GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jo, jeg har sovet mine netter i telt, og vet hvordan😄

Det jeg undrer pÄ, er hvordan dere som er over 180cm sover i telt uten Ä komme nÊr duken i fot/hode ende? ..Det gÄr selvfÞlgelig ann Ä legge sekken i enden slik at man fÄr en tÞrr «vegg» Ä ligge mot (gitt at sekken har holdt seg tÞrr til en legger seg i posen). En annen ting er jo Ä droppe luftmadrassen slik at man kommer lenger ned og vinner litt plass pga skrÄtaket i telt. Jeg synes dog det er veldig komfortabelt Ä sove pÄ bamse + luftmadrass.

Jeg er selv 178 cm og sover i et Unna telt. Dette teltet er lengre med sine 230cm. Dersom mannfolk «flest» ofte er rundt 180-185cm og telt flest er 220cm vil det si det blir fort effektive 12-17cm kortere pÄ lengden en det jeg opplever nÄr jeg sover. Hos meg vÄkner jeg pÄ morgenen med litt fuktig/damp fotenden i yttermatialet pÄ soveposen. Skal jeg sove ute flere netter, spesielt om jeg gÄr til innkjÞp av en dun-pose, vil ikke da dunen kollapse og hode -og fotende bli vÄt og kald uten overdreven lufting og tÞrking? For tiden bruker jeg syntetisk Lamina Z Blaze eller TYIN MTI Winter (sist nevnte har faktisk vanntett fot og hode ende), sÄ har ikke merket noe til noe kulde, enda.

Har forumet noen smarte triks pÄ lur her?:)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Vurderer veldig Ä gÄ til innkjÞp av Rab Neutrino Endurance 400 til varmere dager - spesielt til Femundsturen jeg skal pÄ i fellesferien ett par uker. 

Dersom dette problemet ikke har en god lĂžsning vet jeg ikke om jeg tĂžrr Ă„ kjĂžpe dunpose (selv om nevnt pose har vannavvisende yttermateriale + hydrofobisk/ vannavvisende dun).

IsÄfall vil jeg da kanskje vurdere MH HyperLamina Spark (syntetisk som konkurrerer mot dun i vekt og temperatur, men ca dobbel pakkstÞrrelse).

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tar jakka over fotenden pÄ posen hvis det er veldig fuktig i tilfelle jeg sklir nedover ilÞpet av natten. Ligger stort sett i quilt i mitt unna telt sÄ da blir jeg ikke vÄt i hode enden heller, men stort sett gÄr det bra hvis jeg glemmer jakka uansett.

 PÄ lange vinterturer bruker jeg et stÞrre telt.

Endret av Oslo
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 hour ago, Rogavel said:

For tiden bruker jeg syntetisk Lamina Z Blazeï»ż

Flere jeg kjenner har denne, og samtlige opplever store mengder (mer enn vanlig) kondens pÄ utsiden av posen pÄ vinterturer. Jeg sov i telt med en kompis som hadde slik sist vinter, og det var hans pose som gjorde min dunpose vÄt, ikke teltveggene.

Kanskje har ikke du lik erfaring. For Ä svare deg pÄ det du lurer pÄ: Jeg har pleid Ä legge en pakkpose eller to i fotenden og evt. pÄ siden av liggeunderlaget for Ä unngÄ Ä skli inn i duken. Pakkposene er som regel tÞrre nok, i motsetning til sekk som blir i ytterteltet. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kjenner ikke til hverken teltet, eller posen du nevner. Jeg er 180 og og i de teltene jeg har er det kun unntaksvis jeg har fukt pÄ posen. Men det kan skje nÄr bakken skrÄr og jeg ufrivillig sklir mot teltveggen i lÞpet av natta. Teltbunn og liggeunderlag er ofte veldig glatte.

Det er ogsÄ viktig Ä kjÞpe pose i rett stÞrrelse. En pose i rett stÞrrelse til din kroppslengde skal ikke vÊre noe problem i Unna, med mindre du sklir inn i duken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har prÞvd plastpose over fotenden pÄ posen - ikke gjÞr det. Det ble en kondensfabrikk uten sidestykke... Har lest noen pÄ forumet som bruker skalljakken, hvis den er av pustende materiale.

