Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Patagonia 3 - Nerdealarm-gjennomgang


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Finfin lesning. Mer av dette!  

De strikkene til bardunene synes jeg funker svært dårlig i kulde. Strikken mister elastisitet dessuten er de utrolig fiklete å få bardunene inni med hansker på. Les umulig. Synes jeg da.

 

PS: Alle Xtremteltene til Helsport nå kommer med sammenhengende stormmatter. Mitt Spidsbergen  i kjøpt i fjor hadde også det allerede da. Og Svalbard kjøpt i år.  Ses på bildene på helsport.no.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ett supert telt, til sitt bruk. Ganske greit å sette opp alene i en del vind, og konstruksjonen gjør at det tåler en trøkk. Men som vanlig så har de tatt en bra modell og modda den for at den skal være billigere å produsere(?)

Glidelåsen til inngangene på de nyeste utgavene er ikke den samme som Ousland prater om i filmen, og klaffen over er av så tynnt stoff st den blir med i drageren.

ingen t-krok som man kan låse glidelåsdragerene til ytterdørene med, noe som resulterer i at glidelåsen kan jobbes opp av sterk vind.

Hempene til bardunene er ikke vindvottvennelige, orginalutgaven hadde små lommer som muligens fungerte med vindvotter?

Bardunene er for stive, hilleberg sin type er mye bedre (men kjempefint med refleks på dem da)

Strammeren til stangkoppen er like langt oppe som flappen for å løsne låsen, så det er vanskelig å få tak rett flik når man skal stramme stangkoppene når man bruker vindvotter

ved å ha så lave ventiler så fokker dem fortere igjen (men lave ventiler er ett resultat av den aerodynamiske formen)

skrående fotende som står mot vinden gjør det vanskelig å få tørrt innertelt med primusfyring, mot ett telt som er fortelt i begge ender (noe som igjen er resultat av en konstruksjon som tåler en trøkk)

 

Absolutt ett telt som blir med meg på flere eventyr, men spørs om det skal få noen modifikasjoner når jeg sender det til helsport for å fikse noen bardunfester som fikk litt medfart i vinter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Memento mori skrev:

Utrolig god liggelengde, innerteltet henger litt siden jeg ikke har bardunert i parketten. 

Her synes jeg du feiger ut litt ;-)

Bortsett fra det var det en veldig bra rapport og jeg ble litt inspirert til å gjøre noe lignende. Om ikke teltene mine hadde vært sykt godt beskrevet på nett allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ref. en annen tråd der jeg fikk 2014 modellen. Det er byttet til 2017 modellen nå. Har ikke satt sammen teltet enda.

@Sig Man kommentar på:

"Ingen t-krok som man kan låse glidelåsdragerene til ytterdørene med, noe som resulterer i at glidelåsen kan jobbes opp av sterk vind."

-->  Her er det vel bare å lage et tau med pinne/karabinkrok og feste til nærmeste bardunfeste.

"Hempene til bardunene er ikke vindvottvennelige, orginalutgaven hadde små lommer som muligens fungerte med vindvotter?"

--> Jeg har bestilt disse:

https://www.bergfreunde.no/exped-cord-stuff-sack-snoeresekk/

Tviler på om man kan greie operasjonen med både vindvotter og innerhanske/vott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spennende telt jeg holdt på å kjøpe, men jeg synes forteltet var alt for lite, så det gikk i retur. Er bortskjemt med GT modellene på Hilleberg sine telt og da blir dette i snaueste laget, dette er jo ett telt som er laget nesten utelukkende for å bruke på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du kunne bardunert det i parketten så vi fikk sett hvordan det stod når det var satt opp skikkelig på plant underlag.

