Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL Sekk (splittet fra Norge på Langs Lindesnes..)


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Memento mori said:

Hei, det er en del tråder her inne om lettpakking. Mye tips å hente i de. Men NPL krever normalt litt mere i sekken en de letteste. Hvilke rute, hvilke mat og hvordan du har tenkt resupply kan være kjekt å vite. 

Jo mer konkrete spørsmål i de rett gruppene i stede for en stor suppe gir bedre svar. 

Er selv lettpakker og liker å har EE qulit, Zpacks telt , tarp og sekk etc. 

La gjerne en liste over utstyr i lighterpack. 

Bare lurer. Hvilken sekk ville du ha brukt? Føler valget mitt på exos 58 er bra men kan jo hende jeg er helt på bærtur. For turen min i år så burde den vel være bra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, Tufsingen skrev:

Hvilken sekk ville du ha brukt?

Det er normalt og velge sekk til slutt. Finn frem det utstyret du vil bruke og prøvepakke inkl maten som du trenger til lengste ettappe. Da er lighterpacklista fin. Du finner ganske fort ut at valg av matsystem, volum/vekt på telt og sovepose påvirker. 

Du må ta noen valg! Skal du bruke samme sovepose på hele turen? Når du starter i mars vil du mest sannsynlig trenge en varme pose enn starten i mai. 

Akto er er flott telt, som tåler mye. I mars vil det kunne snø mye og er et bra valg. Men det blir ganske tungt når det ikke er snø. Mange bruker 2 telt. Et vinter og ett sommertelt. Men ikke velg et sommertelt som ikke tåler mye vær. Du vil kunne få mer vær enn du får på vanlige turer. 

Men to sett med utstyr gjør det dobbelt så dyrt minst. Men kroppen din får det mye enklere og du kan gå litt lengere med lett sekk. Hvor denne grense går vet du bare selv. For meg går grensa på 15-16 kg. Over det og tempo/distanse går ned. 

De tre store er viktig, men du verden hva alt det andre du putter i sekken veier. Du vil bli litt forbauset over sluttvekta. 

Skal bli artig å følge turen din inkl planlegginga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Memento mori said:

Det er normalt og velge sekk til slutt. Finn frem det utstyret du vil bruke og prøvepakke inkl maten som du trenger til lengste ettappe. Da er lighterpacklista fin. Du finner ganske fort ut at valg av matsystem, volum/vekt på telt og sovepose påvirker. 

Du må ta noen valg! Skal du bruke samme sovepose på hele turen? Når du starter i mars vil du mest sannsynlig trenge en varme pose enn starten i mai. 

Akto er er flott telt, som tåler mye. I mars vil det kunne snø mye og er et bra valg. Men det blir ganske tungt når det ikke er snø. Mange bruker 2 telt. Et vinter og ett sommertelt. Men ikke velg et sommertelt som ikke tåler mye vær. Du vil kunne få mer vær enn du får på vanlige turer. 

Men to sett med utstyr gjør det dobbelt så dyrt minst. Men kroppen din får det mye enklere og du kan gå litt lengere med lett sekk. Hvor denne grense går vet du bare selv. For meg går grensa på 15-16 kg. Over det og tempo/distanse går ned. 

De tre store er viktig, men du verden hva alt det andre du putter i sekken veier. Du vil bli litt forbauset over sluttvekta. 

Skal bli artig å følge turen din inkl planlegginga. 

Ok det var et bra tips å velge sekk til slutt :) Har ikek bestilt en shait enda, men lønna i dag og da skal jeg bestille så langt jeg kommer. Tenkte ta med sekk i dag men det tipset der det var faktisk veldig smart :) Jeg også har vurdert ZZtelt og Quilt. Men hadde du lagt i vei på NPL med det? Veldig kjekt å få et enkelt ja eller nei fra en som har utstyret og som har gått løypa? :);) Har tenkt på dette med 2 sett men jeg vil prøve å passe på å ikke nerde for mye. Det er litt teit å sitte med 3 sekker og 2 av ditt og datt nåppr mitt egentlige drøm det er å vandre ut fra godstolen min i en 15-16 kg sekk og i jogge sko.. Vil prøve å finne den gylne middel vei og da mp mann kanskje rekne med å drasse rundt på et Akto telt på sommern... Kunne ha vurdertt et slik Enan seff eller noe Scarp/ZZ men jeg har en knapp på den gode gamle.. Det er den jeg satt meg ut først og mann blir bare besudlet av å lese for mye hit og dit  :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Veldig enig med det @Memento mori sier her. Sekk avhenger av utstyr, totalvekt og volum. Maks 15-16kg er et fornuftig utgangspunkt.