Jeg har Abisko Shape som telt. Her puster innerteltet sÄpass bra, og avstanden til ytterteltet er ogsÄ sÄ stor, at det skjeldent blir fukt pÄ posen av komme i kontakt med ytterteltet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Litt avhengig av hvilket telt jeg bruker. Har et fjellreven (Abisko lightweight3), der velger jeg og legge hode inn i veggen til forteltet for Ä unngÄ kondens pÄ posen, sÄ teltet er egentlig for kort. PÄ helsport ringstind 2 pro sÄ handler alt om Ä fÄ spent det opp ordentlig og da er det akkurat langt nok, men velger primÊrt heller litt fukt rundt hode enden enn fotenden. Blir uansett sÄ lite fukt at det ikke er noe problem Ä fÄ det til Ä bli bra fra dag til dag (vÄr, sommer, hÞst). PÄ helsport reinsfjell 2 pro sÄ er det null stress, teltets liggelengde holder og er aldri noe problem

Endret av tklami
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, rayun skrev:

Detï»ż er ogsĂ„ viktig Ă„ kjĂžpe pose i rett ï»żstĂžrrelseï»ż.ï»ż

Som nevnt er jeg 178 og bruker poser som er beregnet personlengde 180. (Sjekker det ikke opp nĂ„, men om jeg ikke husker feil er Lamina Z beregnet til 182 eller 185..đŸ€”) Da antar jeg personer pĂ„ 180 skal kunne sove behagelig uten problem, jeg har jo minst 2cm ekstra slingringsmonn?

Ellers mange gode tips her! Tusen takk!

Gore-tex jakka (Roc Spirit) eller en STS pakkpose var jo enormt smart!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Jegï»ż har prĂžvd plastpose over fotenden pĂ„ posen - ikke gjĂžr det. Det ble en kondensfabrikk uten sidestykke..ï»ż.ï»ż

Akkurat ja... Vil ikke en STS drysack ha likt utfall tror du?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En ting Ä prÞve er Ä bruke pakkposer og jakke som "tetningslist" mellom sovepose og teltduk. Da vil ikke soveposen komme i direkte kontakt med duken. 

FÄr gjerne mye kondens pÄ utsiden av soveposen de gangene jeg har brukt overtrekk til sovepose (Cover Zip), men har ikke opplevd dunkolaps av den grunn. Trolig siden kondensen ikke er inne i duna, men pÄ stoffet til soveposen, sÄ det skal ikke sÄ mye lufting til for Ä tÞrke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er 1,85, har Unna, sover pÄ Exped Synmat 9 med dunpose, jeg har ikke opplevd noen problemer med vÄt sovepose. 
I Unna er avstanden mellom innerteltet og ytterteltet 10-15 cm, og kondensen er pÄ innsiden av ytterteltet hos meg, det er bare en og annen drÄpe med kondens som av og til drypper ned pÄ innerteltet, men den renner av, jeg har ikke opplevd kondens pÄ innsiden av innerteltet, og derfor er det ikke noe problem om soveposen av og til kommer i kontakt med innerteltsveggen, er du plaget med kondens i innerteltet mÄ du nok prÞve Ä lufte mer. Jeg pleier Ä Äpne opp slik at det er maksimal lufting i toppen, med mindre det er kraftig vind og regn.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 10.3.2019 den 6.57, Rogavel skrev:

Vurderer veldig Ä gÄ til innkjÞp av Rab Neutrino Endurance 400 til varmere dager - spesielt til Femundsturen jeg skal pÄ i fellesferien ett par uker. 

Dersom dette problemet ikke har en god lĂžsning vet jeg ikke om jeg tĂžrr Ă„ kjĂžpe dunpose (selv om nevnt pose har vannavvisende yttermateriale + hydrofobisk/ vannavvisende dun).

IsÄfall vil jeg da kanskje vurdere MH HyperLamina Spark (syntetisk som konkurrerer mot dun i vekt og temperatur, men ca dobbel pakkstÞrrelse).

