Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dunspenst viktig? Marmot Never summer vs Lithium


Anbefalte innlegg

Jeg står mellom Marmot Never summer og Lithium som en vintersovepose. Forskjellen er dunspensten og prisen. Har det egentlig noe å si utenom de 300 grammene ekstra og selvfølgelig prisen? Synes det er rart at de har tilnærmet lik fyllmasse med forskjellig spenst, men likevel samme t-limit:

image.thumb.png.9b317d33b8bb1fc433b7f50413a115ff.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutes ago, ubernoob said:

Jeg står mellom Marmot Never summer og Lithium som en vintersovepose. Forskjellen er dunspensten og prisen. Har det egentlig noe å si utenom de 300 grammene ekstra og selvfølgelig prisen? Synes det er rart at de har tilnærmet lik fyllmasse med forskjellig spenst, men likevel samme t-limit:

image.thumb.png.9b317d33b8bb1fc433b7f50413a115ff.png

Enig med deg der at det virker veldig rart med samme fyllmasse i gram og lik t-lim. Virker på meg som noe er feil i den sammenlikningen. 900g med fillpower på 650 og 800 gir forskjellig varme effekt. Ville søkt opp posene flere plasser for å se om det står andre specs på andre nettsider

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest om du i det siste er ikke varmeeffekten så forskjellig som mange tror, det er mer vekt og pakkbarhet. Men noe forskjell burde det vert (er begge EN-testet, så skal det jo være riktig).

 Men høy fillpower er også mindre motstandsdyktig mot press og fuktighet enn lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å finne god info om posene, inkludert på produsentens egen hjemmeside. Kanskje fordi den billigste posen er best? Fant ihvertfall dette på en youtube video, men det stemmer ikke med andre nettsider sine oppgitte resultater:

 

marmot.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ubernoob skrev:

Forskjellen er dunspensten og prisen. Har det egentlig noe å si utenom de 300 grammene ekstra og selvfølgelig prisen? Synes det er rart at de har tilnærmet lik fyllmasse med forskjellig spenst, men likevel samme t-limit:

Det er også noe forskjell på stoffene som er brukt. Nå vet jeg ikke hvilken som er dyrest, men dunen er hvertfall dyrere i Lithium.

Alt annet likt gir Lithium 20% mer volum på isolasjonen. Det er vanskelig å oversette dette til hvor mye ekstra varme den burde gitt, men husk at på disse posene er ikke alt annet likt. Konstruksjon og størrelse vil også ha en del å si. Det er vanskelig å si så mye fornuftig om fra bare bilder, men kanskje Never Summer er trangere? Kanskje lithium har såkalt "overfill"(altså at de har fylt i mer dun enn nødvendig for å oppnå full spenst så man har litt å gå på)? Kanskje gir stoffene brukt i Never Summer også noe ekstra i en slik teoretisk test(f.eks. hvis de puster dårligere)? Når det gjelder slike målinger tar jeg personlig de alltid med en liten klype salt. Det finnes et par produsenter som ikke ønsker å bruke EN-testing da de mener det er ulike resultat på ulike testsentre og at standarden ikke er god nok da det er mulig å spesialdesigne poser for å gjøre det overdrevent godt i testen. Tenk heller at det gir en god indikasjon og se det sammen med størrelse på posen og mengden dun. Never Summer har f.eks. 300 gram mindre dun enn Warmpeace Viking 1200, tilnærmet lik spenst (650 vs 600), men påstår å holde deg varm i kaldere temperatur. Nå vet jeg at Viking 1200 er en stor pose og de virker å undervurdere temp.grensen, så det forklarer nok litt av dette, men det gir meg allikevel en indikasjon på at kanskje Never Summer (eller Marmot generelt?) har litt optimistiske grenser.

Ellers hva gjelder spørsmålet ditt om dunspenst er viktig: Personlig for meg er det en teknisk sak uten særlige ulemper med unntak av pris. Ofte velger du sovepose ut fra en spesifikk temperaturgrense og da vil dunspensten hjelpe på lavere vekt og pakkvolum mot at du betaler en høyere pris. På en vinterpose blir prisforskjellen desto høyere og ofte er vekt og pakkvolum mindre viktig om vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ubernoob skrev:

Kanskje fordi den billigste posen er best? 

Høy Fillpower gjør posen mye mer flyffy og veldig mye mere komprimerbar. Mye mindre volum teller mye, men kommer helt an på bruken. Du blir nok mere glad i en sovepose med høy dunspenst. Men det øker pris, noen ganger mer enn det smaker. Men passer du bra på utstyret, har du det sikkert i 20 år med normal bruk. 

Har du stor sekk, og ikke går så langt, velg den billigste, den er garantert god nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av forskjellen kan nok ligge i forskjellen mellom andedun (som Never Summer bruker) og gåsedun (som Lithium bruker). Husk også at dette er fillpower etter amerikanske mål.

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 8.34, Memento mori skrev:

Du blir nok mere glad i en sovepose med høy dunspenst

Mja, etter å ha prøvd produkt med ulik spenst er mi personlege oppleving at eg nett pga den komprimerbarheita lettare får kuldebroer og kollapser som resultat av press. 

Posen eg har likt definitivt best av mine dunposer har berre middelmådig dunkvalitet.

At det er mi oppleving gjer det dog ikkje allmengyldig, det skal mykje til for noko er :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei ubernoob

Er det lov å spørre om hvilken pose du endte opp med? Ser også på disse posene og finner ikke den store forskjellen bortsett fra vekten og prisen skiller vel litt over 200g.

Flott hvis du hadde noen erfaringer du kunne dele?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 8.34, Thomas E skrev:

Nå vet jeg at Viking 1200 er en stor pose og de virker å undervurdere temp.grensen, så det forklarer nok litt av dette, men det gir meg allikevel en indikasjon på at kanskje Never Summer (eller Marmot generelt?) har litt optimistiske grenser.

Enig i alt du skriver i ditt innlegget lenger opp (tok bare med dette) :)

Den gamle EN-standarden som begge er testet etter kunne gi noe lab.variasjoner under testen, noe den nye skal være bedre på. Det kan bety at den ene posen kan ha fått et "for godt resultat" og den andre "for dårlig". Siden det er samme produsent på begge posene, er jeg tilbøyelig til å tror at det kan være et moment, men jeg vet ikke. Fortsatt en liten nøtt.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 31.1.2020 den 20.55, TorgeirF skrev:

Hei ubernoob

Er det lov å spørre om hvilken pose du endte opp med? Ser også på disse posene og finner ikke den store forskjellen bortsett fra vekten og prisen skiller vel litt over 200g.

Flott hvis du hadde noen erfaringer du kunne dele?

 

Jeg konkluderte med at det ikke hadde så mye å si utenom vekt og hvor mye den kan komprimeres, men det er marginal forskjell. På ekstremturer er det kanskje viktig, men ikke for meg.

Jeg kjøpte Helsport Rago Down Winter da den var på tilbud ifjor. Nå nettopp har jeg fylt på meg en Marmot Never Summer til sønnen da XXL hadde tilbud på den. Skal lage nytt innlegg hvor jeg sammenligner de. Har forøvrig ikke fått testet de i mange minus siden vinteren er så mild. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.