Når det gjelder lette sko og helst uten GTX foreslår jeg du leser litt i denne tråden:

Fin tråd som diskuterer lette sko :) 

Ja det er 15kg sekk jeg drømmer om: Ultral lett under 10kg det blir nok bare for dumt.. Men Exos sekken jeg tenker den har ei maks veks på 18-19 kg det buuuurde vel holde til denne lengste etappa i NPL...  :) Vil gjerne ha mest mulig inputs :)  Og takk for linken! Hoka skoa jeg tenker ut er ikek gore tex eller.. Men gamasjer er jo Smart da! Har også investert i noen Fimbulvetr truger for noen år tilbake, og joggesko/gamasjer og de trugene over hardanger vidda det kan jo være et alternativ :) 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tufsingen skrev:

mitt egentlige drøm det er å vandre ut fra godstolen min i en 15-16 kg sekk

Med Akto og exos 58 går ikke det målet. I

Tyrifjorden rundt tråden Dag for dag. tråden ligger det pakkeliste etc og der ligger det mye info, både om utstyr og planlegging, samt selve gjennomføringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Memento mori said:

Med Akto og exos 58 går ikke det målet. I

Tyrifjorden rundt tråden Dag for dag. tråden ligger det pakkeliste etc og der ligger det mye info, både om utstyr og planlegging, samt selve gjennomføringa.

Hmm shait ok. Var bra jeg lagde tråden her da før lønna kommer idag . Kom nettopp jobb nå så får ikke blad meg gjennom for å se hvilket telt og sekk som er den gyldne 15kg npl greia... Never du jeg kan droppe akto? 

 

13 hours ago, Memento mori said:

Hei, det er en del tråder her inne om lettpakking. Mye tips å hente i de. Men NPL krever normalt litt mere i sekken en de letteste. Hvilke rute, hvilke mat og hvordan du har tenkt resupply kan være kjekt å vite. 

Jo mer konkrete spørsmål i de rett gruppene i stede for en stor suppe gir bedre svar. 

Er selv lettpakker og liker å har EE qulit, Zpacks telt , tarp og sekk etc. 

La gjerne en liste over utstyr i lighterpack. 

Bare lurer. Hvilken sekk ville du ha brukt? Føler valget mitt på exos 58 er bra men kan jo hende jeg er helt på bærtur. For turen min i år så burde den vel være bra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tufsingen skrev:

gyldne 15kg npl greia

Med det du har satt opp blir det  grovt omtrent slik:

  • Exos 58 1200 gram
  • Akto 1700 gram
  • Helium 400 850 gram
  • Zlite 500 gram
  • Mat ca 1 kg PR døgn 6 døgn 6000 gram
  • Drivstoff til gass/multifuel 400 gram 
  • Brenner/kjele/panne/spise/kopp 1000 gram
  • Jakke/bukse/lue hansker - regntøy 1200 gram
  • Tørt skift 1000 gram
  • elektronikk/navigasjon/inreach 1000 gram
  • Div, plaster,kniv 500 gram

Totalt 15350 gram og dette er uten kaffekjele - dopapir, fiskesaker og ekstremt lite tøy. Så kommer alt som er kjekt å ha, pakkposer, dunjakke, pute, mere tøy, foto etc  Så jeg med 650 gram sekk, 700 gram telt, 650 gram sekk, slet med å komme ned i 14 kg med med for 5 dager. Så her teller hvert gram, og vær eneste ting. 

Du kan jo bare veie jakke regntøy etc på ting du allerede har og se hva det veier. Vet fra AT i USA at de som har lett sekk (2 kg lettere enn snittet), har mye større sjangs for å greie turen. Vekta teller, men prosessen med å tenke gjennom og planlegge gjør noe med hele deg - Hvor bevisst du faktisk blir på hva du skal gjennom !

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøy sekken og se om du virkelig får plass til alt i en 58 liter :)
Og husk at du skal ha mat i sekken også. Har man litt lite penger og ikke kan bruke dyre frysetørkede ferdigretter
så tar mat plass. (Selv Real turmat tar mye plass i sekken om man skal ha med for noen dager.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, tubbs said:

Drøy sekken og se om du virkelig får plass til alt i en 58 liter :)
Og husk at du skal ha mat i sekken også. Har man litt lite penger og ikke kan bruke dyre frysetørkede ferdigretter
så tar mat plass. (Selv Real turmat tar mye plass i sekken om man skal ha med for noen dager.)