Jeg hadde fjellheimen x-trem og var langt fra fornøyd. I skråveggen fikk jeg alltid kontakt mellom inner- og yttertelt, og det var ikke mulig å bardunere opp uten å deformere teltet. De strikkene til bardunene fungerte heller ikke i vått vær. Jeg solgte det og har holdt meg unna telt med skrå endevegger siden. Patagonia ser dog mer gjennomtenkt ut. Det er nok for vindstabilitetens skyld, men jeg synes det er litt praktisk når alle stengene er like lange. Dørene til helsport er litt upraktisk sammenlignet med de man finner på Keron GT. Dog to forskjellige telt, men jeg tipper bruksområdet kan være likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan være enig i at teltet har et snevert bruksområde.

For min del blir teltet brukt kun på vinter og med pulk som 1 mannstelt.  Kommer da til å bruke den medfølgende pulkposen, så det at stengene har forskjelig lengde  har ingen praktisk betydning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blaser skrev:

Tror vi kan være enig i at teltet har et snevert bruksområde.

Jeg kjenner noen som har hverdagsservice, penservice, juleservice, osv., og ditto sett  med gardiner, sengetøy, puter etc. >> Da må det Helt innafor å ha noen "spesialtelt" med snevert bruksområde i stedet  😁

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prebb skrev:

I skråveggen fikk jeg alltid kontakt mellom inner- og yttertelt, og det var ikke mulig å bardunere opp uten å deformere teltet.

Har sett og opplevd lignende i Helsporttelt.

På nye fjellreventelt (shape og endurance), står innerteltet nesten stramt som ett trommeskinn i Perfekt avstand til ytterteltet.

Jeg synes dette har en del å si. Innertelt som sagger, blafrer ok klistrer seg til ytterduken er ikke like like kult.

Jeg har sett Nye fjellhemen i bruk en gang. Fotendenen var temmelig deformert når det var satt opp, jeg vet ikke om det var brukerfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelse med Fjellheimen X-trem 3 camp. Solgte til fordel for Keron 3, som veier samme, men med bedre og jevnere takhøyde takket være like stenger, rette innervegger og to mellomstore fortelt i hver sin ende i stedet for ett stort. Krever minimalt med plugger for å få trommeskinn-stramt. Har også et Fjällräven Abisko lite 3 som skrår i fotenden men er mye strammere enn Fjellheimen for det.

Endret av foroll
Skrivefeil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Er det før eller etter 2018 modeller?

Det var før. Kjøpte det i 2017. Da jeg solgte det vurderte jeg nyere Fjellheimen, men fortsatt skeptisk til skrående fotende. Fjellheimen før 2018 var to korte og én lang stang. Fjellheimen etter var to lange og én kort, så noe bedre takhøyde. Vurderte også Hilleberg Kaitum 2/3, men husker jeg så at det var 85 cm takhøyde over de to lave stengene i stedet for 105 som på Keron, så det ble Keron selv om Hilleberg Red Label hadde holdt for meg. Angrer overhodet ikke. Drøm å sette opp og fantastisk romfølelse inni.

 

Vedrørende Fjellheimen: Uavhengig av avstand mellom innerduk og ytterduk, så var det et problem at måten de var festet sammen på var så slapp at innerduken hang og slang. Jeg hadde også et Ringstind Light 2 (fra den tiden Helsport hadde en mellomting mellom Pro som er like tung som X-trem og SL som jeg ikke tørr å si noe som helst om på forumet her). Det var som et kuppeltelt snudd på vranga, med buen innover i teltet og ikke ut.

Endret av foroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bilder av sist jeg så ett Fjellheimen X-trem 2018 satt opp, av folk som er vant å gå på tur.

Har ikke prøvd å sette det opp selv, og vet ikke hvor mye som kan skyldes på brukerfeil og teltdesign.

Jeg synes formen på endene av teltet ser litt rar ut, men jeg vet ikke 🤷‍♂️

EDIT: dette er visst den utgaven før 2018, i følge innlegg lengre nede, beklager feilen

F9EE3A6B-ED8A-401B-A0EE-BCFF73BCE52B.jpeg

3F865086-0CCF-49FF-BB54-E0854B91B6F5.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både salrygga og "hemoroider" det teltet  der @Marius Engelsen 😅  Tror noen har starta litt skjevt ut ift  å plugge det og stramme bardunene..

