Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til feller fischer bcx e99


Tom Mauno

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg og frua har fischer bcx e99 og ser behovet for feller og tar gjerne imot tips og råd. PS! ikke si "kjøp Åsnes" osv, nå gjelder det feller til denne skia 😊 Har sett det har versert en korfellversjon men finner den ikke. Lang/kortfell, alle tips mottas med takk!

Tom M.

Screenshot_20190305-081143~2.png

Endret av Tom Mauno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ski uten kortfellesystem har eg hatt to par feller. 

Eit par lange feller i passe breidde til bratt/mykje laussnø.

Eit anna par langfellen, relativt smale kappa ved helen. Kjøper du desse i ein mohair eller mixvariant og har på glider på fellen er det ganske god glid sjøl om du har fell også framom festesona. 

Til gjengjeld slepp ein bremsing av felle festet. 

Å kappe langfellen kortare og kortare utetter turen og ende med Langfell kappa under fot, var ganske vanleg før på Grønlandsturar, der festebehovet minkar etterkvart som ein stig opp på isen :)

Eit konkret felletips er Silvretta mohairmix. Desse synes eg har grei balanse på slitestyrke/glid. Du får dei ganske smale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

På ski uten kortfellesyst3m har eg hatt to par feller. 

Eit par lange og eit par relativt smale kappa ved helen. Kjøper du desse i ein mohair eller mixvariant og har på glider på fellen er det ganske god glid sjøl om du har fell også framom festesona.  :)

Hva med slike intelligripfeller som har glatt sone foran og bare fell i festesonen? Uten at ski- og fellekunnskapene mine er av de helt store ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Heriks skrev:

Hva med slike intelligripfeller som har glatt sone foran og bare fell i festesonen? Uten at ski- og fellekunnskapene mine er av de helt store ... 

Jeg har et par slike, og de fungerer ganske bra. Fellen må kappes slik at den stopper under hælen. Fischer E99 har jo litt spenn, så den vil kunne fungere godt. Det er imidlertid en smal fell, så den vil ikke gi spikerfeste nok til å dra pulk og gå rett opp de allerbratteste bakkene, men hvis målet er en fell for vanlig fjellskitur, så er den fin. Tror ike man finner noe med bedre glid enn denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg har et par slike, og de fungerer ganske bra. Fellen må kappes slik at den stopper under hælen. Fischer E99 har jo litt spenn, så den vil kunne fungere godt. Det er imidlertid en smal fell, så den vil ikke gi spikerfeste nok til å dra pulk og gå rett opp de allerbratteste bakkene, men hvis målet er en fell for vanlig fjellskitur, så er den fin. Tror ike man finner noe med bedre glid enn denne.

Har sette desse i bruk på turkamerater også. Ser bra ut, men har nokre gonger tenkt på at det ikkje er frakt for vatn baketter? Har det noko effekt? Får kanksje frakt på sidene.. 

Elles er det nok forskjell på fleirdagers og dagstur på dei intelligrip, utan at eg hugsa kva det går i, men ei venninne og også @tronn har prøvd desse på lengre tur, synes å hugse det funka berre middels. Har du brukt dei over dagar @Lompa

Etter å ha sett desse i bruk, og sjølv brukt smale mohairfeller kappa ved hæl, held eg ein knapp på siste, men greier ikkje heilt gjere rede for kvifor.

Hadde berre stola meir på siste løsning, over litt tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har sette desse i bruk på turkamerater også. Ser bra ut, men har nokre gonger tenkt på at det ikkje er frakt for vatn baketter? Har det noko effekt? Får kanksje frakt på sidene.. 

Elles er det nok forskjell på fleirdagers og dagstur på dei intelligrip, utan at eg hugsa kva det går i, men ei venninne og også @tronn har prøvd desse på lengre tur, synes å hugse det funka berre middels. Har du brukt dei over dagar @Lompa

Etter å ha sett desse i bruk, og sjølv brukt smale mohairfeller kappa ved hæl, held eg ein knapp på siste, men greier ikkje heilt gjere rede for kvifor.

Hadde berre stola meir på siste løsning, over litt tid. 

 

Har bare brukt dem på (ganske mange) dagsturer. Har også en smal langfell (mohair/nylon) som er kappet ved hælen. Disse har jeg brukt på langtur flere ganger. Intelligripen har mye bedre glid, men også noe dårligere feste. Den glatte delen av intelligripfellen har ganske grov struktur, så jeg opplever ikke at vanntransport blir noe problem.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.