Ja, det er vel bare å bestille en da også prøve å pakke alt og evn returnere sekken hvis jeg ser at den blir alt for liten? Vet ikke helt hvordan ellers jeg skal få tak i en 58l sekk.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSprey har fine sekker. Hadde Exos 58 i en tidligere modell en periode selv. Dog synes jeg komfort på den gikk ned når vekt ble mer enn 12-13 kilo. Mulig nyere modeller av en fungerer bedre. På den jeg hadde var reimer etc ganske så smale. Mulig andre har nyere erfaring med den modellen.
Så jeg solgte den og gikk over til Aether 70 og senere en Xenith 88.  De er jo klart større og tyngre da men tåler mer den vekt jeg ofte går med. Mat veier jo sitt og en bruker en del kalorier på tur hver dag så er det mange dager mellom depoter så blir det flere kilo ekstra. I tillegg til det du har på lista hadde jeg vurdert å ta med en lett tarp. Fin å ha som ekstra tørr plass hvis det regner lenge, også fin å slå opp kjapt mellom noen trær eller med gåstaver hvis det kommer regnbyger underveis. Selv ville jeg hatt med kniv og en liten sag pluss tennstål.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, borgern said:

OSprey har fine sekker. Hadde Exos 58 i en tidligere modell en periode selv. Dog synes jeg komfort på den gikk ned når vekt ble mer enn 12-13 kilo. Mulig nyere modeller av en fungerer bedre. På den jeg hadde var reimer etc ganske så smale. Mulig andre har nyere erfaring med den modellen.
Så jeg solgte den og gikk over til Aether 70 og senere en Xenith 88.  De er jo klart større og tyngre da men tåler mer den vekt jeg ofte går med. Mat veier jo sitt og en bruker en del kalorier på tur hver dag så er det mange dager mellom depoter så blir det flere kilo ekstra. I tillegg til det du har på lista hadde jeg vurdert å ta med en lett tarp. Fin å ha som ekstra tørr plass hvis det regner lenge, også fin å slå opp kjapt mellom noen trær eller med gåstaver hvis det kommer regnbyger underveis. Selv ville jeg hatt med kniv og en liten sag pluss tennstål.

 

:) takk for svar! kniv ja glemte jeg å ta med.. valget stod vel mellom exos 58 eller atmos 65.. jeg tenker litt sån sløvt i bakhodet da at jeg kan jo oppgradere og selge exos sekken før jeg skal gå til nordkapp neste år.. også får jeg ta turen i år med joggesko og exos.. Er ikek helt sikker enda.. men ja. tror den nye 2019 modellen fra Exos skal være oppgradert en del ettersom jeg har forstått.. dem sier den skal være ok å bære helt opp til 18kg men ligger best på 15kg..  Er sannelig ikke lett å bestemme dette.. Om jeg oppgraderer sekk da så kan jeg fort sitte med for stor sekk og drasse på 18kg sekk i stedet for 15.. det har mye å si! Turen min skal være avslappet og sånt og det kan jo hende 58l er AKKURAT stort nok.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har jo egentlig alt på lista klart nå og i hus,  og føler egentlig jeg kun mangler sekken.. Det er vel lov å bestille den fra en nettbutikk også prøvepakke for å se om den er stor nok? så kan jeg benytte meg av angrerett? Føler jeg ikke får gjort så mye mer nå før enn jeg har prøvd sekken :P 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Kestrel 68 litern er vel også en sekk å ha i tankene? :)

Nei har egentlig ikke lest så mye om den.. Har studert Xenith og Aether en del men virker som litt mere tungvindte sekker med ventilasjon osv.. Ser nå at kestrel er litt lettere da enn Atmos 65 så det er jo ikke så dumt..  Skal lese mere om den i morgen. Om noen har noe erfaring så er jo det også bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Tufsingen said:

Nei har egentlig ikke lest så mye om den.. Har studert Xenith og Aether en del men virker som litt mere tungvindte sekker med ventilasjon osv.. Ser nå at kestrel er litt lettere da enn Atmos 65 så det er jo ikke så dumt..  Skal lese mere om den i morgen. Om noen har noe erfaring så er jo det også bra :) 

Den slår jo egentlig dårligst ut på de fleste sammenligningstester.. Så tror jeg slår den ifra meg.. Jeg er muligens litt for nerdete når det gjelder sånn men har alltid gjort mye research på nett før jeg handler ting det gjelder ikek bare hiking utstyr men alt :P Mulig unødvendig men sånn er jeg bare :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Tufsingen skrev:

Hei. Jeg er litt usikker. Bestilte Akto teltet i går og vet ikke hvordan pakk-størrelse er på det.. Sekk-valget har egentlig alltid stått mellom nye Exos 58 og Atmos 65AG.. Vil jo helst spare vekt og penger på sekken da jeg har måtte ta i litt i vekta på telt, underlag og pose. Jeg er nok forberedt på å tøye strikken litt de 2.5 mnd jeg tenker å gå i år..  Så om Bare en sjel vil chippe inn pluss poeng på Exos 58 så er jeg glad mann og vil da kunne gå drømmen min om lett sekk 15kg i stedet for tung sekk og masse unødig stasj 20kg.. pluss at jeg da kan få vandre lett og godt i joggesko.. Jeg ofrer mye for å få til nettop dette altså! kan til og med snubble ned ei li på dag 7 uten butikk med kun havregrøt i sekken en dag hvis det er det som må til! :P  Regner med stort sett på NPL Sør så vil jeg få nok muligheter for å fylle opp mage og sekk med mat.. 

