Jump to content
IGNORED

Turtips til 4-7 dagers tur på ski?

Aneande
 Share

Recommended Posts

Hei 😊

Kom akkurat hjem fra nydelige dager i Finnmark på ski (Karasjok til Alta). Det gav skikkelig mersmak til å planlegge neste tur. Jeg tenker å ta ut en ukes ferie i starten av april. Noen som har turtips til en fin vintertur på fjellski? Helst vintermerket rute siden jeg skal gå alene 😊 Er ganske fleksibel på området, reiser gjerne ett stykke for å få en fin tur!

Takk for forhånd!

18 timer siden, Aneande skrev:

Hei 😊

Kom akkurat hjem fra nydelige dager i Finnmark på ski (Karasjok til Alta). Det gav skikkelig mersmak til å planlegge neste tur. Jeg tenker å ta ut en ukes ferie i starten av april. Noen som har turtips til en fin vintertur på fjellski? Helst vintermerket rute siden jeg skal gå alene 😊 Er ganske fleksibel på området, reiser gjerne ett stykke for å få en fin tur!

Takk for forhånd!

Vintertur er farlig avhengighetsskapende ;-)

Mitt forslag: "Hardangervidda på langs", Finse - Haukeli eller Finse - Røldal.

Hardangervidda er flott. Likeins Tafjordfjella i Reinheimen. Byd på litt anna type terreng enn det ein finn i fleire av dei meir "brukte" fjellområda. 

No veit ikkje eg kvar du bur i landet, men Sylan er jo også eit vakkert område, som eg har til gode å vitje på vinteren, men ser veldig flott ut!

På 11.3.2019 den 8.11, whistler skrev:

Vintertur er farlig avhengighetsskapende ;-)

Mitt forslag: "Hardangervidda på langs", Finse - Haukeli eller Finse - Røldal.

Takk for tips! Planlagte finsetur i ferien i fjor. Men måtte gå for plan B pga 19-21 m/S flere dager 

På 11.3.2019 den 10.56, Tessatroll skrev:

Hardangervidda er flott. Likeins Tafjordfjella i Reinheimen. Byd på litt anna type terreng enn det ein finn i fleire av dei meir "brukte" fjellområda. 

No veit ikkje eg kvar du bur i landet, men Sylan er jo også eit vakkert område, som eg har til gode å vitje på vinteren, men ser veldig flott ut!

Takk for svar! Begge deler høres fristende ut! Jeg holder til på Eidsvoll/Akershus og Rena/Hedmark. 

På 11.3.2019 den 13.32, Tor-Erik-L-77 skrev:

Spørs jo litt hvordan vær/temperatur blir fremover. Hvis det blir mye mildvær og sol så forsvinner snøen raskt :) 

Så jo når jeg og @whistler var i Gausdal nå i vinterferien så var det allerede lite snø endel steder. 

Sånn sett er kanskje Hardangervidda et av de tryggere valgene?

Takk for tips! Ja, må nok følge litt med på værmeldinger og snøforhold. Samt ha en snøsikker plan B 😊

Frå Grotli kan du gå ut i 1000 meters høgde. Tafjordfjella frå den kant og Breheimen sør om vegen er båe ganske snøsikre områder, og går ein seg innover mot til dømes Danskehytta går ein mot 1500 moh. 

Så er nok fleire områder enn Hardangervidda osm kan funke på den tida. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Ferdafus
      Hvordan komme seg over vinterfjellet fra Heidal til Otta med ski og pulk? Alle innspill tas imot med takk. 
    • By Ferdafus
      Jeg skal gå Norge på langs på vinterhalvåret 2022 og lurer på om noen har 1:50 000 kart for hele eller deler av reisen jeg kan kjøpe til en billig penge? Evt. om noen har gått Lindesnes-Nordkapp og sitter igjen med en bunke kart de ikke skal bruke mer? 
      Kan alltids benytte meg av "Lag ditt eget turkart" på norgeskart.no, men jeg foretrekker 1:50 000 kartene fra Norgeserien.
    • By CarstenT
      For en del år siden havde jeg ophold og arbejde i Paamiut på Grønland. Der var ikke meget rum mellem is og hav, men dét der var lærte jeg godt at kende gennem mange turer. På én af dem hørte jeg et fjell 'ringe' i den første hårde vinter-frost. Dét har jeg aldrig hørt om før og vil spørge jer her, om der er andre der har oplevet det samme?
      Det er så usædvanlig en lyd, at den er svær at beskrive .. der er ikke noget at sammenligne den med. Ud over måske en lyd-effekte på film som skildre en drastisk hændelse under vand. Nu har jeg heller ikke mange erfaringer med lyd under vand, men det er noget med tone-lejet. Hvis man kan forestille sig to meget store stål-stykker blive trukket hårdt og voldsomt mod hinanden kan man forestille sig en 'skrigende' lyd. Dét er tone-højden. Det føltes osse som om den var dæmpet og mild i henhold til billed. Det andet træk ved lyden var, at det lød som en kæmpe klokke som blev slået an. Hvis man forestiller sig, at klokken har en egen-frekvens (ca 1 hz), så hører man altså et kraftigt 'gong' af et mildt 'skrig' som toner ud i den her 1 hz sving i volumen.
      Omstændighederne er følgende: Jeg er oppe på et lille men markant fjell. Det er stille, klart og første dybe vinter-frost. Jeg står ved en lille 'pyt' af vand (5*25 m) som er frosset til og gennemskåret af frost-sprængninger. Det er ikke svært at overbevise mig om, at lyden har med denne lille sø, eller andre lignende, og frost-sprængningerne at gøre. Det er, trods størrelsen, en massiv klump bundfrossen is. Men, den matcher altså ikke den lyd jeg ville opfatte som et kort og skarpt smeld, hvis bare det var isen der slog en revne. Jeg ved ikke, om det er isens smeld der har forplantet sig ud i fjeldet, eller om det er fjeldet selv der har slået en revne. Men, jeg er ret overbevist om, at den store klokke-lyd er forbundet med lyd der bliver kastet rundt/reflekteret i et stort fast medium indtil den toner af.
      Er der nogen som kan genkende noget tilsvarende?
    • By Markagutten
      Vil ta steget opp til en varmere og mere robust sko - har noen tips/råd eller erfaringer om disse to fjellskiskoene? Jeg skal bruke skoa til ekspedisjoner over Hardangervidda og Finnmarksvidda, men også mini-ekspedisjoner gjennom marka og andre fjell. Jeg blir fort kald så viktigst for meg er en varm og romslig sko. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg må velge den skoa som passer min fot best, men vil høre hva folk har av erfaring  
      God lørdag! 
    • By fvangdal
      Hei, 
      Er i markedet for å kjøpe et 4-sesongs telt/vintertelt primært. Har sett og lest meg opp på Svalbard High 3 Camp som jeg vurderer fra XXL nå: 
      Hidden Content
      .  Det kommer primært til å bli brukt på lengre turer som Hardangervidda, MASSIV og forhåpentligvis en vintervariant av Norge på langs etterhvert. Jeg trenger altså et solid telt som skal vare en stund fremover. Disse turene foregår åpenbart med pulk, men enkelte andre vinterturer vil kunne gå med sekk. I hovedsak vil teltet bli brukt på tur med to personer (og kanskje hund). 
      Det jeg da lurer på er om dette vil være et godt og sikkert valg for turene som er skissert, eller om som har enda bedre peiling og mer erfaring har noen tips/innspill som bør vurderes før jeg eventuelt kjøper dette. 
      Setter stor pris på alle svar! På forhånd takk for hjelpen  
      /Fredrik
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy