Gå til innhold
  • Bli medlem

Dropp snøsmeltingen - Ta med isbor på vinterturen!


whistler

Anbefalte innlegg

De kommende ukene blir det lengre dager, mer stabilt vær og mange kommer til å legge ut på tur med tur med telt og pulk i den Norske fjellheimen. Felles for veldig mange av dere er at dere kommer til å bruke ekstremt mye tid og brensel på snøsmelting. Men er det egentlig nødvendig? Skal du krysse innlandsisen på Grønland eller prøve å nå nordpolen har man selvfølgelig ingen alternativ, men på vanlige turer i den Norske fjellheimen der man passerer tjern og innsjøer mange ganger i løpet av en dag skjønner jeg ikke helt poenget. Jeg vil med dette innlegget slå et slag for det enkle og komfortable alternativet – isbor!

Smelte snø – Ofte en helt unødvendig aktivitet

Snøsmelting tar mye tid. Du må trekke med deg mye ekstra bensin/parafin og ofte utsetter man seg for unødvendig risiko for høye CO-verdier i teltet med denne aktiviteten. I tillegg til dette smaker jo ikke smeltevannet særlig godt. 
Men alle som har greie på vintertur sier jo at snøsmelting er eneste måten å få tak i vann i vinterfjellet tenker du? På ymse vinterturkurs proklameres snøsmelting som en livsviktig nødvendighet uten alternativer. Det er en sannhet med modifikasjoner. Om du trener til nevnte Grønlandskryssing er det selvfølgelig fornuftig, men de fleste av oss gjør jo ikke det. Vi skal bare kose oss på fjellet noen dager.

IMG_5365.jpg?fit=525%2C350 Ørjan har gravd seg ned og borer etter vann rett syd for Dyranut på Hardangervidda.

Min påstand er at du på de aller fleste turer i Norge har rikelig tilgang på vann i løpet av en dag om du har et isbor liggende på pulken.
De siste årene har jeg vært mye på vintertur, alltid med isbor liggende på pulken. Jeg har blant annet krysset Hardangervidda fra Finse til Røldal uten å smelte snø. På denne måten får jeg friskt og godt vann i de mengdene jeg trenger uten å sitte timesvis i forteltet og utsette meg for CO og dampe ned hele teltet.

Velg riktig isbor – Ikke betal for mye

Det er massevis å velge i når det kommer til isbor. Sannsynligheten for at du kjenner noen som har et isbor du kan låne er ganske stor. Om du ikke har planer om å fiske storrøye i nord greier du deg med et enkelt, sammenleggbart bor. Jo smalere bor, jo enklere er det å bore. Med et standard 115mm eller 120mm bor er det enkelt å senke ned f.eks. en Nalgene-flaske som du bruker til å fylle termoser og andre vannflasker.

I høyfjellet er det ofte svært tykk is, men det spiller ingen rolle om du kun skal ha tak i vann. I løpet av vinteren bygger det seg opp is, snø og vann lagvis og det er alltid vann mellom et eller flere lag. Du trenger derfor ikke forlenger til isboret. Vanlige isbor kommer etter min erfaring alltid langt nok ned til at det flommer vann til borehullet. Om du skal kjøpe et enkelt bor for å få vann på vintertur ville jeg derfor valg et av de rimeligste. Regn med å måtte betale mellom 500,- og 800,- for et greit isbor. Kjøp kjente merker som Mora, Rapala eller Abu Garcia, så blir det enklere å få tak i nytt skjær om du skulle få behov for det senere.

IMG_3865-2.jpg?fit=525%2C350 Ved Mannevann litt nord for Haukeliseter. Her var det halvannen meter snø på isen. Isen var så tykk at vi ikke kom gjennom med isboret, men vi fikk uansett rikelig med friskt godt vann.

Kort oppsumert er min klare oppfordring: Lån eller kjøp deg et isbor før neste vintertur. Da kan du nyte følgende fordeler:
– Tilgang på friskt og godt vann stort sett overalt
– Bruk 5 minutter på å hente så mye vann du kan lagre istedet for 2 timer med snøsmelting
– Ingen kondensering fra snøsmelting i teltet
– Ingen fare for CO-forgiftning ved snøsmelting
– Bonus: Du trenger bare en pilkestikke i tillegg så kan du fiske underveis på turen.

Husk å ta med deg minimum to store thermoser i tillegg til vannflaske. Da henter du vann før du legger deg på kvelden og har vann nok til både kaffe, frokost og første halvdel av neste dags etappe. Underveis på turen stopper du når du passerer et vann og fyller opp thermoser og flasker på nytt slik at det er klart til du slår leir.

De fleste isbor veier cirka 2 kilo. Denne vekten sparer du fort inn når du slipper å dra på litersvis med ekstra bensin til snøsmelting.

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, whistler skrev:

De kommende ukene blir det lengre dager, mer stabilt vær og mange kommer til å legge ut på tur med tur med telt og pulk i den Norske fjellheimen. Felles for veldig mange av dere er at dere kommer til å bruke ekstremt mye tid og brensel på snøsmelting. Men er det egentlig nødvendig? Skal du krysse innlandsisen på Grønland eller prøve å nå nordpolen har man selvfølgelig ingen alternativ, men på vanlige turer i den Norske fjellheimen der man passerer tjern og innsjøer mange ganger i løpet av en dag skjønner jeg ikke helt poenget. Jeg vil med dette innlegget slå et slag for det enkle og komfortable alternativet – isbor!

Smelte snø – Ofte en helt unødvendig aktivitet

Snøsmelting tar mye tid. Du må trekke med deg mye ekstra bensin/parafin og ofte utsetter man seg for unødvendig risiko for høye CO-verdier i teltet med denne aktiviteten. I tillegg til dette smaker jo ikke smeltevannet særlig godt. 
Men alle som har greie på vintertur sier jo at snøsmelting er eneste måten å få tak i vann i vinterfjellet tenker du? På ymse vinterturkurs proklameres snøsmelting som en livsviktig nødvendighet uten alternativer. Det er en sannhet med modifikasjoner. Om du trener til nevnte Grønlandskryssing er det selvfølgelig fornuftig, men de fleste av oss gjør jo ikke det. Vi skal bare kose oss på fjellet noen dager.

IMG_5365.jpg?fit=525%2C350 Ørjan har gravd seg ned og borer etter vann rett syd for Dyranut på Hardangervidda.

Min påstand er at du på de aller fleste turer i Norge har rikelig tilgang på vann i løpet av en dag om du har et isbor liggende på pulken.
De siste årene har jeg vært mye på vintertur, alltid med isbor liggende på pulken. Jeg har blant annet krysset Hardangervidda fra Finse til Røldal uten å smelte snø. På denne måten får jeg friskt og godt vann i de mengdene jeg trenger uten å sitte timesvis i forteltet og utsette meg for CO og dampe ned hele teltet.

Velg riktig isbor – Ikke betal for mye

Det er massevis å velge i når det kommer til isbor. Sannsynligheten for at du kjenner noen som har et isbor du kan låne er ganske stor. Om du ikke har planer om å fiske storrøye i nord greier du deg med et enkelt, sammenleggbart bor. Jo smalere bor, jo enklere er det å bore. Med et standard 115mm eller 120mm bor er det enkelt å senke ned f.eks. en Nalgene-flaske som du bruker til å fylle termoser og andre vannflasker.

I høyfjellet er det ofte svært tykk is, men det spiller ingen rolle om du kun skal ha tak i vann. I løpet av vinteren bygger det seg opp is, snø og vann lagvis og det er alltid vann mellom et eller flere lag. Du trenger derfor ikke forlenger til isboret. Vanlige isbor kommer etter min erfaring alltid langt nok ned til at det flommer vann til borehullet. Om du skal kjøpe et enkelt bor for å få vann på vintertur ville jeg derfor valg et av de rimeligste. Regn med å måtte betale mellom 500,- og 800,- for et greit isbor. Kjøp kjente merker som Mora, Rapala eller Abu Garcia, så blir det enklere å få tak i nytt skjær om du skulle få behov for det senere.

IMG_3865-2.jpg?fit=525%2C350 Ved Mannevann litt nord for Haukeliseter. Her var det halvannen meter snø på isen. Isen var så tykk at vi ikke kom gjennom med isboret, men vi fikk uansett rikelig med friskt godt vann.

Kort oppsumert er min klare oppfordring: Lån eller kjøp deg et isbor før neste vintertur. Da kan du nyte følgende fordeler:
– Tilgang på friskt og godt vann stort sett overalt
– Bruk 5 minutter på å hente så mye vann du kan lagre istedet for 2 timer med snøsmelting
– Ingen kondensering fra snøsmelting i teltet
– Ingen fare for CO-forgiftning ved snøsmelting
– Bonus: Du trenger bare en pilkestikke i tillegg så kan du fiske underveis på turen.

Husk å ta med deg minimum to store thermoser i tillegg til vannflaske. Da henter du vann før du legger deg på kvelden og har vann nok til både kaffe, frokost og første halvdel av neste dags etappe. Underveis på turen stopper du når du passerer et vann og fyller opp thermoser og flasker på nytt slik at det er klart til du slår leir.