Jeg har Rab Neutrino Endurance 600, og kan varmt anbefale den serien (pun intended) ;) 

Ellers bruker jeg skalljakken rundt bena pÄ soveposen. Er 185 og sover pÄ downmat 9 LW. Har lagt inn en bestilling pÄ Unna, sÄ kanskje det ikke lenger er behov? 

Endret av Sponon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Setter pris pÄ priv. mld @Sponon! Vi kan jo prates mer nÄr vi mÞtes:)

Ellers vil jeg anbefale Unna teltet. Det er faktisk ikke alltid like enkelt Ä kjenne forskjell pÄ en vÄt pose -eller om det bare er et veldig kaldt og litt fuktig yttermateriale pÄ posen som er tilfellet (#amatÞr..)  Har dog aldri merket kondens inni innerteltet, sÄ det er kanskje bare jeg som overdramatiserer problemet. 

Mange GODE tips her inne, skal ta de i bruk!😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

I mine Þyne er dette et oppkonstruert problem. Jeg er 194cm og bruker stort sett dunposer i helsport fjellheimen eller hilleberg nallo telt (3 pers). Det hender posen blir fuktig, men aldri sÄ mye at det blir problematisk. TÞrker posen nÄr det er sol eller har tilgang pÄ en hytte, og det holder i massevis.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hvorvidt fukt i dun pose er et problem eller ikke vil avhenge av situasjonen. SÄ fremt det er snakk om fÄ dÞgn i strekk sÄ er litt fukt pÄ posen null problem. Vil si at fuktig dunpose kun kan bli et problem om du er pÄ en lengre ekspidisjon over flere uker med dÄrlige tÞrkemuligheter. Fukt akkumuleres for hver dag som gÄr uten tÞrkemuligheter men som sagt pÄ normale smÄ turer er jeg enig i at det nesten aldri er et problem :) 

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

16 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvorvidt fukt i dun pose er et problem eller ikke vil avhenge av situasjonen. SÄ fremt det er snakk om fÄ dÞgn i strekk sÄ er litt fukt pÄ posen null problem. Vil si at fuktig dunpose kun kan bli et problem om du er pÄ en lengre ekspidisjon over flere uker med dÄrlige tÞrkemuligheter. Fukt akkumuleres for hver dag som gÄr uten tÞrkemuligheter men som sagt pÄ normale smÄ turer er jeg enig i at det nesten aldri er et problem :) 

 

Stemmer veldig bra! PÄ vinteren i Norge vil man stort sett alltid vÊre i nÊrheten av en bu/hytte hvor man kan fÄ tÞrket saker og ting. PÄ sommeren (og noen ganger pÄ vinteren) vil det alltid vÊre sol nok til Ä fÄ tÞrket soveposen.

Det er utrolig sjelden man gÄr ukesvis uten en eneste tÞrkemulighet, enten innendÞrs eller i sola.

Problemet oppstÄr nok i fÞrste rekke under ekstreme forhold som Monsens Canada pÄ tvers, ekspedisjoner til sydpolen og lignende.

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

48 minutter siden, Rogavel skrev:

Hþrer jo tydelig at problemet ligger ikke i utstyret, men brukeren og overtenkinga!😄

Ja, overlat tenking til hestene !
Er derfor de har fÄtt stÞrre hoder enn oss mennesker :)


 

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er 195cm og syntes ikke dette er et oppkonstruert problem. I tillegg til fukt kan det ogsÄ bli en slags kuldebro om fotenden ligger trykket oppi teltduken.

Jeg har to telt, Keron 3GT og Allak. I Keron teltet er dette ikke noe problem.

I Allak ligger jeg litt pÄ skrÄ nÄr jeg er alene, og da har man et eget palass. Er man to pÄ tur, har jeg brettet sitteunderlaget mitt, et kappet thermarest z-lite under fotenden av liggeunderlaget og litt oppover fotenden. Dette fungerte utmerket. Har tidligere brukt pakksekk og jakke etc som ogsÄ fungerer fint.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.