Hei, jeg har en Osprey Exos 58 og er knallfornøyd. Beste sekken jeg har hatt. Jeg har den i størrelse Large, det vil si 61 L, og den takler fint inntil 20 kg. Anbefales på det sterkeste. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, chatmaster said:

Hei, jeg har en Osprey Exos 58 og er knallfornøyd. Beste sekken jeg har hatt. Jeg har den i størrelse Large, det vil si 61 L, og den takler fint inntil 20 kg. Anbefales på det sterkeste. 

Du har den nyeste versjonen eller? Hvor lang er du? Har vurdert large jeg også bare for å få med 3l ekstra med mat :P jeg er ca 179 lang, men mener ganske så sikkert at jeg har korte ben og heller lang overkropp og armer.. 

Endret av Tufsingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tufsingen skrev:

Du har den nyeste versjonen eller? Hvor lang er du? Har vurdert large jeg også bare for å få med 3l ekstra med mat :P jeg er ca 179 lang, men mener ganske så sikkert at jeg har korte ben og heller lang overkropp og armer.. 

Ja, jeg har den nyeste modellen. Er 187,5 cm høy selv, men tipper den vil passe utmerket til deg også. Du kan jo dobbeltsjekke med størrelseguide-appen på Osprey.com for å være helt sikker. Er jo ikke dumt med 3 liter ekstra plass. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, chatmaster said:

Ja, jeg har den nyeste modellen. Er 187,5 cm høy selv, men tipper den vil passe utmerket til deg også. Du kan jo dobbeltsjekke med størrelseguide-appen på Osprey.com for å være helt sikker. Er jo ikke dumt med 3 liter ekstra plass. 😄

Vet du hva! Jeg bestiller den ass! Nuh! Da er faktisk alt bestilt og jeg kan da Ta en pause fra dette innkjøps tornadoen en mnd eller to og heller prøve shiten :P Om denne sekken blir bomkjøp så får jeg enten sende den i retur eller selge den til noen på finn.. Wooohooo! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tufsingen skrev:

Vet du hva! Jeg bestiller den ass! Nuh! Da er faktisk alt bestilt og jeg kan da Ta en pause fra dette innkjøps tornadoen en mnd eller to og heller prøve shiten :P Om denne sekken blir bomkjøp så får jeg enten sende den i retur eller selge den til noen på finn.. Wooohooo! 

Så bra. Håper du blir godt fornøyd. Som du sier, svarer den ikke til forventningene, så er det bare å sende den i retur. Lykke til! 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tufsingen skrev:

Du har den nyeste versjonen eller? Hvor lang er du? Har vurdert large jeg også bare for å få med 3l ekstra med mat :P jeg er ca 179 lang, men mener ganske så sikkert at jeg har korte ben og heller lang overkropp og armer.. 

Jeg er 183cm og har en exos 58 medium (gammel modell). Prøvde large, men medium passet meg bedre. Er enig som nevnt over at den er veldig god så lenge vekta ikke blir for høy. Ville valgt en annen sekk om vekta typisk ligger over 13-14kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Droppen said:

Jeg er 183cm og har en exos 58 medium (gammel modell). Prøvde large, men medium passet meg bedre. Er enig som nevnt over at den er veldig god så lenge vekta ikke blir for høy. Ville valgt en annen sekk om vekta typisk ligger over 13-14kg.

Har bestilt den nye nå. Den veier 200g mer enn den gamle modellen og skal være litt mer solid. Har lest flere ganger at folk har 18 kg greit i den.. så jeg får prøve da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey da er Osprey 58 sekken i hus og jeg har tatt en kjapp test pakk.. Regntøy og yttertøy håper jeg å få bytta til MYE mindre pakkvolum/vekt.. Maten her er rester som jeg fikk fra Nato Øvelsen i høst. Tok med litt brød og pålegg sånn ca regnet.. Kan godt hende jeg ikke tar med noe av maten her i først omgang men får det sendt ett par ganger etter.  Også er vel dette kanskje til 5-6 dager om mann regner.. Er 5-6 frokoster 9 middager Så kanskej litt mere må påberegnes.  Dette er altså bare en prøve-pakk for å se sånn ca hvor mye jeg har å gå på i 58l sekken.. Her er alt altså bare pakket oppi kjapt og hele prosessen tok i mange minuttene :) Så vil jo jobbe noen mnd nå for å finjustere og få ned vekt/ volum før jeg går i vei... But here goes.,.. :)  Tar gjerne imot innspill! 

sekk4.jpg

sekk3.jpg

sekk2.jpg

sekk1.jpg

sekk5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.