De fleste isbor veier cirka 2 kilo. Denne vekten sparer du fort inn når du slipper å dra på litersvis med ekstra bensin til snøsmelting.

2 kg bensin er for meg 8-10 dager med bensinforbruk om ein berre skal tenke snøsmelt og kok. 

At det tek tid derimot, er eg heilt med på! Eit lett isborr, eller ei øks, kan spare ein for mykje tid. Likeins å gå nokre ekstra meter for å komme til eit utos eller stader der ein lettare kan komme til vatnet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som @Tessatroll. Kan fyre mye primus og smelte mye vann for prisen og vekten av et isbor. Har en isbor og er på isfisketur, er det selvsagt enklere å bore et hull og dyppe flasken.

At det tar mye tid å smelte snø er jeg ikke helt enig i. På vinteren har du godt med tid, og snøsmelting når du likevel er i leir er bare ett trivelig gjøremål som får kvelden til å gå. Med et par flasker og termos er det sjeldent behov for å fylle på med vann i løpet av dagen. 

Men ikke et dumt tips. For den som har isbor, eller en øks med på tur, er det lure å velge leir slik at en har fri tilgang til vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Randulf Valle kan man smelte ca 160kg snø til vann med 2,5kg drivstoff, det lønner seg derfor sjelden å ta med isbor kun for å slippe å smelte snø. Er man derimot mange på tur eller har med seg et helt hundespann vil det nok raskt lønne seg.

Det er ikke alltid det er like stas å grave seg ned halvannen meter til isen for så å begynne å bore heller, det kan være litt av en jobb.

Jeg ser absolutt fordelene med isbor, men tar det bare med dersom jeg har planer om å fiske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

På vinteren har du godt med tid, og snøsmelting når du likevel er i leir er bare ett trivelig gjøremål som får kvelden til å .

Kjem no litt an på kva tid på vinteren det er og kva type tur ein er på. 

Eg er glad i å vere mykje i bevegelse og ha lange dagar på skia så sant det er mogleg. På seinvinteren betyr det tidleg på og seint av :)

Då er det superdeilig dei gongane ein berre skal koke vatn og ikkje smelte først. 

Det er også forskjell på antall pers. Me er som regel to pers per telt og brenner. Vatn til pers tek tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kjem no litt an på kva tid på vinteren det er og kva type tur ein er på. 

Eg er glad i å vere mykje i bevegelse og ha lange dagar på skia så sant det er mogleg. På seinvinteren betyr det tidleg på og seint av :)

Då er det superdeilig dei gongane ein berre skal koke vatn og ikkje smelte først. 

Det er også forskjell på antall pers. Me er som regel to pers per telt og brenner. Vatn til pers tek tid. 

Joda, er selvsagt tider da en helst vil krype i posen og ikke bruke tid på snøsmelting og slikt. Som så mye annet så handler det om å velge det som en liker og fungerer når en er på tur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kjem no litt an på kva tid på vinteren det er og kva type tur ein er på. 

Eg er glad i å vere mykje i bevegelse og ha lange dagar på skia så sant det er mogleg. På seinvinteren betyr det tidleg på og seint av :)

Då er det superdeilig dei gongane ein berre skal koke vatn og ikkje smelte først. 

Det er også forskjell på antall pers. Me er som regel to pers per telt og brenner. Vatn til pers tek tid. 

Veldig godt poeng! Når jeg er på tur er vi stort sett to og jo flere, jo større gevinst med isbor kontra snøsmelting. 

I tillegg har en bonusen med velsmakende, friskt vann i forhold til smeltevann. Verdien av det kan ikke måles ;-)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Forventer ikke å omvende "snøsmelterne" på Fjellforum, men kanskje kan noe ferske finne ut at det kanskje finnes bedre alternativer der ute ;-)

 

Hehe. Er vel ikke snakk om å omvende, men topp å vise at det er flere måter å gjøre ting på. Sier ja takk, begge deler jeg :)

 

 

 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips med isbor for dem som ikke er så opptatt av vekt :)

For meg er snøsmelting siste utvei. Makan til kjedelig gjøremål, må hvertfall jeg leite lenge etter. Som tidligere student på tur med friluftslivstudiet ved NIH har jeg mest sansen for denne metoden fra Høyem/Augestad: 

 

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lars L skrev:

Bra tips med isbor for dem som ikke er så opptatt av vekt :)

For meg er snøsmelting siste utvei. Makan til kjedelig gjøremål, må hvertfall jeg leite lenge etter. Som tidligere student på tur med friluftslivstudiet ved NIH har jeg mest sansen for denne metoden fra Høyem/Augestad: 

 

Dette var godt supplerende tips! Som det vises her er det ofte ikke behov mer enn å grave hull og benytte overvann 👌😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips kan være å sjekke nærliggende bekker. Noen steder kan det være kulper, fosser el. hvor isen er svak nok til å slå gjennom pga strømmen under. Synd jeg ikke tok bilde, men på siste tur hentet vi alt vann fra en slik bekker👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type turer og i hvilket terreng mener dere isbor er et bra alternativ å ha med?