Men der kommer bra fram av  bildene at man kan få til bra med rom mellom innerduk og ytterduk, og at man skal være forsiktig med å stramme mye på bardunene mellom stang kanalene på langsiden om ikke man ønsker et salrygga telt.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er passe illustrativt at folk som er vant til å gå på tur ikke får teltet til å stå bedre på en flat gressplen, som jo er så idéelle forhold man får. I terrenget er det vanskelig å få Fjellheimen til å stå pent. På bildet der ser det ut som det er enkelt å strekke ut hjørnene litt, men det er det ikke alltid i terrenget, og om man får det til så er det fort andre plasser som blir litt slappe.

En problemstilling jeg synes er mer relevant er følgende: Hvor mye har det egentlig å si at teltet henger litt slapt? Jeg er 173 og bløt sovepose har aldri vært noe probelm i Fjellheimen. Det var bare irriterende å bære på 1 kg telt som jeg aldri fikk brukt til noe. Enten ville jeg ha lettere telt eller så ville jeg få maksimalt romfølelse-uttelling av det. Jeg foretrekker å ha mest mulig pikkpakk i innerteltet, og synes det er helt greit at begge forteltene i Keron 3 skrår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Dette er bilder av sist jeg så ett Fjellheimen X-trem 2018 satt opp, av folk som er vant å gå på tur.

Har ikke prøvd å sette det opp selv, og vet ikke hvor mye som kan skyldes på brukerfeil og teltdesign.

Jeg synes formen på endene av teltet ser litt rar ut, men jeg vet ikke 🤷‍♂️

 

F9EE3A6B-ED8A-401B-A0EE-BCFF73BCE52B.jpeg

3F865086-0CCF-49FF-BB54-E0854B91B6F5.jpeg

Det der er den eldre modellen. Derav lavere i fotenden enn 2018-utgaven. Dessuten er bardunene mellom de to bakerste stengene strammet til altfor hardt. 

Legger ved bilde av min egen 2018-utgave. Relativt tight og fint til tross for ujevnt underlag.

20191010_165203.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, KS10 skrev:

Det der er den eldre modellen. Derav lavere i fotenden enn 2018-utgaven. Dessuten er bardunene mellom de to bakerste stengene strammet til altfor hardt. 

Legger ved bilde av min egen 2018-utgave. Relativt tight og fint til tross for ujevnt underlag.

20191010_165203.jpg

Det ser virkelig du som du har rett ja, ganske åpenbart, men jeg trodde jeg sjekket merkelappen ved ventilen og at det stod 2018 der. Kan det være synsbedrag/kameravinkel som gjør at det ser ut som det er lavere ? er jeg blitt så senil? 🤔

Ditt telt ser meget stramt og fint ut ihvertfall! :) Hvordan er innerteltet,  er det like stramt?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Dette er bilder av sist jeg så ett Fjellheimen X-trem 2018 satt opp, av folk som er vant å gå på tur.

Har ikke prøvd å sette det opp selv, og vet ikke hvor mye som kan skyldes på brukerfeil og teltdesign.

Jeg synes formen på endene av teltet ser litt rar ut, men jeg vet ikke 🤷‍♂️

 

F9EE3A6B-ED8A-401B-A0EE-BCFF73BCE52B.jpeg

3F865086-0CCF-49FF-BB54-E0854B91B6F5.jpeg

Jeg kjenner meg igjen i dette bildet. Tidligere modeller av fjellheimen xtrem er noe forbanna herk å få stramt og fint. Det er vilt mange barduner, men likevel ender man opp med slappe triste greier. Jeg bruker mange minutter på å justere det så det blir ok, men på andre telt er jo ikke dette nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.