ide.

Takk for Nansen tipset. Det er veldig interessant og aktuelt. Men dukker da opp et nytt (og mulig velkjent) dilemma for meg:-) Nansen eller Ingstad? Vet disse to er satt opp mot hverandre gjentatte ganger før men noen tanker rundt forskjellen på disse til mitt bruk som nevnt over?

 

Takk igjen for hjelp. Settes STOR pris på;-)

 

 

Av alle ski eg har prøvd er Nansen og Finnmark truleg dei beste allround-skia eg har hatt. 

Finnmark er Gamme utan stålkant. 

Eg har Nansen, Amundsen, Finnmark og eldre Fischer e99 og e89.

Har tidlegare og gått på lånte e109 og Ingstad. 

Gjer alt frå bratte vårskiturer på Vestlandet til lengre turar med pulk, og skulle eg valgt ei ski til alt ville det blitt ei av dei to som eg nevnte innleiingsvis (eller Gamme om ein er utan hund). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Expedition Amundsen som er målet ville jeg gått for Gamme som allround ski, er ganske lik Amundsen bare bedre å kjøre nedover med, også ville jeg hatt ett par med Mountain Race i tillegg, dette fordi du uansett må ha med deg ei ski i reserve, så da sparer du mye tid på å ha ett par med langfell og ett par med kortfell, mindre sjangse for trøbbel med å få fellene til å sitte ordentlig også da. Brukte denne komboen under årets løp og er meget fornøyd selv ihvertfall, må inrømme at jeg brukte Mountain Race med kortfell storparten av løpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode innspill:-)

 

Så EXA var extra tung i år:-) Grattis med plass og gjennomføring:-)

Har jo også vurdert Gamme skien men grunnet overgang til BC slo jeg egentlig den fra meg da jeg ville ha en breiere ski. Har et par Mountain Race stående (uten bindinger foreløpig) som jeg kuppet på xxl i fjor, så de er dekket. Må jo som du sier ha et par extra med uansett.

Vil jo bruke skiene utenom EXA også og da vil det bli mye med type dagstur sekk og peise rund utenom løypenett på fjellet.

 

Henger da fortsatt Nansen på topp og deretter Gamme:-)

 

Valgets kval.

 

 

 

Endret av Fjellbiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Var tungt i år ja, men er slik det skal være👍 

Nansen har jeg ikke testet selv men vil nok tru den er hakket bedre på løst underlag enn Gamme siden den er bredere, så det er nok kansje ett bedre valg for deg, spesielt om du skal gå mye med sekk😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at det er automatikk i at en bredere ski er bedre å svinge med. Det handler om å få satt sammen en kombinasjon hvor binding, støvler og ski harmonerer, og er i riktig lengde og stivhet for deg. Utstyret skal også være godt å gå med. Jeg synes det høres litt defensivt ut å si at du ikke er "så sabla god på planker".  Er du så sprek at du skal gå Expedition Amundsen, så er du sikkert sporty nok til å få opp nivået på nedkjøringen. Så vidt jeg vet så deles det ikke ut stilpoeng.. :) 

Jeg ville ikke valgt en "flat ski" uten smørespenn til den bruken. Det vil koste krefter bortover. En ski med smørelomme vil man også kunne gå uten feller, eller med feller som ikke subber så mye som på en flat ski. Siden du allerede har Åsnes så ville jeg gått for det som nr 2 også, så kan feller byttes mellom parene. (Hvis ikke kunne Fischer E99 vært et alternativ) Gamme er vel Åsnes' mest hensiktsmessige variant om du synes Amundsen er for vanskelig å svinge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.