Samme spørsmål for alternativ med overflatevann, men det begrenses vel i tillegg av sesong (riktige forhold for å få overflatevann)?

Begge er bra tips altså, men greir å legge til når det er noe å satse på? (Ut fra mine turpreferanser så blir en del type turer hvor det ikke passer å dra på isborr eller man beveger seg i terreng hvor man ikke finner er nær vann når man setter camp.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hvilke turer man legger ut å men det er jo fryktelig mye små vann overalt, samtidig går man jo gjerne over vann når det er forhold til det. Et sammenleggbart isborr veier jo ikke mye. Vi snakker jo da i hovedsak for de som uansett har med pulken. 

Alle vinter turer jeg og @whistler har vært på så er alltid isborret med sammen med litt enkelt pilkeutstyr. Vannet smaker jo også mye bedre. Overvann på fjellet syntes jeg er mer standarden en unntaket. Klart så hender det noen ganger vi må smelte snø men det er faktisk ekstremt sjeldent. Men vi legger ofte opp rutene litt sånn at camp legges til et vann, er ikke veldig vanskelig å få til etter min erfaring. Om man ikke får slått leir ved et vann så er det jo alltid mulig å stoppe på veien og fylle opp litt.

Fordelen er da at vi kan ha med mindre fuel og heller kosefyre mer i teltet :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terka skrev:

Hvilken type turer og i hvilket terreng mener dere isbor er et bra alternativ å ha med?

Samme spørsmål for alternativ med overflatevann, men det begrenses vel i tillegg av sesong (riktige forhold for å få overflatevann)?

Begge er bra tips altså, men greir å legge til når det er noe å satse på? (Ut fra mine turpreferanser så blir en del type turer hvor det ikke passer å dra på isborr eller man beveger seg i terreng hvor man ikke finner er nær vann når man setter camp.)

Det er klart at på rene topptur / svært alpint landskap egner det seg dårlig å basere seg på isbor 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 19.35, whistler skrev:

Forventer ikke å omvende "snøsmelterne" på Fjellforum, men kanskje kan noe ferske finne ut at det kanskje finnes bedre alternativer der ute ;-)

 

 

2 timer siden, whistler skrev:

Det er klart at på rene topptur / svært alpint landskap egner det seg dårlig å basere seg på isbor 😉

Tenkte bare det var greit å være tydelig på dette @whistler 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, gode forslag.

Jeg synes dete virker mer stress enn å smelte litt snø. Brenneren skal på allikevel. Thermosen, varmeflasken, middagen og kaffekoppen skal ha varmtvann. Så da sitter jeg gjerne lunt i varmen og dytter ett par blokker snø nedi kjelen ;) 

Søkestangen er alltid med allikevel, smart triks. Men det vannet er så jækla kaldt at det dunker i tennene å drikke det ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme metode som de på filmen, men uten søkestang. Det hender jeg bruker GPSen for å være sikker på at jeg ikke er inne på land hvis terrenget er flatt. Det er ofte mest overvann inn mot land. Store vann har mer overvann enn små. En halvmeter snø oppå en diger isflate utgrjør en enorm vekt, som gjør at isen presses ned, og det kommer dermed vann oppå. Ofte får jeg bare tak i slush, men det går ufattelig mye raskere å smelte/varme opp slush enn snø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

 Ofte får jeg bare tak i slush, men det går ufattelig mye raskere å smelte/varme opp slush enn snø.

Jeg sørger som regel for å ha en liten slump med termosvann igjen, denne går rett i snøsmeltegryta nettopp fordi snøsmeltinga tar uendelig lang tid når man prøver seg på puddersnø..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sig Man skrev:

Jeg sørger som regel for å ha en liten slump med termosvann igjen, denne går rett i snøsmeltegryta nettopp fordi snøsmeltinga tar uendelig lang tid når man prøver seg på puddersnø..

Helt enig! Viktig å ha litt vann i bunnen, også fordi tynnbunnede kjeler kan slå seg hvis man setter på kraftig varme med bare snø i gryta.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.