Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har brukererfaringer med Halite Overbag?


Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Hammer skrev:

Hakke peiling. Men det jeg bet meg merke i (bortsett fra gammel dansk flasken på bordet) er at glidelåsene ikke går helt ned. Det tror jeg vil bli irriterende etterhvert. 

Jeg har den. Kan bekrefte at glidelåsen er irriterende, men er det så kaldt at du først vil bruke den, så regner jeg med at en også vil dra glidelåsen helt igjen uansett, så da er det ikke noe prob. Det har ennå ikke vært kaldt nok på mine turer i vinter til at jeg har kunnet teste posen skikkelig. Min hensikt med den var å bruke den utenpå min WM Puma og flytte 0-punktet lenger ut til sjiktet melom posene for å unngå ising i dunen. Jeg har expander på min WM pose, og da er denne Overbagen for trang, men den passer helt fint når jeg ikke bruker expanderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på å lage en slik overbag av en tynn gammel sommersyntetpose jeg har. Men da klipper jeg ut undersiden av posen, og bare syr inn tynt silkelignede stoff, slik at det kun er på oversiden det er noe syntetisolasjon igjen.

Som en overbag trenger man kun ekstra isolasjon på toppen, isolasjonen i bunn vil være bortkastet plass og vekt. Så hvordor  ikke bare ett tynt lag med pustende stoff under, og beholde syntetisolasjonen øverst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

 

Som en overbag trenger man kun ekstra isolasjon på toppen, isolasjonen i bunn vil være bortkastet plass og vekt. Så hvordor  ikke bare ett tynt lag med pustende stoff under, og beholde syntetisolasjonen øverst?

Enig. Halite Overbag har isolasjon også på undersiden. Dette kunne ned fordel vært droppet, da det ikke er bruk for isolasjon på undersiden. Overbagen er romslig nok for normalt bygde folk i vinterposer, men jeg vurderer å sprette den opp og få satt inn en kile i forlengelsen av glidelåsen nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Har tenkt på å lage en slik overbag av en tynn gammel sommersyntetpose jeg har. Men da klipper jeg ut undersiden av posen, og bare syr inn tynt silkelignede stoff, slik at det kun er på oversiden det er noe syntetisolasjon igjen.

Som en overbag trenger man kun ekstra isolasjon på toppen, isolasjonen i bunn vil være bortkastet plass og vekt. Så hvordor  ikke bare ett tynt lag med pustende stoff under, og beholde syntetisolasjonen øverst?

 

1 time siden, Helge G skrev:

Enig. Halite Overbag har isolasjon også på undersiden. Dette kunne ned fordel vært droppet, da det ikke er bruk for isolasjon på undersiden. Overbagen er romslig nok for normalt bygde folk i vinterposer, men jeg vurderer å sprette den opp og få satt inn en kile i forlengelsen av glidelåsen nedover.

Så fremt man ligger på ryggen hele natten. For min del hender seg at jeg legger meg å siden også. Da har jeg isolasjon under meg, men ikke på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, det er to grunnar til at eg likar to-posesystem. Det eine er kondenseringspunkt og lett tørk av yste lag.

Det andre er når dunposen min nermar seg marginane for kva tid eg held varmen. Då er det først og fremst kuldepunkt under eg merkar mest. Då er det fint med eit lag "jamn" syntet" under, utgjer stor forskjell for meg i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sig Man skrev:

Jeg tror nok jeg vil satse på isolasjon hele veien rundt, mye fordi jeg sover urolig, men også fordi jeg vil ha noe som beskytter dunposen min.

@Helge G Hva slags størrelse har du på puma GWSen?

Pumaen er i str. Long, og det er ikke noe problem for meg med Overbagen. Har forøvrig MF utgaven av Pumaen, hvilket jeg tror er en fordel mtp. pustevnen når jeg har Overbagen utenpå der igjen... Jeg ville ikke vært bekymret for størrelsen dersom du ikke bruker expander på soveposen. WM Puma er såvidt meg bekjent en av de mest vide soveposene du kan få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er total kålorm om natta eller ligger dere alle så køl rolig at "bunnen" av overbagen alltid vil være nedover? For min del blir det alltid snurring og hver morgen er en kamp for å finne opp og ned på posen slik at jeg kan pønske ut hvor åpningen er.  
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Noen som har mer erfaringer å dele rundt Halite Overbag?

Hva er fordelene med denne mot å bruke f.eks. MH Lamina Z Spark som ytre pose i to-pose system? (Spark veier 100g mer, pakker omtent like lite, og koster 1/3 del per nå)

 https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. erfaringer og erfaringer.. fikk testet den i påsken, da brukte jeg tøysesoveposen min (en som er litt kald når det er 18 grader) inni og jeg sov godt i ett par plussgrader. For meg som spiste grøten min når jeg var liten så synes jeg størrelsen er grei, men litt spent på hvordan den blir med en litt varmere pose inni.

så langt happy, men d er bare en natt den har vært i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 19.50, Terka skrev:

Noen som har mer erfaringer å dele rundt Halite Overbag?

Hva er fordelene med denne mot å bruke f.eks. MH Lamina Z Spark som ytre pose i to-pose system? (Spark veier 100g mer, pakker omtent like lite, og koster 1/3 del per nå)

 https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-spark-sleeping-bag-long-flame.html

 

@Terka har du erfaring med MH posen du viser til her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pettit skrev:

@Terka har du erfaring med MH posen du viser til her? 

Nei, men har erfaring med Lamina Z Blaze, god vinterpose men skulle gjerne hatt  pløse også på ryggsiden i denne (det er kun i front og ikke på ryggsiden av denne.)

Bilde for illustrere, Blaze øverst:

20190818_093144.thumb.jpg.111f4c914ccaa617502f985a9a5a1c2e.jpg

På Spark trenger man ikke å slik pløse, ihvertfall ikke til bruk som "overbag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenker 240 cm innvendig lengde er for langt for meg bruker soveposer som er laget til 180-185 cm personlengde. Og 245-250 ytterlende er jo lenger enn bunnduken på de fleste innertelt.

De skulle laget en kortere en også som passer til 220 cm innertelt. 🤔

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... finner null kontaktinfo/adresse på nettsiden deres. Kun ett mobilnummer tilknyttet Halite AS på Google søk.  ..synes på genrell basis at det er useriøst at butikker og bedrifter ikke har kontaktinfo lett tilgjengelig på nettsidene sine.

Edit: Fant dem på FB og sendte en melding til dem der.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.